    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wyświatlacz LCD w roli projektora i żywotnośc matrycy
    Date: Tue, 23 Feb 2010 17:23:24 +0100

    W dniu 2010-02-23 13:29, Marek Lewandowski pisze:

    > W momencie, gdy wyświetlacz ma wyświetlić czarny ekran, musi on
    > zatrzymać całe światło wypromieniowane przez lampę. Czyli w praktyce
    > zamienić je na ciepło. Jeśli wpakujesz w LCD więcej mocy, niż może on
    > bezpiecznie rozproszyć, to go zwyczajnie ugotujesz i szlag go trafi.
    > Dlatego też np. w projektorach, które używają źródeł żarowych, wsadza
    > się między lampę a LCD lustro dieelektryczne odbijające podczerwień

    O ile się nie mylę, to nie lustro dielektryczne, tylko dichroiczne,
    czyli zatrzymujące podczerwień.
    Zresztą, gwoli ścisłości, w typowych projektorach kinowych (70mm i
    35mm), gdzie źródłem światła jest tzw. "kolba" ksenonowa, stosuje się
    lustro dichroiczne, ale po pierwsze jest nie jest ono pomiędzy źródłem
    światła a filmem, tylko przed źródłem światła (odbija "od dupy strony"
    światło w stronę filmu), a po drugie pomiędzy źródłem światła a filmem
    jest płytka szklana dichroiczna.

    Taka sama płytka bywa także w innych urządzeniach, jak projektory
    amatorskie 16 i 8mm, rzutniki (jak choćby stary polski Diapol) i
    niektóre projektory video.

    > (90% emisji źródeł żarowych to IR, więc w ten sposób LCD jest
    > odciążany z absorbcji niewidzialnej części widma).
    > Marek

    prawie zgadza się ;)
    Lustro odbija "zimniejszą" część widma, wygaszając podczerwień - ale w
    typowych układach, o których pisałem powyżej.

    Oczywiście jest możliwe stosowanie układu z lustrem półprzepuszczalnym
    ustawionym pod kątem do osi optycznej - ale takiego jeszcze nie
    spotkałem. Najczęściej stosuje się szkło tłumiące podczerwień.

    Po zastanowieniu doszedłem do wniosku, że lustro ustawione pod kątem
    mogłoby kierować podczerwień na jakiś radiator - wtedy ono samo by się
    zbyt mocno nie nagrzewało, absorbując podczerwień. Ale chyba wszystkie
    urządzenia, które widziałem, mają wymyszone chłodzenie. Więc taki pomysł
    wydaje się nieco dyskusyjny.

    Ponadto pytający pytał o oświetlenie diodowe. Dioda raczej, o ile mi
    wiadomo, nie ma mocy 5kW, jak kolba w projektorze kinowym ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.