    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Wed, 30 Apr 2014 00:54:40 -0700 (PDT)
    <ljd9b4$ma1$1@node1.news.atman.pl> <ljd9sg$qi6$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <3...@g...com>
    <535a721a$0$2354$65785112@news.neostrada.pl>
    <6...@g...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <a...@g...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <c...@g...com>
    <535d9de1$0$2368$65785112@news.neostrada.pl>
    <b...@g...com>
    <535e9292$0$2239$65785112@news.neostrada.pl>
    <4...@g...com>
    <53607e5b$0$2366$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: aluminium i miedź w jednej instalacji - problem
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 30 April 2014 06:38:43 UTC+2, Dariusz K. Ładziak wrote:
    > Co najmniej 2.5 raza? Ale eksploatacyjne jest znacznie mniejsze od
    > obliczeniowego - bo jak napisałem obliczeniowe jest w stanie wodę z
    > wanny na spacer po plenerze wysłać...
    >
    > Dla przyboru podłączonego rurą o przekroju 1/2" maksymalne sensowne
    > ciśnienie to 2.5 bar - wszystko inne wylewki urywa, wodę z wanny
    > wyrzuca - 9 w ogóle nie ma sensu.

    Nie 2.5 raza. Zależy od przepisów, materiału i temperatury, ale pi razy drzwi możesz
    założyć że to jest około 1.5 raza. Zdarzało mi się to porachować tak od 1.1 do ponad
    2 razy.

    Ja już napisałem: nie mierzyłem jakie jest ciśnienie w rurze, więc pewnie masz rację,
    choć dowód na to masz słaby. Otóż "wylewki urywa i wodę z wanny wyrzuca" nie
    ciśnienie a prędkość przepływu, co w konkretnej wylewce ma przeliczenie na wydatek. A
    więc nie bary, tylko litry na sekundę, albo jak kto woli kilogramy na sekundę. Do
    ograniczenia tego wydatku przy zbyt wysokim ciśnieniu stosuje się kryzy. Obserwując
    swobodny wypływ wody z kranu nie jesteś w stanie określić ciśnienia wody w sieci. W
    hotelu Gdynia zabrakło kryz (tam więcej rzeczy zabrakło, ale to inna opowieść) i
    miałeś waterjeta, ale gdyby była tam zainstalowana poprawnie kryza, to niczego
    szczególnego byś nie poczuł. Czasem można istnienie takiej kryzy zaobserwować, kiedy
    nagle odkręcisz zawór i masz silny strumień (charakterystyczne siknięcie), ale tylko
    przez krótką chwilę, a potem przepływ nagle spada. Kryz używało się wcześniej, bo
    rury były drogie, więc można było w wysokim budynku na jednym pionie zrobić cały
    wodociąg. Obecnie rzadko, ukraińskie rury za grosze leżą na składzie. Ja urodziłem
    się w małym poniemieckim miasteczku, tam były kryzy. Ale mieszkałem w jednej z może
    dwóch ocalałych kamienic przy rynku, więc nie wiem jak robiono w budynkach
    powojennych. Wysokiego tam nic nie budowano, ale od wieży ciśnień do poziomu doliny
    przy rzece z 50 metrów różnicy było.