  • 1. Data: 2009-01-23 13:44:24
    Temat: Re: Z1-karta 8GB?
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Jacek Osiecki wrote:

    > Ta granica konkretniej chyba przy 2GB była - wszystko powyżej 2GB jest
    > SDHC...

    Bzdura - nie bylo granicy 2GB. Istnieją karty SD pojemności 4GB.

    Granica SD to 12 bitów na "memory cluster", 3 bity ilość bloków w klastrze
    (od 4 do 512 bloków). W specyfikacji SD 1.0 bloki były 512 bajtowe. Czyli
    granica wynosiła 1GB (100% kompatybilności), poźniejsze specyfikacje SD
    rozszerzono o bloki wielkości 1024 i 2048 bajtów (karty 2GB i 4GB).

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 2. Data: 2009-01-23 20:15:18
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Fri, 23 Jan 2009 14:44:24 +0100, Mikolaj Tutak napisał(a):
    > Bzdura - nie bylo granicy 2GB. Istnieją karty SD pojemności 4GB.

    Zgadza się, ale są to nieliczne przypadki - 99% kart 4GB to SDHC...

> [...]
    > granica wynosiła 1GB (100% kompatybilności), poźniejsze specyfikacje SD
    > rozszerzono o bloki wielkości 1024 i 2048 bajtów (karty 2GB i 4GB).

    Przede wszystkim FAT16 pozwala na partycję max. 2GB - więc jeśli urządzenie
    nie potrafi obsłużyć FAT32, to karty 4GB raczej nie zobaczy.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 3. Data: 2009-01-23 21:38:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Jan 2009, Mikolaj Tutak wrote:

    > Bzdura - nie bylo granicy 2GB. Istnieją karty SD pojemności 4GB.

    Była granica 2 GB.
    Oczywiście istnieją karty SD o pojemności 4GB - po prostu
    *niezgodne ze specyfikacją*, co powodowało swojego czasu
    sporo nieporozumień (jako że "nie rozumiały" tych kart
    zarówno niektóre sprzęty "SD only", ale RÓWNIEŻ niektóre
    sprzęty które już miały SDHC - całkiem nierzadkie było
    ostrzeżenie żeby sprawdzić czy do konkretnego aparatu
    karta 4GB jest SDHC!)
    Do tego część sprzętu nie obsługiwała 2 GB, tak jak piszesz,
    i niemal na pewno Z1 należy do tej kategorii (patrz niżej),
    ale to formalnie (i tylko formalnie) inna sprawa: czym
    innym jest nieakceptowanie oficjalnego rozszerzenia standardu,
    a czym innym "my sobie zrobimy lepiej, MS$ też może to
    my nie gorsi" :D

    Ad rem: nie widzę szans.

    SanDisk:
    http://www.sandisk.com/Compatibility/Device(3030)-Ko
    nica%20Minolta-DiMAGE_Z1.aspx
    ...ma raczej wiarygodne dane, zaś na stronie Minolty:
    http://www.konicaminoltasupport.com/Compatibility.26
    55.0.html?&L=0
    ...oczywiście informacje o "sprawdzonych kartach" :) mozna pominąć
    bo są zabytkowe, ale przede wszystkim nie ma update firmware.
    Z1 jest na pewno starsza od A200, a A200 na pewno wymagała
    update aby przejść na FAT-32 (to że A200 jest na CF jest w tym
    konktekście bez znaczenia).
    Wiem bo mam :)

    Dopiero do Z3 jest update firmware:
    http://www.konicaminoltasupport.com/Firmware.2697.0.
    html?&L=0
    ...z wyraźnie zaznaczonym:
    "Contents of update
    To support 2GB SD memory card"

    Skoro Z3 wymagała update żeby widzieć karty 2 GB, znaczy
    dla Z1 nie ma takiego wsparcia, a tym bardziej *również*
    do Z3 (i starszych) nie ma wsparcia dla FAT-32 (z limitem
    "standardowo" 4GB), bo na 100% producenci ówcześnie NIE
    dawali wsparcia dla FAT-32 o ile aparat nie umiał czytać
    dostatecznie wielkich kart (znaczy > 4GB).

    IMO dla Z1/Z2 należy sobie takie pojemności wybić z głowy :(

    Kup sobie (to do twórcy wątku oczywiście) 8x po 1 GB i możesz
    szaleć :), na allegro chodzą po 10 zł
    (ale dla przezorności sprawdziłbym jedną sztukę przed
    zakupem paczki!)

> [...]
    > granica wynosiła 1GB (100% kompatybilności), poźniejsze specyfikacje SD
    > rozszerzono o bloki wielkości 1024 i 2048 bajtów (karty 2GB i 4GB).

    Wszystko prawda.
    Ale ta druga AFAIK & AFAIR była "out od specs".
    Możliwa, ale "nielegalna".
    Niezależnie od tego że pierwsza "legalna" modyfikacja (2 GB) też nie
    była wspierana przez cały sprzęt, tak jak piszesz.

    O ile na Wikipedii nie usunięto lub nie zmieniono opisu,
    uwagi o których piszę powinny tam być - kiedyś je widziałem :D
    (ale pierwszy raz na 100% czytałem dyskusje o tym tu a nie na
    Wikipedii, więc w archiwach *również* powinno być).

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2009-01-24 01:25:22
    Od: Valwit <l...@v...net>

    Mikolaj Tutak wrote:

    > Bzdura - nie bylo granicy 2GB. Istnieją karty SD pojemności 4GB.

    kiedys nie bylo owszem. potem wymyslono SDHC i zmieniono norme Sd
    wprowadzajac granice 2 GB. i karty 4 GB ktore ledwo co sie na rynku
    pojawily okazaly sie byc niezgodne z aktualna specyfikacja.

    --
    Łukasz "Valwit" Grupa http://valwit.net ICQ:40117364 GG:1591997

  • 5. Data: 2009-01-24 01:26:54
    Od: Valwit <l...@v...net>

    Jacek Osiecki wrote:

    > Przede wszystkim FAT16 pozwala na partycję max. 2GB

    zapomniales dodac ze przy max wielkosci bloku/clustra 32k. bo przy 64k
    bez problemu mozesz miec 4 GB

    --
    Łukasz "Valwit" Grupa http://valwit.net ICQ:40117364 GG:1591997

  • 6. Data: 2009-01-24 20:17:07
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sat, 24 Jan 2009 01:26:54 +0000, Valwit napisał(a):
    > zapomniales dodac ze przy max wielkosci bloku/clustra 32k. bo przy 64k
    > bez problemu mozesz miec 4 GB

    Owszem, ale to wtedy jest już tylko FAT16-like ;)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 7. Data: 2009-01-26 09:35:25
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Jacek Osiecki wrote:

    > Owszem, ale to wtedy jest już tylko FAT16-like ;)

    FAT16 dziala do 4GB właśnie.

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 8. Data: 2009-01-26 09:41:05
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Była granica 2 GB.

    Była granica 1GB dla specyfikacji SD 1.0. Nastepnie rozszerzono ją do 2 i
    4GB dodając bloki wielkości 1024 i 2048 bajtow.

    > Oczywiście istnieją karty SD o pojemności 4GB - po prostu
    > *niezgodne ze specyfikacją*, co powodowało swojego czasu

    Owszem zgodne ze specyfikacją SD 1.X.

> [...]
    > innym jest nieakceptowanie oficjalnego rozszerzenia standardu,
    > a czym innym "my sobie zrobimy lepiej, MS$ też może to

    Nie wiem co udawadniasz, ale karty SD (nie SDHC) 4GB istnieją i są
    uwzglednione w oficjalnej specyfikacji SD.

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 9. Data: 2009-01-26 09:42:53
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Valwit wrote:

    > kiedys nie bylo owszem. potem wymyslono SDHC i zmieniono norme Sd
    > wprowadzajac granice 2 GB. i karty 4 GB ktore ledwo co sie na rynku
    > pojawily okazaly sie byc niezgodne z aktualna specyfikacja.

    Polecam lekturę:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital_card

    W 100% kompatybilne byly karty do 1GB, karty 2 i 4 GB byly tylko protezami,
    nie mniej jednak zgodnymi ze specyfikacja SD 1.X.

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 10. Data: 2009-01-26 23:10:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 Jan 2009, Mikolaj Tutak wrote:

    > Owszem zgodne ze specyfikacją SD 1.X.

    No to tu albo moja pamięć zawodzi, albo ostrzeżenia były
    nie na miejscu, albo jednak z tą specyfikacją coś było
    nie do końca...

    > Nie wiem co udawadniasz, ale karty SD (nie SDHC) 4GB istnieją

    Oczywiście, toż piszę wyżej.
    Tylko AFAIR nierzadkie były przypadki, że taka karta wciśnięta
    do sprzętu supportującego 4 GB niekoniecznie działała.

    pzdr, Gotfryd