    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wzorzec czasu
    Date: Tue, 28 Oct 2014 20:19:54 +0100

    Użytkownik "Piotrne" napisał w wiadomości
    >Do tego właściwie służy "krajowa częstotliwość wzorcowa":
    >http://pl.wikipedia.org/wiki/Krajowa_cz%C4%99stotli
    wo%C5%9B%C4%87_wzorcowa

    P.S. Ciekawe opracowanie
    www.itl.waw.pl/publikacje_pliki/statutowe/pliki/258.
    pdf

    Mam jakies dziwne wrazenie ze ta krajowa czestotliwosc nikomu nie jest
    tak naprawde potrzebna :-)

    >Okazuje się, że bardzo trudno jest zmierzyć prędkość światła "w jedną
    >stroną". (Prawie) zawsze mierzy się średnią prędkość na drodze "tam i
    >z powrotem".
    >Pomiaru jednokierunkowego właściwie nigdy nie można być pewnym z
    >powodu
    >problemów z synchronizacją zegarów na obu końcach drogi
    >(synchronizowane
    >mogą być światłem podlegającym zmianom, które chcemy zmierzyć).
    >Szansę na pomiar daje użycie do synchronizacji precyzyjnego zegara
    >przenoszonego "wolno".

    Wolno czy szybko - poprawke relatywistyczna sie dodaje.
    W zasadzie z tych wzorow powinno wyjsc ze predkosc przenoszenia
    nieistotna .. hm, a moze i istotna ..

    >1. Mierzymy fale radiowe zamiast światła;
    >2. Przygotowujemy dwa dokładne generatory 1 GHz;
    >3. Jeden nadaje swój sygnał ze stacjonarnego nadajnika, drugi
    >zabieramy
    > do samochodu wyposażonego w odbiornik;
    >4. Doprowadzamy (w samochodzie) do interferencji odbieranego sygnału
    > i sygnału z lokalnego generatora - powstaje "fala stojąca", której
    > węzły będziemy liczyć;

    Czyli co - zdudniasz generator zdalny z lokalnym i zaznaczasz momenty
    zerowe?
    Czy chcesz w samochodzie mierzyc odleglosc miedzy wezlami ?

> [...]
    >1/10000
    >7. Zmierzymy dokładnie długość fali zliczając 50000 węzłów, czyli
    > około 16 kilometrów;
    >8. Jedziemy samochodem oddalając się od nadajnika i odliczamy węzły
    >aż do 50000;
    >9. Zatrzymujemy się, zaznaczamy miejsce. Możemy sprawdzić na mapie
    >dokładną
    > odległość, ale nie jest to konieczne;
    >10. Czekamy, aż Ziemia odpowiednio obróci się i mierzymy jeszcze raz.
    > Albo przenosimy nadajnik do tego punktu i mierzymy ponownie jadąc

    Myslisz ze sie uda ? Nie rozumiem metody, ale wstepnie widze ze
    potrzebna dokladnosc rzedu 1.6m, ok, mozna zaznaczyc kreda na asfalcie
    i powtorzyc do tego punktu. O ile dopuszczasz zatrzymanie.

    J.