    From: "jedrek" <w...@...on>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <6059db2a$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <s3dddj$22e$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <605a44cf$0$31100$65785112@news.neostrada.pl>
    <605b4225$0$540$65785112@news.neostrada.pl>
    <s3fu68$q31$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    Subject: Re: Zegar sieciowy przyspieszył?! Pomiar częstotliwości oscylacji
    kwarców 32768Hz
    Date: Wed, 12 May 2021 19:55:47 +0200

    "Piotr Gałka"
    > Moja metoda pomiaru (dokładność rzędu 0,1ppm).
    > W miedzi na laminacie wycięty pilnikiem prostokąt rzędu 4x5cm.
    > Ten prostokąt to antena odbierająca sygnał 32768Hz z kwarca, a ta płytka
    > to jedna z 6 ścian prostopadłościanu z laminatu stanowiącego ekranowaną
    > komorę. Wzmacniacz rezonansowy i sygnał podany na częstościomierz.

    Pokaż zdjęcie tego twojego ustrojstwa.
    Sam obwód bez dodatkowych wzmacniaczy? To ile masz miałeś mV?
    Sam rezonator przy zasilaniu 1,5V ma sygnał na wyjściu generatora około
    1Vp.p.
    Jak blisko ta płytka jest rezonatora?
    Czyli sprzężenie pojemnościowe? Ile tam tego będzie 0,1pF?
    Schemat proszę tego twojego urządzonka.
    Kiedyś robiłem próby na układzie bazującym na artykule z książki formatu A4
    Warsztat napraw sprzętu elektronicznego - Bogdan Sosiński, 1987
    Był tam układ pomiaru bezstykowego kwarców zegarkowych na układzie UL1321,
    na wejściu FET, obwód rezonansowy na 32768Hz, a UL1321 jako wzmacniacz tego
    sygnału i dopiero wyjście na miernik częstotliwości.
    Ale tak sobie to działało.
    Podobny układ ale do kwarców 12MHz pędzących procesor zegarka, wykonany na
    UL1200 jako wzmacniacz ogranicznik, wtórnik emiterowy na wejściu, na bramce
    obwód dostrojony do 12MHz to już cewka pomiarowa 7x7 na wejściu i to w
    ekranie kwarc stabilnie chwytała z odległości nawet 10cm od rezonatora.
    Osobiście dla większości zegarków LCD da się pobrać takt z przetworniczki,
    która wytwarza ujemne napięcie dla wyświetlacza, z kondensatora pompy w
    zależności od zegarka i pól do obsłużenia jest dostępne 512Hz lud 2048Hz
    Dzieli się to do uzyskania 1Hz i mierzę temu okres.
    Ustawienie do 0,1ppm bez problemu, oczywiście kwarc sobie popłynie jak go
    nawet dmuchniemy :) Po zestrojeniu rezonatora jak przebywa on w stałej
    pokojowej temperaturze odchyła 1sek na miesiąc nie jest problemem do
    osiągnięcia.
    W niektórych zegarkach co kilka okresów tamtejszego taktu na pompie
    pojawiały się szpilki (pewnie zegarek co ile cykli tego taktu coś tam
    jeszcze sobie wykonywał i stąd czasami maleńka szpileczka się pojawiała) i
    co jakiś czas zaburzały odczyt, trzeba by było dawać po drodze jakiś
    komparator aby nie reagował układ formowania TTL na te delikatne szpileczki.

    Ciekawy kilkadziesiąt lat temu był Chronokomparator CA-1
    https://zegarkiclub.pl/forum/topic/63608-polski-chro
    nokomparator-elektroniczny-ca-1/
    Ma ktoś może tego schemat?
    Wynika, że jedną z metod pomiar był też pomiar przez mikrofon :)
    Czyli co kwarc sobie "piszczy" z częstotliwością 32768, dedykowany mikrofon
    łapie ten pisk, potem układ formuje z tego TTL i mierzy się to.
    Chciałbym to obejrzeć jak to wyglądało, może ktoś to ma na składzie rupieci
    w piwnicy?

    > Wzorzec częstościomierza sprawdzony wcześniej przez porównanie z nośną DCF
    > (założyłem , że stabilizowana atomowo, choć nie znalazłem takiej
    > informacji).

    Jaka to sprawdzanie wyglądało? Jakieś zdudnienia czy co?
    U mnie DCF lichy bardzo, nawet na oscyloskopie tego nie widać.
    Wawa 1 z ferrytowej ledwo 2mV p.p. generuje
    Generator w mierniku zestrajałem do taktu 1PPS z odbiornika GPS. Takt z
    dokładnością 10ns.

    > Ogólnie z tamtego doświadczenia wnoszę, że zdarzają się kwarce bardzo
    > odstrojone. Możliwe też, że komuś zabrakło kwarcy 6pF i zastosował łatwiej
    > dostępne 12,5pF.

    Dla mnie to nie robi różnicy czy kwarc przewidziany do pracy z pojemnością
    12 czy 6pF
    W zależności co tam na pokładzie wsadzone to dobieram dwie pojemności do
    masy z końcówek rezonatora 2 x 12-15pFlub 2 x 22-27pF, jedna regulowana,
    dobierana na minimalną odchyłkę od oczekiwanej wyjściowej 1, 000 0000 sek.
    Najgorsze, że wiele konstrukcji powinno mieć te pojemności a ich nie dają,
    bo nie mają czasu w procesie produkcji. I tak zegarek w mikrofali napędzany
    kwarcem 4194304Hz czyli jednym ze stabilniejszych, miał fabrycznie odchyłkę
    naście sekund na dobę.
    Po zestrojeniu nie ma więcej niż sekundę na tydzień - wynik zmiennych
    temperatur, raz piec a w nocy chłodnia :) I tak samo jest w prostych
    zegarkach, które potrafią też zapierniczać naście sekund do przodu, po
    obsadzeniu rezonatora pojemnościami dla niego dedykowanymi szaleństwo
    ustaje.