  • 11. Data: 2017-08-27 08:31:26
    Temat: Re: Wiertarka do twardej stali
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-08-26 20:08, wowa wrote:

    > Jak to jednorazowa robota to bym poszedł do ślusarza.

    Ten, co dorabia klucze w marketach, to ślusarz?
    Nie widziałem w okolicy zakładów usługowych z pasującą ofertą.

  • 12. Data: 2017-08-27 10:50:23
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2017-08-26 o 19:28, Pcimol pisze:
    > Zechciało mi się wywiercić kilka otworów

    I jak doszedłeś do wniosku, że najlepiej o obróbce skrawaniem dyskutuje
    się z fachowcami od elektroniki?
    No bo każdy, "odpowiednio" inteligentny człowiek wie, że o takie rzeczy
    nie należy pytać ślusarza. :D

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 13. Data: 2017-08-27 11:49:50
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-08-27 o 08:26, Pcimol pisze:
    > No właśnie - cokolwiek byle nie za szybkie obroty. Pooglądam kolumnowe.
    > Zastanawiam się też nad falownikiem ~0.75 kW.

    Do indukcyjnego od kolumnowej? Po co? Tam są szajbki.

    Robert

  • 14. Data: 2017-08-27 13:28:53
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 26.08.2017 o 19:28, Pcimol pisze:
    > Zechciało mi się wywiercić kilka otworów w stalowym (nierdzewka)
    > płaskowniku. Całkiem sprawnie idzie to wiertłem 4.5mm i starą Celmą
    > (600obr jałowo). Niestety przy większych średnicach wiertła się palą, bo
    > obroty już za wysokie. Pytaniem jest, czy są na rynku wiertarki (raczej
    > z przekładnią) w sensownej cenie (niższej niż falownik do Celmy), które
    > są w stanie podołać zadaniu?

    tak. ale jak chcesz zrobić parę otworów, to użyj, pożycz wiertarkę do
    robienia otworów w ścianie, ale z możliwością wyłączenia udaru. one
    wolno się kręcą i mają dużo większy moment obrotowy. Większość z nich ma
    "przelotkę" sds na zwykły uchwyt wiertła.

    ToMasz

  • 15. Data: 2017-08-27 14:09:44
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

> [...]
    > przekłądni, z regulatorem 0-3000, dała radę kręcić wiertłem 8-9mm 250rpm
    > z momentem odpowiednim do wiercenia w stali nierdzewnej. Czy się mylę?

    Wiertarka kolumnowa to bardzo przydatne urządzenie. Parę lat temu
    kupiłem w Lidlu, od tego czasu ręcznej używam bardzo rzadko.
    Jeśli stal jest rzeczywiście twarda, to zwykłym HSS niewiele wskórasz. A
    wiertła proszkowe tanie nie są :-(
    No i emulsja do chłodzenia.

    P.P.

  • 16. Data: 2017-08-27 14:30:27
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-08-26 o 21:07, Mirek pisze:
    > On 26.08.2017 20:35, Zenek Kapelinder wrote:
    > I ta cisza przy wierceniu. Silnik indukcyjny przy komutatorowym prawie
    > nie halasuje.
    >>

    > Zależy który. Na warsztacie mamy wiertarkę stołową - jakaś czeska -
    > silnik wyje jak... dawniej hydrofory tak wyły.
    > Sporadycznie się coś wierci to akceptujemy to. Gdyby była jakaś ciągła
    > praca na tej wiertarce to trzeba by było coś z tym zrobić.

    Może nie silnik, a łożyska słychać?
    Albo jakąś turbinę od chłodzenia?
    Ewentualnie zawirowanie powietrza na klatce, czy co tam jest - podobnie
    działają syreny alarmowe.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 17. Data: 2017-08-27 14:54:09
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

> [...]
    > przekłądni, z regulatorem 0-3000, dała radę kręcić wiertłem 8-9mm 250rpm
    > z momentem odpowiednim do wiercenia w stali nierdzewnej. Czy się mylę?

    Nie potrzebujesz nowej wiertarki, tylko odpowiedniego wiertła.
    Np. takiego:
    http://allegro.pl/wiertlo-kobaltowe-do-nierdzewki-di
    n-338-fi-7-0-mm-i6408164148.html

    --
    Kaczin

  • 18. Data: 2017-08-27 19:46:22
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Pracowalem za prl w fabryce w ktorej 95% detali bylo robionych ze stali kwasoodpornej
    0H18N9, czyli tej najpopularniejszej. Wiercili wiertlami z HSS. Wiercili,
    rozwiercali, gwintowali typowymi narzedziami z HSS i NC. Zakres srednic od 2,5 do
    12,5. Gwinty od M3 do M12. Na kwasowce i na nierdzewce narzedzie nie moze sie
    poslizgnac to zaczyna sie grzanie. Jak kwasowka rozgrzeje sie do wysokiej temperatury
    to sie utwardza. Nie jest to hartowanie bo w stali kwasoodpornej wegla za malo. Jakis
    inny mechanizm utwardzania sie robi. Twardosc takiej przegrzanej stali kwasoodpornej
    bliska jest twardosci typowego wiertla z HSS. Ale jak narzedzie skrawa to prawie cale
    cieplo jest odprowadzone z wiorem.ktos kto ma kontakt z tokarka to zauwazyl ze przy
    toczeniu od materialu odchodzi wior o kolorze materialu a fioletowy robi sie kilka
    centymetrow robi sie za nozem. Jak noz nie jest ostry to wior potrafi swiecic czyli
    ma powyzej 600°C.

  • 19. Data: 2017-08-27 19:54:43
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-08-27 o 14:30, Adam pisze:

    > Może nie silnik, a łożyska słychać?
    > Albo jakąś turbinę od chłodzenia?
    Mirek ma rację teraz takie robią, zwykły silnik bocznikowy wsadzony i
    regulacja
    obrotów na tyrystorze.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 20. Data: 2017-08-27 19:56:39
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-08-27 o 08:15, Pcimol pisze:

    > Tak właśnie robię. 4.5 mm poszło ładnie jako pierwsze. Poszło
    > rozwiercenie do 6mm, ale już ledwo co. Próba rozwiercenia do 7mm już nie
    > wychodzi.

    Ja takie rzeczy robię wkrętarką na 230V, ma mniejsze obroty i nie pali
    wierteł,
    na dodatek ma regulację obrotów, na aledrogo już za 50-70zł można
    sensowną kupić.

    --
    Pozdr
    Janusz