  • Data: 2021-03-25 12:15:50
    Temat: Re: Zegar sieciowy przyspieszył?!
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:s3fu68$q31$1$P...@n...chmurka.ne
    t...
    W dniu 2021-03-24 o 14:44, Zbynek Ltd. pisze:
    >Kiedyś kupiłem w Makro zegar ścienny za 9,99.
    >Chodził fatalnie - ze 2 minuty na dobę odchyłki.
    >A że miałem z 50 kwarców zegarkowych to zacząłem wymieniać i mierzyć
    >prędkość i dobrałem taki co było poniżej sekundy na dobę.

    >Moja metoda pomiaru (dokładność rzędu 0,1ppm).
    >W miedzi na laminacie wycięty pilnikiem prostokąt rzędu 4x5cm.
    >Ten prostokąt to antena odbierająca sygnał 32768Hz z kwarca, a ta
    >płytka to jedna z 6 ścian prostopadłościanu z laminatu stanowiącego
    >ekranowaną komorę.

    Podobno mozna za pomoca mikrofonu zlapac te 32kHz. W koncu to drgania
    mechaniczne.

    >Wzmacniacz rezonansowy i sygnał podany na częstościomierz.
    >Wzorzec częstościomierza sprawdzony wcześniej przez porównanie z
    >nośną DCF (założyłem , że stabilizowana atomowo, choć nie znalazłem
    >takiej informacji).

    A propos - jak sobie radza zegarki ze stoperem do 0.1s czy 0.01s?
    Chyba inna czestotliwosc ?

    >Ogólnie z tamtego doświadczenia wnoszę, że zdarzają się kwarce bardzo
    >odstrojone. Możliwe też, że komuś zabrakło kwarcy 6pF i zastosował
    >łatwiej dostępne 12,5pF.

    Sprawdzalem ostatnio kilka zegarkow narecznych - wszystkie spiesza
    rzedu 20-40s/mc.

    W ppm dokladnosc przyzwoita, bo to gdzies 10ppm.

    J.