  • Data: 2021-05-17 22:17:26
    Temat: Re: Zegar sieciowy przyspieszył?! Pomiar częstotliwości oscylacji kwarców 32768Hz
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2021-05-17 o 14:56, jedrek pisze:
    > "Piotr Gałka"
    >
    > Czy to nie wynika z tego, że już w samej strukturze scalone
    > wejścia-wyjścia generatora te nóżki miały zbliżoną pojemność względem
    > masy, by wypadkowo dać obciążenie rezonatora oczekiwaną pojemnością
    > ~6pF?

    Tak.

    > Nawet podłączenie 1-2pF, z którejkolwiek nogi scalaka pędzącego ten
    > kwarc rwało już mu drgania?

    Nie.
    Ale jak bierzesz kwarc 12,5pF (w ubiegłym wieku nie potrafiliśmy zamówić
    kwarców 6pF inaczej niż chyba 3000szt, a potrezbowaliśmy 100 na kilka
    lat) to potrzebujesz dołożyć brakujące 6,5pF czyli dwa kondensatory po
    13pF i to już zrywało drgania.

    > Od którego dostawcy masz sprawdzone wersję rezonatorów 6pF?

    Od kilkunastu lat produkcję robił nam JM. Oni mieli jakąś swoja ofertę
    kwarców firmy ANSEN (Abracon) i mogłem specyfikować według karty
    katalogowej. Ale z potem z jakiegoś powodu zaczęły z tym się problemy i
    musiałem znajdować co w zamian.

    Tamten scalak (za dużo by mi zajęło ustalać jaki to był - jakiś Dallas,
    który potem był MAXIM-Dallas) miał tez inna wadę. Był przedział napięcia
    przy spadaniu napięcia na supercapie, że stawał, a nie ustawiał flagi,
    że stoi i zdarzały się z tym problemy.

    Teraz używamy innych scalaków i one chyba miewają falagę ustawiającą czy
    kwarc 6pF czy 12.5pF.

    Teraz to ja wypisuję listę kwarców, które można wykorzystać i dalej już
    nie wnikam.
    Np. dla takiego, którego mam napisane 7pF lista jest taka:
    Wurth: 830009709
    Epson: FC-135 32.7680KA
    Seiko: SC32S-7PF20PPM
    Diodes: G83270023
    ECS: ECS-.327-7-34B
    Abracon: ABS07-166-32.768KHZ
    Abracon: ABS07-32.768KHZ-7
    Przepisywałem ręcznie z drugiego komputera, mogłem coś pomylić.

    Czy mam
    > rozumieć, że szanujący się firmowi producenci zegarków naręcznych pchają
    > do swoim wyrobów wersje rezonatorów 32768 przewidziane do pracy z
    > pojemnością 6pF? A wersje 12pF zostały jako odrzut dla plebsu? :)

    Na pewno nie.

    > Póki
    > co nie zgłębiałem tematu, bo nie robiło to dla mnie większej różnicy.
    > Zestrojenie na 0 odchyłki i tyle, a czy tam było dokładnie po obu
    > stronach dołożone dodatkowo np. 18pF (bo już dana noga wprowadzał
    > pojemność ~6pF), a w innych urządzeniach spieszących się już wystarczyło
    > dołożyć 2x 8pF, to nie doktoryzowałem się nad tym. Jakby już było gdzieś
    > jakieś opracowanie na ten temat to by nie trzeba było wyważać otwartych
    > drzwi.

    Szukałem tego dawno. Nie mam pod ręką.
    P.G.