  • 1. Data: 2009-05-02 09:40:53
    Temat: Zamulony hdd ?
    Od: "ra9om1ak" <r...@g...pl.WYTNIJ.TO>

    Witam

    Mam taki problem. Mam zainstalowanego XP i Minta. Obydwa uruchamiaja sie
    koszmarnie dlugo. Co ciekawsze, w XP podczas startu systemu wykorzystanie
    pamieci zjezdza do powiedzmy 5 mb (z 512) zeby za chwilke wskoczyc na jakies
    250-300. Trwa to nawet 10 minut. Odpale np. Opere - 10 minut. Firefoxa -
    czekam 15 minut.

    Owszem, jest pare programow w autostarcie, ale Mint takze laduje sie za
    dlugo. Nie wiem, jak to ugryzc, czy to wina sprzetu czy windowsa/minta - nie
    sadze. Czy sa to bledy na dysku, czy uszkodzony mbr, czy... prosilbym o
    podpowiedz, jakimi programami powinienem to przeczesac, zeby cos wiecej
    stwierdzic.

    Dziekuje z gory i pozdrawiam.

    P.S. Takie cudenka zaczely sie od momentu, gdy moj madry szwagier zaczal
    sobie resetowac kompa po 100 razy, bo "nie uruchamial sie". Pomijam
    debilizm.

    --
    ra9om1ak
    ra9om1ak[MAUPA]gazeta.pl

    __________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusów
    4049 (20090501) __________

  • 2. Data: 2009-05-02 10:06:46
    Temat: Re: Zamulony hdd ?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 2 May 2009 11:40:53 +0200, ra9om1ak napisał(a):

    > Mam taki problem. Mam zainstalowanego XP i Minta. Obydwa uruchamiaja sie
    > koszmarnie dlugo

    Zacznij od tego:
    1. Kaspersky on line i test całości.
    2. Sprawdź jakiego producenta masz dysk, zassaj od niego soft dyskietkowy
    do sprawdzania dysku i sprawdź. W ostateczności użyj HDTune.
    3. Zajrzyj do managera urządzeń pod windą i zobacz czy dysk nie przełączył
    się do trybu pracy PIO.
    Jak odrobisz tą lekcję, może da ci się dać dobrą radę :)

    --
    Jacek

  • 3. Data: 2009-05-02 10:29:23
    Od: "ra9om1ak" <r...@g...pl.WYTNIJ.TO>

    Jacek Maciejewski wrote:

> [...]
    > przełączył się do trybu pracy PIO.
    > Jak odrobisz tą lekcję, może da ci się dać dobrą radę :)

    Hmmm...mam 2 dyski. Patrze w managera, jest tak. Podstawowy kanal IDE -
    urzadzenie glowne, ultra dma tryb 5 (biezacy tryb transferu), tryb
    transferu - DMA jezeli dostepne, a w urzadzeniu podrzednym - biezacy tryb
    transferu -Tryb PIO. Identycznie jest w pomocnicznym kanale IDE. Zmiany
    tego nic nie daja.

    To moze byc cos z tym...?

    Kasp zaraz sie odpali, sciagam tez cos do defragmentacji - PerfectDisk.

  • 4. Data: 2009-05-02 10:33:24
    Od: "ra9om1ak" <r...@g...pl.WYTNIJ.TO>

    ra9om1ak wrote:

> [...]
    > transferu - DMA jezeli dostepne, a w urzadzeniu podrzednym - biezacy
    > tryb transferu -Tryb PIO. Identycznie jest w pomocnicznym kanale

    A jednak zmiany cos daly (nie resetowalem). Podstawowy zmienil sie na "DMA
    jesli dostepny", ale niestety dalej jest tryb PIO. Pomocniczy - zmienil sie
    na DMA jesli dostepne, a biezacy tryb - multi-word DMA tryb 2.

  • 5. Data: 2009-05-02 12:06:44
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 2 May 2009 12:29:23 +0200, ra9om1ak napisał(a):

> [...]
    > transferu - DMA jezeli dostepne, a w urzadzeniu podrzednym - biezacy tryb
    > transferu -Tryb PIO. Identycznie jest w pomocnicznym kanale IDE. Zmiany

    Ustal który dysk jest reprezentowany przez które urządzenie :) Masz dwa
    kanały IDE i w każdym urządzenie główne (master) i podrzędne (slave). Z
    reguły dyski hdd są dawane na master a napędy optyczne na slave, ale bywa
    inaczej. Sprawdź jak są zazworkowane dyski hdd i napędy optyczne i na
    której taśmie (wejsciu IDE) są podłączone. To powinno ci dać orientację
    które urządzenie powinno być w wysokim trybie transferu. Oczywiście, przede
    wszystkim dysk z partycją syatemową no i drugi dysk z danymi. Windows XP ma
    taki ficzer że po kilku przypadkach (6?) butowania zakończonego błędnie pod
    rząd przełącza dyski w tryb PIO co skutkuje dramatycznym spowolnieniem
    kompa. Tryby transferu napędów optycznych są mniej istotne.
    Powinieneś jednak zacząć od tępienia wirusów.
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2009-05-02 17:28:14
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    Jacek Maciejewski in news:pgtny43ycdwf.ler66k4zhthh.dlg@40tude.net
    [.................]
    > Windows XP ma taki ficzer że po kilku przypadkach (6?) butowania
    > zakończonego błędnie pod rząd przełącza dyski w tryb PIO

    a jest jakis patch na to? :)

  • 7. Data: 2009-05-02 17:57:12
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 2 May 2009 19:28:14 +0200, 1634Racine napisał(a):

    > a jest jakis patch na to? :)

    Oczywiście ale nie pamiętam szczegółów. Podłub w googlach.
    --
    Jacek

  • 8. Data: 2009-05-02 19:41:23
    Od: "lamer" <l...@p...pl>

    Użytkownik "1634Racine" <1...@R...pl> napisał w wiadomości
    > Jacek Maciejewski in news:pgtny43ycdwf.ler66k4zhthh.dlg@40tude.net
    > [.................]
    >
    > a jest jakis patch na to? :)

    Mi Windows kilka razy cofał do PIO bo odczytywałem dane z porysowanych
    płytek.
    Po którymś cofnięciu trzeba było hakować, żeby zmusić XPka do powrotu do
    DMA. Korzystałem z tej strony:
    http://winhlp.com/node/10

    lamer

  • 9. Data: 2009-05-02 19:49:52
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Sat, 2 May 2009 19:28:14 +0200, 1634Racine napisał(a):

    > Jacek Maciejewski in news:pgtny43ycdwf.ler66k4zhthh.dlg@40tude.net
    > [.................]
    >
    > a jest jakis patch na to? :)

    Na przykład SP2 i wyżej. A teraz to po prostu usuń sterownik kontrolera
    IDE i zrestartuj komputer.
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 10. Data: 2009-05-03 08:32:38
    Od: Olek <o...@u...eu>

    Jacek Maciejewski wrote:

    > Zacznij od tego:
    > 1. Kaspersky on line i test całości.

    gówno mu to za przeproszeniem da jeśli uruchomi taki skaner na zarażonym
    komputerze...

    > 2. Sprawdź jakiego producenta masz dysk, zassaj od niego soft dyskietkowy
    > do sprawdzania dysku i sprawdź. W ostateczności użyj HDTune.

    HDTune wystarczy w zupełności

    > 3. Zajrzyj do managera urządzeń pod windą i zobacz czy dysk nie przełączył
    > się do trybu pracy PIO.

    a jeśli się przełączył to z jakiego powodu...

    pozdr
    Olek