eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaZ wiatrem szybciej od wiatru › Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
  • Data: 2009-12-12 16:26:19
    Temat: Re: Z wiatrem szybciej od wiatru
    Od: "W.Bicz" <o...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    adam pisze:
    > On 11 Dez., 17:36, "W.Bicz" <o...@o...pl> wrote:
    >> adam pisze:
    >>
    >>>> Użytkownik "W.Bicz" <o...@o...pl> napisał w wiadomości
    >>>> Efekt ten występuje jednak nie zgodnie z kierunkiem wiatru,
    >>>> ale prostopadle do niego
    >>> Czytales to (strona 4):
    >>> www.nalsa.org/Articles/Cetus/Iceboat%20Sailing%20Per
    formance-Cetus.pdf
    >>> Bojer jedzie z wiatrem i lekko w bok (6-12°) a nie prostopadle, przy
    >>> czym wyprzedza wiatr: Skladowa predkosci bojera rownolegla do wiatru
    >>> jest wieksza niz prekosc wiatru.
    >> Owszem, ale jego żagiel jest ustawiony prawie równolegle do kierunku, z
    >> którego wieje wiatr. I z tego bierze się siła napędowa pojazdu. Sam
    >> pojazd ma znikomą płaszczyznę natarcia w porównaniu z żaglem.
    >
    > Jak on to robi swoja droga. Ale zgadzasz sie ze wyprzedza wiatr.
    > Skladowa predkosci bojera rownolegla do wiatru jest wieksza niz
    > predkosc wiatru.
    >
    > Czyli taki bojer:
    > http://www.youtube.com/watch?v=IMEerIkOVZ0
    > moze wyprzedzic wiatr jadac dokladnie z wiatrem.
    >
    Zgadzam się, ale pozostaję przy swojej opinii, że znaczenie tego faktu
    dla praktyki jest niewielkie. I że poruszanie się w ten sposób z wiatrem
    ma mały, albo żaden sens. Znacznie lepiej jest poruszać się
    wykorzystując energię wiatru prostopadle do niego. Wtedy można zbierać
    energię wiatru z dużej powierzchni, a element zbierający może mieć małą
    grubość i w kierunku, w którym się porusza stawiać niewielki opór.
    Szybkość takiego pojazdu będzie oczywiście zależała od powierzchni
    elementu "zbierającego energię wiatru", jego grubości, od sił tarcia z
    podłożem, itd. Tylko, że efekt praktyczny tego będzie niewielki na
    lądzie. Sens wykorzystania energii wiatru do napędu pojazdów istnieje,
    ale na morzu. Tylko wszystko wskazuje, że klasyczne żagle i wiatraki nie
    są najlepszym rozwiązaniem dla współczesnych statków i pewnie trzeba
    wpaść na jeszcze lepszy pomysł.

    W. Bicz

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: