  • 61. Data: 2013-03-04 10:01:40
    Temat: Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Dzień dobry

    [...]
    > A możesz coś więcej na ten temat? Bo zaciekawiłeś mnie.
    [...]

    W telegraficznym skrócie, bez zagłębiania się w szczegóły: klastry SFN
    wymagają synchronizacji nadajników z niespotykaną dotychczas jakością,
    zaś rozmieszczenie nadajników wewnątrz klastra jest ściśle określone.
    Maksymalna odległość pomiędzy nadajnikami zależy m.in. od ustalonej
    wartości parametru zwanego przedziałem lub czasem ochronnym (DI).
    Przekroczenie wartości tej odległości skutkuje ryzykiem
    rozsynchronizowania klastra i totalną kaszaną ;-)
    Analizując powszechnie dostępne informacje łatwo można skonstatować,
    że w budowanych sieciach zdarzają się przekroczenia dopuszczalnej
    odległości miedzy nadajnikami lub niebezpieczne zbliżenie się do tej
    wartości. Nie rokuje to dobrze na przyszłość. Dziwię się, że regulator
    (UKE) popełnił taki błąd już na etapie projektowania sieci.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 62. Data: 2013-03-04 10:21:04
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Dzień dobry

    Użytkownik "Michał Lankosz" <m...@t...pl> napisał w wiadomości

    [...]
    > Mylisz się. W terenie górzystym odbicia sygnałów są tak duże, że typ
    > anteny, jej ustawienie (kierunek) dobór wzmacniacza/tłumika mają
    > drugorzędne znaczenie. Często jest tak, że mniej 'duchów' mamy
    > przekręcając antenę o np 50 stopni od nadajnika, który promieniuje
    > mocą 15kW, znajduje się 5km od miejsca odbioru i go widać nawet z
    > poziomu gruntu. Mimo to nie uda się uzyskać czystego odbioru.
    [...]

    Michał, wytłumacz mi w takim razie, jakim cudem funkcjonują w
    warunkach górskich stacje przemiennikowe TV analogowej? A że
    funkcjonują dobrze, to wiem z autopsji, zajmując się między innymi
    utrzymaniem kilku takich obiektów ;-)

    I, owszem, parametry odbiorczego toru antenowego mają fundamentalne
    znaczenie dla osiągnięcia pozytywnego efektu końcowego w postaci
    poprawnej emisji przemiennika. Wąskopasmowe, wąskokierunkowe anteny,
    zawieszone w sposób zapewniający widzialność optyczną nadajnika,
    będącego źródłem sygnału, profesjonalny fider, z profesjonalnie
    zaprawionymi złączami to prosta recepta na sukces.
    Antytezą są "isntalacje", wykonane przez przysłowiowego pana Wacka - w
    roli anten różne dziwne "wynalazki", najtańszy kabel antenowy, a
    całość popędzana super hiper duper "wzmacniaczem" antenowym...
    Niestety, ale bardzo często spotykam się z taką "tFurczością"...

    Serdecznie pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

    Ratunkiem jest

  • 63. Data: 2013-03-04 10:41:07
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 03.03.2013 13:44, schrieb Krzysztof Kucharski:

> [...]
    > zakazanie użytkowania indywidualnych instalacji antenowych. Tak się
    > składa, że jestem również licencjonowanym nadawcą w ramach radiowej
    > służby amatorskiej - inaczej mówiąc jestem "krótkofalowcem". I temat
    > instalacji anten na dachach budynków wielorodzinnych znam z autopsji. To
    > mit, że można komuś zakazać instalację systemu antenowego. To prawda, że
    > przysłowiowy "facio z wąsami" nie ma zielonego pojęcia o obowiązującym
    > stanie prawnym w naszym pieknym kraju. Nie mówiąc już o wiedzy fachowej,
    > wystarczającej, aby być partnerem dla urzędnika i skutecznie dopiąć swego.

    Jak już mój dziadek mawiał: wyżej dupy nie podskoczysz. Wiedza
    krótkofalowca i profesjonalność to co prawda podstawa (przynajmniej to
    drugie), ale jak masz cienkie warunki odbiorcze to musisz zainwestować.
    Trzeba było sobie obejrzeć instalacje antenowe w okolicach Drezna w
    latach < 1990. Wyglądały czasami jak instalacje krótkofalarskie EME.
    Lustra >5m i grupowe yagi 4x17 elementów na kratownicy 20m na przykład.
    I to kosztuje, jak napisał RoMan.
    Co do instalacji antenowych to może ci zakazać właściciel budynku,
    jeżeli jesteś najemcą lokalu. Może też zakazać zgromadzenie właścicieli,
    jak są gnojko-zielonymi. Albo mieszkasz w dzielnicy, która jest
    zabytkowa. Tak, że możesz mieć problemy.

    > Czy masz wystarczającą wiedzę, być móc podyskutować o szczegółach budowy
    > sieci emisyjnych, o punktach wspólnych, o różnicach pomiędzy NTC i TV
    > analogowa?
    > Pytanie kontrolne: gdzie wg Ciebie - w jakim miejscu sieci kształtuje
    > się rozmiary strumieni sygnałów modulacyjnych dla emisji analogowych i
    > cyfrowych?

    Na etapie produkcji. W tej chwili wszystkie programy są produkowane i
    rozsyłane cyfrowo. Albo przez satelitę, albo przez sieć też przez
    internet, ale na ogół dedykowanymi liniami. W nadajnikach analogowych
    (które na ogół też są właściwie cyfrowe) następuje konwersja.

    Ja mam jakieś 50 programów HD i z 300 programów SD w kablówce. Oprócz
    tego chyba 40 programów analogowych, ale tych prawie nie oglądam, za
    wyjątkiem jednego, którego nie ma w cyfrówce, a transmituje hokej na
    lodzie ;-).
    Jakość programów, zarówno analogowych jak i cyfrowych zależy najbardziej
    od tego, jakie pasmo przenoszenia dana stacja wykupiła. No i od
    instalacji w domu. Przy obecnie używanej modulacji 256QAM
    zniekształcenia fazowe (np. wzmacniaczy antenowych made in ChGW) mogą
    powodować typowe cegiełkowanie. Od niedawna próbuje się przejście na
    1024QAM a nawet 4096QAM. To wszystko, by upchnąć jeszcze więcej kanałów
    na strumień (256QAM umożliwia przesłanie 2-3 programów HD na "stary"
    kanał analogowy), ale 4096QAM wymaga zniekształceń fazowych około minuty
    kątowej lub mniej. Będą siupy.

    Waldek

  • 64. Data: 2013-03-04 10:53:48
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Dzień dobry

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:apj8itF1mrrU1@mid.uni-berlin.de...

> [...]
    > krótkofalowca i profesjonalność to co prawda podstawa (przynajmniej
    > to drugie), ale jak masz cienkie warunki odbiorcze to musisz
    [...]

    Ależ oczywiście masz rację! Warunki, jakie istnieją w danej
    lokalizacji determinują niezbędną technologię, a więc i koszty. Jak
    mawiali MOI przodkowie - szkłem sie nie podetrzesz. Albo robić coś
    porządnie, licząc się z kosztami. Albo dziadować, odstawiać
    amatorszczyznę. A za wynikające stąd niepowodzenia oskarżać wszystko i
    wszystkich ;-)
    Jeszcze raz - to nie "warunki terenowe" powodowały kiepski odbiór TV
    analogowej. Ale kiepsko zaprojektowna i źle wykonana instalacja
    antenowa. Powodem w takim przypadku był brak wiedzy fachowej
    (amatorszczyzna) czy brak funduszy. ;-)
    Brak wiedzy jest chyba najistotniejszym elementem. No, ale trzeba
    umieć odróżnić znaczenie wyrażenia polaryzacja sygnału od fazy
    tegoż...

  • 65. Data: 2013-03-04 12:27:51
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    > Niewiele większą niż to, co potem wychodzi z nadajników.

    No widzisz, a ktoś w tym wątku pisał, że "teraz całe studio jest
    cyfrowe, a konwersja na analog to niepotrzebne pogorszenie jakości".
    Tymczasem to cyfrowe studio wprowadza największe pogorszenie jakości, a
    sygnał analogowy przenosi to, co jeszcze z obrazu zostało.

  • 66. Data: 2013-03-04 12:35:14
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2013-03-04 10:21, Krzysztof Kucharski pisze:
> [...]
    > górskich stacje przemiennikowe TV analogowej? A że funkcjonują dobrze,
    > to wiem z autopsji, zajmując się między innymi utrzymaniem kilku takich

    Dyskutujemy o DVB-T od strony użytkownika, czyli chodzi o instalacje
    'konsumenckie', nie 'profesjonalne'. Obiekty nadawcze to nie byle
    maszcik na budynku poczty czy koło TP z antenami z Dipola po 100zł
    sztuka, kablem 3zł za metr w detalu i osprzętem do 100zł.

    --
    Michał

  • 67. Data: 2013-03-04 12:47:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Monday, March 4, 2013, 12:27:51 PM, you wrote:

> [...]
    > Tymczasem to cyfrowe studio wprowadza największe pogorszenie jakości, a
    > sygnał analogowy przenosi to, co jeszcze z obrazu zostało.

    Oj, czytanie ze zrozumieniem nie wychodzi. W studio jest kompresja
    4:2:2, w nadajnikach DVB-T redukowana do 4:2:0 (jak DVD). Ma się to
    nijak do nadawania analogowego, gdzie oprócz tego, ze sygnał został
    juz wczesniej cyfrowo obrobiony, to jeszcze dodanie sygnału
    chrominancji zabiera połowę pasma luminancji a obraz sztucznie
    poprawia preemfaza luminancji na końcu pasma.

    Do tego dochodzą wszelkie wady analogowego przekazu - odbicia,
    interferencje, szumy, mora podnośnej PAL i podbarwienia wynikajace z
    bardzo wąskiego pasma chrominancji.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 68. Data: 2013-03-04 13:01:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

> [...]
    > Tymczasem to cyfrowe studio wprowadza największe pogorszenie jakości,
    > a sygnał analogowy przenosi to, co jeszcze z obrazu zostało.

    Przenosi, o ile ma się odpowiednią instalację antenową -- z fiderami
    z miedzi kierunkowej i zwrotnicami na kondensatorach z masy perłowej.

    Widzę, że pojawia się nowy rynek. Trzeba czym prędzej wystąpić o przydział
    częstotliwości na nadawanie audiofilskiej telewizji.

    Jarek

    --
    Telewizja pokazała
    A uczeni podchwycili

  • 69. Data: 2013-03-04 13:02:10
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > maszcik na budynku poczty czy koło TP z antenami z Dipola po 100zł
    > sztuka, kablem 3zł za metr w detalu i osprzętem do 100zł.

    Dyskutujemy w TYM wątku o rzekomych przewagach w jakości sygnału NTC
    nad TV analogową, a konkretnie nad jedną z przyczyn - rzekomej
    niemożliwości zapewnienia dobrego jakościowo sygnału na wejściu OTV
    analogowego.
    Zdziwiłbyś się, jak często w jak najbardziej profesjonalnych
    instalacjach wykorzystuje się sprzęt z najniższej, "amatorskiej"
    półki. Ale taką decyzję poprzedza analiza zagadnienia, projektowanie i
    wykonanie.
    BTW - bardzo często instalacje tzw. użytkownika końcowego NTC są
    skażone kardynalymi błędami na etapie projektowania i wykonawstwa. Sam
    odebrałem dziesiątki, jeżeli nie setki telefonów od Klientów, którzy
    mówili: "jak to jest, dawniej odbierałem sygnał dosłownie na kawałku
    drutu, a teraz mam super hiper duper _NIEMIECKĄ_ (tak, był taki
    przypadek) antene z LNA o astronomicznym wzmocnieniu i występują
    artefakty. Nie, to MUSI być wina Nadawcy/Operatora!".
    Oczywiście, błędy były w instalacji odbiorczej ;->

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 70. Data: 2013-03-04 14:06:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    Monday, March 4, 2013, 1:01:32 PM, you wrote:

> [...]
    > Widzę, że pojawia się nowy rynek. Trzeba czym prędzej wystąpić o przydział
    > częstotliwości na nadawanie audiofilskiej telewizji.

    Videofilskiej raczej. Koniecznie z wielką plazmą 480 linii.
    Ewentulanie Szmaragd 901 dla prawdziwych miłosników. O ile znajdą EY86
    ;)

    --
    Best regards,
    RoMan