  • 1. Data: 2010-02-23 11:45:49
    Temat: Wyświatlacz LCD w roli projektora i żywotnośc matrycy
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Cześc.
    Interesuje mnieżywotność wyświetlacza lcd. Pewnie spotkaliście się z
    projektami na elektrodzie, jak ktoś używał matryc lcd lub wyświetlaczy
    od telefonu N3310 do zrobienia sobie rzutnika?
    Czy przepuszczenie przez matrycę lcd silnego światła powoduje jej
    uszkodzenie, jak to określic i od czego to ewentualnie zalezy?
    Mam taki zegarek z projektorem, jest tam słaba dioda LED do
    podświetlania i chiałem ja wymienic na dającą więcej światła. Czy mogę
    zepsuć tym wyświetlacz?

  • 2. Data: 2010-02-23 12:29:33
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Feb 23, 12:45 pm, slawek7 <s...@w...pl> wrote:

    > Czy przepuszczenie przez matrycę lcd silnego światła powoduje jej
    > uszkodzenie, jak to określic i od czego to ewentualnie zalezy?

    W momencie, gdy wyświetlacz ma wyświetlić czarny ekran, musi on
    zatrzymać całe światło wypromieniowane przez lampę. Czyli w praktyce
    zamienić je na ciepło. Jeśli wpakujesz w LCD więcej mocy, niż może on
    bezpiecznie rozproszyć, to go zwyczajnie ugotujesz i szlag go trafi.
    Dlatego też np. w projektorach, które używają źródeł żarowych, wsadza
    się między lampę a LCD lustro dieelektryczne odbijające podczerwień
    (90% emisji źródeł żarowych to IR, więc w ten sposób LCD jest
    odciążany z absorbcji niewidzialnej części widma).
    Marek

  • 3. Data: 2010-02-23 13:29:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl> napisał

> [...]
    >on
    >bezpiecznie rozproszyć, to go zwyczajnie ugotujesz i szlag go

    A tak swoja droga - jak sobie radza tranzystory w TFT ?
    Nie ma tam jakis efektow fotoelektrycznych ?

    J.

  • 4. Data: 2010-02-23 16:23:24
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-02-23 13:29, Marek Lewandowski pisze:

> [...]
    > Dlatego też np. w projektorach, które używają źródeł żarowych, wsadza
    > się między lampę a LCD lustro dieelektryczne odbijające podczerwień

    O ile się nie mylę, to nie lustro dielektryczne, tylko dichroiczne,
    czyli zatrzymujące podczerwień.
    Zresztą, gwoli ścisłości, w typowych projektorach kinowych (70mm i
    35mm), gdzie źródłem światła jest tzw. "kolba" ksenonowa, stosuje się
    lustro dichroiczne, ale po pierwsze jest nie jest ono pomiędzy źródłem
    światła a filmem, tylko przed źródłem światła (odbija "od dupy strony"
    światło w stronę filmu), a po drugie pomiędzy źródłem światła a filmem
    jest płytka szklana dichroiczna.

    Taka sama płytka bywa także w innych urządzeniach, jak projektory
    amatorskie 16 i 8mm, rzutniki (jak choćby stary polski Diapol) i
    niektóre projektory video.

    > (90% emisji źródeł żarowych to IR, więc w ten sposób LCD jest
    > odciążany z absorbcji niewidzialnej części widma).
    > Marek

    prawie zgadza się ;)
    Lustro odbija "zimniejszą" część widma, wygaszając podczerwień - ale w
    typowych układach, o których pisałem powyżej.

    Oczywiście jest możliwe stosowanie układu z lustrem półprzepuszczalnym
    ustawionym pod kątem do osi optycznej - ale takiego jeszcze nie
    spotkałem. Najczęściej stosuje się szkło tłumiące podczerwień.

    Po zastanowieniu doszedłem do wniosku, że lustro ustawione pod kątem
    mogłoby kierować podczerwień na jakiś radiator - wtedy ono samo by się
    zbyt mocno nie nagrzewało, absorbując podczerwień. Ale chyba wszystkie
    urządzenia, które widziałem, mają wymyszone chłodzenie. Więc taki pomysł
    wydaje się nieco dyskusyjny.

    Ponadto pytający pytał o oświetlenie diodowe. Dioda raczej, o ile mi
    wiadomo, nie ma mocy 5kW, jak kolba w projektorze kinowym ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 5. Data: 2010-02-23 16:29:45
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > filmem, tylko przed źródłem światła (odbija "od dupy strony" światło w
    > stronę filmu), a po drugie pomiędzy źródłem światła a filmem jest płytka

    Poprawka:
    W projektorach, w których źródłem światła jest kolba ksenonowa, stosuje się
    tzw. zwierciadło i przeciwzwierciadło, gdzie idąc od lewej (tył projektora)
    w stronę prawą (obiektyw) mamy zwierciadło (duże), kolbę, przeciwzwierciadło
    (małe), metalową zasłonkę (gdy kolba świeci, a nie ma projekcji), migawkę,
    film, układ optyczny (obiektyw lub obiektyw + anamorfot).

    Nie ma płytki dichroicznej.

    Ale to już NTG ;)

  • 6. Data: 2010-02-23 17:04:09
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Feb 23, 5:23 pm, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    > O ile się nie mylę, to nie lustro dielektryczne, tylko dichroiczne,

    A silnik jest czterosuwowy ale nie spalinowy?...
    Lustro jest dieelektryczne, w przeciwieństwie do metalicznego, a
    owszem, w sczególności jest to lustro dichroiczne.

    > czyli zatrzymujące podczerwień.

    Przepraszam bardzo, ale to, że to jest lustro dichroiczne, to znaczy
    tylko, że odbija pewien zakres długości fal, a nie, że konkretnie
> [...]

    > światła a filmem, tylko przed źródłem światła (odbija "od dupy strony"
    > światło w stronę filmu), a po drugie pomiędzy źródłem światła a filmem

    Tylko, że to za lampą, to nie jest lustro dichroiczne, tylko filtr
    dichroiczny: on przepuszcza konkretne pasmo (w tym przypadku bliską
    podczerwień) a odbija wszystko inne, a między lampą a filmem jest
    właśnie lustro dichroiczne (odbija niepożądany zakres światła, a
    przepuszcza wszystko inne).

    Więc to, co piszesz "prawie zgadza się", ale nie do końca.

    Marek

  • 7. Data: 2010-02-23 17:12:08
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > Mam taki zegarek z projektorem, jest tam słaba dioda LED do
    > podświetlania i chiałem ja wymienic na dającą więcej światła. Czy mogę

    Tak, ale wystarczy male chlodzenie i calosc przezyje. Ja tak potraktowalem lcd
    12cali na rzutniku z lampa 240W.
    Dziala stabilnie.
    Ale wiatraczek mam pecetowaty i szparke o przekroju 15cm2.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 8. Data: 2010-02-23 17:27:54
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-02-23 18:04, Marek Lewandowski pisze:

    > A silnik jest czterosuwowy ale nie spalinowy?...
    > Lustro jest dieelektryczne, w przeciwieństwie do metalicznego, a
    > owszem, w sczególności jest to lustro dichroiczne.

    Szkło z definicji jest dielektryczne ;)

    > Przepraszam bardzo, ale to, że to jest lustro dichroiczne, to znaczy
    > tylko, że odbija pewien zakres długości fal, a nie, że konkretnie
    > podczerwień.

    Masz Marku rację. To było zbytnie uproszczenie.

    Lustra dichroiczne stosuje się np. w systemie projejcji DLP, gdzie każde
    odbija "swój" zakres fal.
    Analogicznie, o ile dobrze pamiętam, w systemie Technikolor filtry
    dichroiczne przepuszczają "swój" zakres widma.

    To, co miałem na myśli: przepuszcza "swój" zakres = blokuje "nie swój",
    czyli niepożądany.

> [...]
    > podczerwień) a odbija wszystko inne, a między lampą a filmem jest
    > właśnie lustro dichroiczne (odbija niepożądany zakres światła, a

    To napisałem w drugiej odpowiedzi.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 9. Data: 2010-02-23 18:25:41
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    Adam pisze:

    > Szkło z definicji jest dielektryczne ;)

    Zapewne nie o to chodziło. Bo lustra z grubszą są dielektryczne i
    metaliczne, a dielktryczność objawia się nie tym, że szkło jest
    dielektryczne a elementem lustra jest wiele cienkich warstw naniesionych
    na substrat (jakieś szkło, kwrac etc). A warstwy te są właśnie z różnych
    dielektryków (BaF2 etc) o różnych współczynnikach załamania. Odpowiednia
    kombinacja takiego stosu dielektrycznego (grubości, wsp. załamania)
    tworzy lustro pasmoprzepuszczalne, pasmozaporowe, górno czy
    dolnoprzepustowe a jak się człowiek postaram to i fazę światła odbitego
    można zmienić robiąc lustra z ujemnym chirpem (czy dyspersją).
    A 'lusto dichroiczne' to nazwa zwyczajowa nie mówiąca za wiele o samym
    materiale lustra - niektórzy mówią tak na kolorowe folie używane w
    oświetleniu teatralnym ;-)

    F.

  • 10. Data: 2010-02-24 05:47:12
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    slawek7 wrote:
    > Mam taki zegarek z projektorem, jest tam słaba dioda LED do
    > podświetlania i chiałem ja wymienic na dającą więcej światła. Czy mogę
    > zepsuć tym wyświetlacz?

    Jesli mowisz o takim malym zegarku, ktory w momencie przycisniecia
    przycisku wyswietla godzine na suficie, to wydaje mi sie, ze nie
    zaszkodzilaby mu nawet dajaca sporo swiatla zarowka. Tam siedzi jakis
    zwykly wyswietlacz segmentowy, podobny do tych, jakie stosuje sie w
    zegarkach LCD i ktore latem czesto sa narazone na dlugie godziny
    promieniowania slonecznego i jakos nic zlego sie z nimi nie dzieje, mimo,
    ze nagrzewaja sie do temperatury kilkudziesieciu stopni.

    --
    KILu