    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Zagadka: w którym roku powstał pierwszy polski telefon...
    Date: Tue, 12 Sep 2017 23:41:28 +0200
    <oo41ca$m6v$1@node2.news.atman.pl>
    <59a58bda$0$5148$65785112@news.neostrada.pl>
    <oo47gj$rt4$1@node2.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    <59a6c67d$0$5162$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <59a7dcd2$0$15209$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <59ad3903$0$15204$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <1x4ryrm0o7ktc$.7w9ukdtare26$.dlg@40tude.net>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ja sie przelaczamy z nadawania na odbior i odwrotnie, to to jest IMO
    > half duplex. Lacznosc dwukierunkowa, ale nie naraz.

    Z punktu widzenia radiowego, to są dwa zupełnie oddzielne kanały
    simplex. Z punktu widzenia wyższych warstw, to jest pełny duplex.
    Używanie TDM nie świadczy nijak o półdupleksie - zresztą ta połowa to
    nie jest żadna połowa, a raczej 1/4 lub 1/2 całego czasu (1/8 TX + 1/8
    RX, albo to samo razy dwa). Nikt przecież nie nazywa półdupleksem
    np. łączności w E1/E3 itd.

    Poza tym, w gruncie rzeczy, pewnie moglibyśmy odbierać i nadawać w tym
    samym czasie - 45 MHz odstępu wystarczy, po spełnieniu kilku warunków
    (BTS też tak robi).

    > Za to dwa simplexy, szczegolnie na roznych czestotliwosciach - toz to
    > full duplex :-)

    Jasne że tak.

    > Zwal jak zwal - jesli chcemy skorzystac z zalety wylaczania nadajnika
    > na czas odbioru, to dwie rozmowy w jednym kanale bedzie na moj gust za
    > malo. Cztery co najmniej trzeba.

    Teoretycznie dwie transmisje byłyby w stanie zająć cały kanał (parę
    kanałów). W praktyce standardem jest 8 rozmów, są też wersje
    z 4 (extended range).

    > Naturalna szerokosc glownego prazka przy modulacji PSK czy FM, a
    > dokladniej rzecz biorac wykres jego widma, oraz jego zawężenie
    > filtrami.

    Może źle się wyraziłem, miałem na myśli marginesy, które nie są używane.
    Jasne jest, że przy szerszym kanale mamy większy odstęp między kanałami.

    > Ale zaprojektowac trzeba bylo na poczatku, nie teraz.
    > I uwzlednic mozliwe cuda.

    I obawiam się, że właśnie tak to było zrobione.
    --
    Krzysztof Hałasa