    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Zagadka: w którym roku powstał pierwszy polski telefon...
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    <59a58411$0$5151$65785112@news.neostrada.pl>
    <oo41ca$m6v$1@node2.news.atman.pl>
    <59a58bda$0$5148$65785112@news.neostrada.pl>
    <oo47gj$rt4$1@node2.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    <59a6c67d$0$5162$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <59a7dcd2$0$15209$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <59ad3903$0$15204$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    Date: Tue, 12 Sep 2017 00:33:21 +0200

    Dnia Mon, 11 Sep 2017 23:18:51 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > No nie, przyznaję że osobiście się tym nie zajmowałem, ale jednak jest
    > para simpleksów, m.in. każdy na innej częstotliwości
    > ("jednokierunkowej"). W każdym razie half dupleksem bym tego nie nazwał.

    Ja sie przelaczamy z nadawania na odbior i odwrotnie, to to jest IMO
    half duplex. Lacznosc dwukierunkowa, ale nie naraz.

    Za to dwa simplexy, szczegolnie na roznych czestotliwosciach - toz to
    full duplex :-)

    Zwal jak zwal - jesli chcemy skorzystac z zalety wylaczania nadajnika
    na czas odbioru, to dwie rozmowy w jednym kanale bedzie na moj gust za
    malo. Cztery co najmniej trzeba.

    > Nie wydaje mi się. Co masz na myśli pisząc o zaniku widma
    > i o ew. tłumieniu?

    Naturalna szerokosc glownego prazka przy modulacji PSK czy FM, a
    dokladniej rzecz biorac wykres jego widma, oraz jego zawężenie
    filtrami.
    To sie IMO podobnie skaluje i nic tu nie zyskasz. Dopiero przy OFDM.

    > W początkach GSM część z tych rzeczy to może były cuda, obecnie -
    > standard.

    Ale zaprojektowac trzeba bylo na poczatku, nie teraz.
    I uwzlednic mozliwe cuda.

    J.