    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Zagadka: w którym roku powstał pierwszy polski telefon...
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    <59a58bda$0$5148$65785112@news.neostrada.pl>
    <oo47gj$rt4$1@node2.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    <59a6c67d$0$5162$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <59a7dcd2$0$15209$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <59ad3903$0$15204$65785112@news.neostrada.pl> <m...@p...waw.pl>
    <1x4ryrm0o7ktc$.7w9ukdtare26$.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    Date: Wed, 13 Sep 2017 01:00:12 +0200

    Dnia Tue, 12 Sep 2017 23:41:28 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Z punktu widzenia radiowego, to są dwa zupełnie oddzielne kanały
    > simplex.

    W niczym to imo nie przeszkadza nazwac ich razem duplexem.

    >Z punktu widzenia wyższych warstw, to jest pełny duplex.

    > Używanie TDM nie świadczy nijak o półdupleksie - zresztą ta połowa to

    Ale wylaczanie nadajnika na czas odbioru to juz IMHO swiadczy.

    > nie jest żadna połowa, a raczej 1/4 lub 1/2 całego czasu (1/8 TX + 1/8
    > RX, albo to samo razy dwa).

    Zebysmy sie zrozumieli - twierdze, ze gdyby nadawanie zajmowalo polowe
    czasu, a odbior druga polowe, to nastapiloby nakladanie czasow z uwagi
    na odleglosc od BTS.
    W takim trybie mozna by zmiescic dwie rozmowy w kanale ... ale skoro
    sie nakladaja czasy, to zysku nie ma. trzeba wiecej rozmow w kanale.

    Ale ... po drugim zastanowieniu ... chyba sie myle co do tego
    nakladania. Dwie by wystarczyly. Wiec czemu ktos zadecydowal, ze 8
    bedzie ?

    >Nikt przecież nie nazywa półdupleksem np. łączności w E1/E3 itd.

    Teraz ja spytam co masz na mysli?
    E1 ... czy tego sie nie transmituje po 2 parach drutow ?
    Dwa simplexy znaczy sie :-)

    > Poza tym, w gruncie rzeczy, pewnie moglibyśmy odbierać i nadawać w tym
    > samym czasie - 45 MHz odstępu wystarczy, po spełnieniu kilku warunków
    > (BTS też tak robi).

    BTS jest drogi i duzy.
    Pewnie bysmy mogli, NMT w koncu dzialal, ale po co sobie utrudniac,
    jesli nie trzeba ?

    > Teoretycznie dwie transmisje byłyby w stanie zająć cały kanał (parę
    > kanałów). W praktyce standardem jest 8 rozmów, są też wersje
    > z 4 (extended range).

    Ten ER nie miesci normalnie 8 rozmow ?

    Za to ... pojawily sie potem jakies Half Rate ... czy wtedy mamy 16
    rozmow w kanale ?

    Czyli zadnego zysku ..

    J.