    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zabezpieczenie nadnapięciowe - transil?
    Date: Fri, 30 Jun 2017 16:56:57 +0200

    W dniu 2017-06-30 o 15:57, Adam Wysocki pisze:

    > Może po prostu bramka z wyjściem Schmitta? Albo op-amp z dużą histerezą?

    Nie chcę Cię wprowadzić w błąd, a nie pamiętam szczegółów.
    Bramka nie ma precyzyjnego progu.
    Op-amp jest wolny.
    To raczej jakieś specjalizowane scalaki (SOT23 itp) zawierające źródło
    odniesienia i komparator (zapewne z histerezą) - jak brown-out robiące
    reset tylko pewnie o odwrotnej polaryzacji wyjścia. Może są jakieś na
    konkretne napięcia, a może dzielnikiem się ustawia napięcie zadziałania.

    Zakładałem, że "nie śpieszy Ci się" skoro jako jedno z zabezpieczeń
    stosujesz przekaźnik.

    Aby było jak najpewniejsze to przekroczenie któregokolwiek napięcia
    powinno wyzwalać oba tyrystory - przekaźnik przestanie być potrzebny.
    Gdy sygnał wyzwalający byłby cyfrowy można z każdego z dwu czujników
    podać go na oba tyrystory. Przy takim układzie jak narysowałeś nie da
    się bo progi wyzwalania tyrystorów będą inne, a po wyzwoleniu swojego
    tyrystora sygnał zniknie zanim wyzwoli ten drugi.
    Nie wiem jak to się praktycznie robi, ale myślę, że ten scalak powinien
    być tak zasilany, aby po zaniku zasilania miał jeszcze coś z
    kondensatora aby ten impuls wyzwalający tyrystory nie był natychmiast
    gaszony.

    DCDC step-down jak się spali klucz to może podać napięcie z wejścia na
    wyjście.
    Ale każdy DCDC gdzie wyjście jest z drugiego uzwojenia przy takiej
    usterce poda 0.
    Ale nawet wtedy coś w sprzężeniu zwrotnym może spowodować, że na wyjściu
    pojawi się za duże napięcie.
    Może zamiast takiego katastrofalnego wywalania bezpieczników zastosować
    fly-back i na wypadek usterki w sprzężeniu zwrotnym dodać takie czujniki
    jak teraz, ale nie wyzwalające tyrystory tylko blokujące pracę DCDC.

    Ale to są tylko moje przemyślenia, bez podparcia praktyką. Nigdy nie
    robiłem zasilaczy na więcej jak kilka W i zawsze uznawałem, że jak mam
    zakładać, że zasilacz padnie to tak samo dobrze mogę zakładać, że
    procesor padnie i jak tu się wtedy zabezpieczyć - urządzenie czy tak czy
    tak jest po prostu do wymiany.
    P.G.