    From: "HF5BS" <h...@j...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Wybierak WK-610... Jak wykonać zastępnik?
    Date: Sun, 31 Jul 2016 19:19:04 +0200

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@s...spam.spam.com> napisał w wiadomości
    news:nnjctt$v0p$1@node1.news.atman.pl...

    > A ja mam takie pytanie - czy K66 była następcą K65 (coś jak wersja 2.0),
    > czy raczej to były konstrukcje równoważne, przeznaczone do odmiennych
    > zastosowań?

    Raczej były to konstrukcje powiązane. Obie były stosowane w publicznej
    sieci, K65 na pewno była w Pile, chyba też w Lesznie.
    K66 to znacznie częstsza konstrukcja, stosowano je w Łodzi (chyba Żubardź
    51xxxx, ale niech mnie kto skoryguje), te łódzkie miały bardzo melodyjną
    marszrutę (route tone), podobno jedną z tamtejszych central, bo nie tylko
    Żubardź miała K66, załoga specjalnie doprowadziła do stanu nieużywalności, z
    racji takiej, że nie dało się jej prawidłowo utrzymać, nie pomnę która to
    była), w Szczecinku (nawet miałem okazję odwiedzić - technikiem był kolega
    krótkofalowiec, z którym się tam spotkałem i pogadałem), spora część miast
    Podhala, itd... długo by wyliczać, a nie o to chodzi (mogę spróbować, jeśli
    ktoś zechce, w osobnej gałęzi wątku). Łącznica K66 mniała 3 główne odmiany,
    "listowane" w postaci trzeciej cyfry przy typie, czyli K66x, przeważnie
    stosowano wersję z x=0, ale były też wersje z sygnalizacją międzycentralową
    taką, że nawet dla mnie jest ona abstrakcją. Bodajże podtyp 1 był
    przewidziany do bezpośredniej współpracy z centralą systemu OS, znaną w
    Polsce (nie spotkałem tej nazwy poza Polską, a szxukałem bardzo
    intensywnie!) jako SALME, moim przypuszczeniem jest rozwinięcie nazwy System
    Automatyczny Lars Magnus Ericsson (co zresztą pasuje do międzywojennej
    stylistyki w języku polskim), tak, ten sam, co od współczesnych komórek i
    cyfrowych systemów telekomunikacyjnych. Nie kojarzę, z czym współpracował
    podtyp 2. Międzycentralowo, K66 współpracowały kodem znakozmiennym
    (praszczur dzisiejszych kodów akustycznych), polegającym na naprzemiennym
    zapodawaniu impulsów o polaryzacji dodatniej i ujemnej. Rozłączanie było
    realizowanie OIDP, podaniem w przód prądu przemiennego 50 Hz, nie pamiętam
    napięcia, aler chyba coś koło 60V (tyle też wynosiło zasilanie K66).
    Usiłuję sobie przypomnieć, czy była stosowana modernizacja (wiem, że na
    pewno modernizowano rejestry i chyba cechowniki, rezultatem było dużo
    szybsze łączenie, nawet poniżej jednej sekundy w ramach centrali), do
    używania międzycentralowo kodu R2... Ale nic sobie przypomnieć nie mogę. To
    co ja chcę wykombinować w zapytaniu, to bardziej z ciekawosci, bo jak
    chodzi, to wolę, by łączyło dłużej, ale pewnie, bez pomyłek. Bo i na K66
    zdarzało się, acz znaaacznie rzadziej niż przy Strowgerze, wpadanie
    połączenia "na trzeciego". Mój ACMM miał przeciw temu proste i bardzo
    skuteczne zabezpieczenie i wpadki takie nie zdarzały się - kontrola
    elektroniczna (realizowana dla każdego zestawiania połaczenia) wykrywała, że
    coś jest po drodze nie-ten-teges i momentalnie wywalało na rejestrator
    błędów.
    Jeśli czyta nas ktoś, kto na naszych polskich "crossbarach" pracował (K65 i
    K66 to były konstrukcje w pełni polskie), to niech się odezwie - ci co nie
    znają, zapoznają się, ci co znają, powspominają sobie :)

    --
    Życie jest przepiękną telenowelą, przenoszoną drogą płciową.
    (C) Ferdek Kiepski