    From: "jedrek" <jedrek@jedrek>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zasilacze z trafem - ku przestrodze.
    Date: Mon, 19 Sep 2016 13:20:51 +0200

    "J.F." news:57dbca60$0$15196$65785112@news.neostrada.pl

    > Ale ... na stare transformatory raczej nie narzekam. Za to te nowsze,
    > chinskie ...
    > -mniejsze niz stare polskie ... lepsze materialy, czy tylko wiecej stopni
    > wytrzymuja ?
    > -gorace nawet na jalowym biegu.

    Dostrzegam również tą wkurzającą bylejakość tradycyjnych kilku-nasto
    watowych trafo 50Hz.
    Swego czasu był taki zasilacz ansmann zs 1000 (w środku LM317 z
    przełącznikiem napięć do 12V) puszczony na jałowym biegu (czyli te 5mA +
    prąd LED 10mA) rdzeń trafa (wynika, że moc ~12-15W) po pół godziny
    podłączenia do 230V, ma temperaturę ~40st.
    Puszczony nasz polski, solidny, stary, poczciwy transformator 10W z unitra
    zatra, obciążony w dodatku żarówką, pobór prądu z wtórnego ~200mA, rdzeń po
    tym samym czasie lekko ciepły.

    Zastanawiam się czy to nie jest kwestia metody składania blach
    transformatorowych w tych chinćzykach?
    W polskich blachy były lakierowane (więc każda od każdej elektrycznie
    izolowana), a w chińczyku wręcz te blachy są spawane-zgrzewane (widać ciągi
    zgrzewające gdzie elektrycznie te blachy są połączone).
    Czy może kwestia składu chemicznego tych blach? Nieodpowiednia stal na
    rdzenie 50Hz? I stąd potem takie straty i się całość pierońsko grzeje - dużo
    większe prądy jałowe niż w zatrze o podobnej mocy.
    Dlatego jak tylko mam możliwość wolę odgrzebać solidną poczciwą zatrę niż
    wsadzić to badziewie chińskie.
    Obecnie widzę produkcję nieistniejącej zatry przejął indel. Ale porównując
    taki sam typ trafa to w wykonaniu zatry były wg mnie one bardziej solidnie
    wykonane, blachy były bardziej lakierowane. A indelowskiej produkcji
    przeważnie tylko folię-izolację ochronną mają na uzwojeniu i nie widać tam
    tyle tego lakieru co w zatrowskich. Więc wnioskuję, że zatra mniej była
    podatna na wilgoć.