  • 1. Data: 2017-08-26 10:52:38
    Temat: What are the benefits of this cascode?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    http://www.simonsdialogs.com/wp-content/uploads/2014
    /12/dcf77-input.jpg

    A loopstick antenna is connected directly to a JFET preamp, which in
    turn feeds the BC546 common base stage. Despite the neat use of a normal
    coax to power the input stage and to extract the input signal, how is
    this arrangement better than just a receiver-side resistor to +12V
    or a DC coupled PNP CE stage? At 77kHz I see no obvious benefits
    (wider bandwidth, better in/out isolation) of the cascode. The drawback
    is the necessity of a high voltage power supply (which could be
    circumvented by a folded cascode).

    Best regards, Piotr

  • 2. Data: 2017-08-26 12:50:40
    Temat: Re: What are the benefits of this cascode?
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > http://www.simonsdialogs.com/wp-content/uploads/2014
    /12/dcf77-input.jpg

    Transformacja impedancji i dopasowanie do małej impedancji kabla.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 3. Data: 2017-08-26 18:06:24
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > Transformacja impedancji i dopasowanie do małej impedancji kabla.

    Poszło na niewłaściwą grupę, ale to samo (+ jeszcze lepsze
    dopasowanie) można uzyskać wtórnikiem źródłowym. Albo tam jest
    jakiś głębszy pomysł, albo człowiek przekombinował.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2017-08-26 22:52:33
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Poszło na niewłaściwą grupę, ale to samo (+ jeszcze lepsze
    > dopasowanie) można uzyskać wtórnikiem źródłowym. Albo tam jest
    Ale wymagałby osobnego zasilania, albo dodatkowy drut albo zwrotnica
    podobna co we wzm antenowych, a on rozdzielił kaskadę i uzyskał spore
    uproszczenie
    wzmacniacza wstępnego z anteny.
    > jakiś głębszy pomysł, albo człowiek przekombinował.
    Wcale nie, pomysł jest genialny w swojej prostocie, a jednocześnie
    rozwiązuje sporo
    problemów powstających przy odbiorze bardzo słabych sygnałów.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 5. Data: 2017-08-26 23:05:58
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > Ale wymagałby osobnego zasilania, albo dodatkowy drut albo zwrotnica
    > podobna co we wzm antenowych, a on rozdzielił kaskadę i uzyskał spore
    > uproszczenie wzmacniacza wstępnego z anteny.

    Ale nie pytałem, co to robi, bo sprawa jest prosta, tylko co mu tu
    wnosi *kaskoda*. Dokładnie to samo wykorzystanie koncentryka miałby,
    gdyby zamiast wzmacniacza o wspólnej bazie po prawej stronie kabla
    zastosował rezystor do VCC. To jest układ na *77kHz*, efekt Millera
    niczego tu nie ogranicza.

    > Wcale nie, pomysł jest genialny w swojej prostocie, a jednocześnie
    > rozwiązuje sporo
    > problemów powstających przy odbiorze bardzo słabych sygnałów.

    Zacytuję jedną z analiz:

    I hope that "BNC" is a short cable. Or no cable. It's shorted at one
    end (emitter input impedance ~0) and open at the other (drain output
    impedance ~infty). It's a 1/4 wave tuned emitter oscillator..

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2017-08-27 23:27:51
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > wnosi *kaskoda*. Dokładnie to samo wykorzystanie koncentryka miałby,
    > gdyby zamiast wzmacniacza o wspólnej bazie po prawej stronie kabla

    No nie, jest różnica bo WB daje mu dodatkowe wzmocnienie napięciowe
    które będzie większe niż byłby tam sam opornik.

    >To jest układ na *77kHz*, efekt Millera
    > niczego tu nie ogranicza.
    Ale przy samym oporniku jak proponujesz mógłby się pojawić poza tym taki
    opornik
    bardziej szumi niż wzmacniacz WB w tym miejscu.

> [...]
    > end (emitter input impedance ~0) and open at the other (drain output
    > impedance ~infty).  It's a 1/4 wave tuned emitter oscillator..

    Mój angielski jest za słaby aby zrozumieć o co biega autorowi a google
    wypluło coś takiego:
    "Mam nadzieję, że "BNC" jest krótkim kablem. Lub bez kabla. Jest zwarty
    na jednym końcu (impedancja wejściowa emitera ~ 0) i otwarty na drugim
    (impedancja wyjściowa spustowa ~ infty). Jest to oscylator oscylatora
    emitowanego za pomocą fal 1/4."

    co jest dla mnie kompletnie niezrozumiałym bełkotem.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 7. Data: 2017-08-28 00:44:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 26 Aug 2017 23:05:58 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

> [...]
    > gdyby zamiast wzmacniacza o wspólnej bazie po prawej stronie kabla
    > zastosował rezystor do VCC. To jest układ na *77kHz*, efekt Millera

    Ale moze nie chodzi az tak bardzo o zalety kaskody, co latwosc
    rozdzielenia jej na dwie czesci i realizacje zasilania po kablu.

    > Zacytuję jedną z analiz:
    >
    > I hope that "BNC" is a short cable. Or no cable.

    Troche watpie - wszak ma byc miedzy antena a reszta odbiornika.

    > It's shorted at one
    > end (emitter input impedance ~0) and open at the other (drain output
    > impedance ~infty).

    Tez mi sie tak wydaje.
    Pozostaje miec nadzieje, ze kabel krotki ... w porownaniu do dlugosci
    fali.

    >It's a 1/4 wave tuned emitter oscillator..

    I tu bym lekko polemizowal, bo skad wiadomo, ze 1/4 fali ?

    Przypadkowa dlugosc, to przypadkowe efekty :-(

    J.

  • 8. Data: 2017-08-28 08:05:49
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 27.08.2017 o 23:27, Janusz pisze:

    > No nie, jest różnica bo WB daje mu dodatkowe wzmocnienie napięciowe
    > które będzie większe niż byłby tam sam opornik.

    Skąd ta różnica we wzmocnieniach napięciowych ma się wziąć? Ten sam
    opornik, ten sam prąd Ic i Ie (z grubsza).

    > Ale przy samym oporniku jak proponujesz mógłby się pojawić poza tym taki
    > opornik
    > bardziej szumi niż wzmacniacz WB w tym miejscu.

    Pojedynczy opornik 1,5k ma szumieć bardziej niż ten sam opornik +
    tranzystor?

  • 9. Data: 2017-08-28 09:37:05
    Od: Pcimol <...@...com>

> [...]
    > emitowanego za pomocą fal 1/4."
    >
    > co jest dla mnie kompletnie niezrozumiałym bełkotem.

    .... coax na jednym końcu widzi impedancje bliską zeru, na drugim bliską
    nieskończoności. Czyli jest linią długą ćwierćfalową zwartą na jednym
    końcu. Taka linia ma specyficzne właściwości i w tej konfiguracji może
    powstać generator strojony długościa dołączonej linii.

    ->
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_d%C5%82uga

  • 10. Data: 2017-08-28 12:40:46
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-08-28 o 08:05, Zbych pisze:

    > Skąd ta różnica we wzmocnieniach napięciowych ma się wziąć? Ten sam
    > opornik, ten sam prąd Ic i Ie (z grubsza).
    Ale układ WB daje wzm napięciowe czy nie? bo wg mojej wiedzy daje.

    > Pojedynczy opornik 1,5k ma szumieć bardziej niż ten sam opornik +
    > tranzystor?
    Inny odstęp sygnału od szumu. Proponuję to
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kaskoda

    --
    Pozdr
    Janusz