    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    53yc.fsf@pm.waw.pl><1x4ryrm0o7ktc$.7w9ukdtare26$.dlg@40tude.net><m31snbfv
    cn.fsf@pm.waw.pl><1wby8p9kjfl8z.ixfz07kc6ox7$.dlg@40tude.net>
    <m...@p...waw.pl>
    Subject: Re: Zagadka: w którym roku powstał pierwszy polski telefon...
    Date: Thu, 14 Sep 2017 14:23:32 +0200

    dyskusyjnych:m...@p...waw.pl...
    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Half duplex to sposób dostępu do medium transmisyjnego, mamy tam
    >rywalizację o medium. W TDM tego nie ma.
    >Oczywiście, możesz sobie przyjąć definicję, że TDM w GSM to rodzaj
    >HD,
    >ale nie będzie to typowe (bo to są dwa simpleksy, jeśli ktoś się
    >interesuje na tyle głęboko).

    No, w zasadzie jestem sklonny napisac, ze o rywalizacje dostepu do
    medium chodzi.
    Czestotliwosci inne, ale odbiornik jednak lepiej dziala, jak nadajnik
    obok nie nadaje :-)

    >Bo dużo możliwych rozmów to zaleta.

    Ale byloby tyle samo. Kanal bylby wezszy, kanalow byloby wiecej.

    Mozesz miec racje, ze o ilosc odbiornikow w BTS chodzilo - lepiej miec
    8 niz 30 :-)

    >Dwa simpleksy = full duplex. Ale z interfejsem G.704 też masz tam
    >szczeliny, kilka np. urządzeń może dzielić się pasmem. Zresztą może
    >być
    >jedno urządzenie, ale może nie używać wszystkich szczelin.

    >Taka mała centrala telefoniczna, albo np. ISDN PRI 2B+D z m.in.
    >dwiema
    >rozmowami jednocześnie - też half duplex?

    Jesli dobrze pamietam, to na styku U (od NT1 do centrali) byl full
    duplex, ale opcjonalnie mogl byc half duplex.
    A opcjonalnie chyba tez dwa simplexy po dwoch parach.

    Jak kabel byl kiepski i full duplex nie przechodzil, to trzeba bylo
    kombinowac.

    >Nie, aczkolwiek to kwestia bardziej szczegółów niż ogólnych zasad.

    >Tak, używany jest wtedy co drugi timeslot (1/2 z 1/8).

    A, w ten sposob, myslalem ze wciskaja dwa telefony w jeden slot :)

    J.