    From: "HF5BS" <h...@j...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Wybierak WK-610... Jak wykonać zastępnik?
    Date: Tue, 2 Aug 2016 14:08:04 +0200

    news:57a0517d$0$15194$65785112@news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    > Tylko wiesz - to potrafilo zestawic np 10 dowolnych polaczen miedzy 10
    > liniami.
    > Czyli zastepowalo 100 przekaznikow.

    Ale i tak było cięższe. Są zalety i wady, po obu stronach.

    > Jak dobrze zrobione, to nie trzeba serwisowac :-)

    Nie tak bardzo - tu również występuje problem sklejania kotwica-rdzeń,
    minimalizowany nie przekładkami antymagnetycznymi, lecz specjalnym
    kształtowaniem kotwicy - z rdzeniem styka się ledwie kawalątek, ale i to się
    sklepuje w końcu i trzeba dać nową kotwicę, a jako, że w PC jest to jeden
    wielki kawał grubej blachy (parę mm), ściśle wykształtowanej, to wymienia
    się całość, a stara na żyletki. Ja z tym technikiem, ze swoim kierownikiem,
    sporo się na ten temat nagadałem i niestety, to trzeba regularnie
    obsługiwać, na szczęście na długo to wystarcza.

    > a 4067 to nie usmazysz ?

    Wszystko się da usmażyć. Mi się świetlówka w podświetleniu matrycy usmażyła
    i muszę spróbować ją ręcznie wyjąć...

    > To ma laczyc sygnaly analogowe, wiec przekazniki jak najbardziej zasadne.
    > A atmelek do sterowania nimi.

    Cokolwiek, co by zrobiło to należycie, choćby i Krasnoludki ze spółki
    "Królewna Śnieżka Sp. z o.o."

    > 40 przekaznikow ? Moze i sie zmiesci, teraz male robia :-)

    Kontaktronów trochę, się zmieszczą. Musiałbym dobrze poszperać po różnych
    typach, aby znaleźć coś miniaturowego, co dało by się pospinać w zestawy, a
    nie kosztować jak voodoo. Poza tym, skoro gościu zrobił zegar, co dopiero
    był tu pokazany, bez jednegi nawet scalaka, to i ja spróbuję zestawić sobie
    taki zamiennik, albo coś zupełnie nowego, szczegóły pewnie jeszczse sie
    "dopieszczą".
    Skoro ktoś taki zegar zrobił:
    https://www.youtube.com/watch?v=1it3kjIgocc
    https://www.youtube.com/watch?v=YajwGdbXV1w
    To ja sobie wybieraczka na przekaźnikach nie machnę? :)

    > Ja tylko wiem, ze kupilismy licencje na Pentaconte, wiec ciekawe -
    > opracowalismy cos wczesniej na wzor, zrobilismy racjonalizacje pozniej,
    > czy licencje nam sprzedali, a sami zaczeli robic wersje 1.2.

    Myślę, że przyczyny były dwie conajmniej:
    1. K66 działa dużo wolniej, niż PC, choć nie sam wybierak, bo tu istotnej
    różnicy w szybkości nie ma, są inaczej sterowane. Dopiero modernizacje
    przyspieszyły działanie, wzięto zapewne to, co działa szybciej, choć może
    jest droższe, bo na licencji. Do K66 trzeba by dorabiać R2, a PC już to
    miała konstrukcyjnie. Dość dobrze poznałem K66 z Rembertowa (109xxx),
    później dołożono 6118xxx i zmieniono 109xxx na 6119xxx, Kordiana 78, kolega
    tam pracował i często u niego bywałem.
    2. Pewnie polityka, Francja, to kraj taki dość komunizujący, swój ze swoim,
    ten tego... To i później powolną E10A wzięliśmy (choć mało brakowało, a E10
    wąchalibyśmy jedynie na fotografiach), a dużo szybsze dopiero przy odwilży.
    Pewnie parę innych rzeczy by się znalazło, ale te dwie wydają mi się
    najbardziej prawdopodobne.

    > Taz mowilem - setka przekaznikow i atmelek.

    Ale to wtedy tak samo atmel do WK610 - choć kusi rozwiązanie z elektroniką,
    jednak chodzi mi o to, by elektrycznie nie dało się to odróżnić. Zresztą
    daleko nie szukać - SPC100, szeroko zachwalana w mediach, jako hmm... polski
    (?) wynalazek, pierwsza połowa lat 80., sterowana mikroprocesorem, w środku
    jeden wybierak, dość spory. Podobno takie podejście wymagało 1/3 ilości
    wybieraków, koniecznych przy sterowaniu tradycyjnym.

    > Ty masz cos, inny ma cos, zrobic centrale wspolnie, oddac do muzeum.

    Podobno w Norblinie stoi Strowger, nie wiem, w jakim stanie, oczywiście,
    jako okaz muzealny.

    > Choc lepiej wypozyczyc :-)

    Wolałbym własny cyrk, własne małpy :)

    --
    Życie jest przepiękną telenowelą, przenoszoną drogą płciową.
    (C) Ferdek Kiepski