  • 1. Data: 2012-06-05 15:53:18
    Temat: asynchroniczne io ?
    Od: " alter amonu " <f...@N...gazeta.pl>

    w sumie to nigdy sie nad tym nawet nie zastanawialem
    ani tez nic nie czytalem i nie wiem -

    czy asynchroniczne io są w uzyciu? czy moze jest jakas
    wersja pod winde? wydawaloby sie ze angazowanie procka
    albo nawet nie jst potrzebne albo na pewno nie jest
    potrzebne jako pelny blokujacy proces (skoro io ma
    predkosc znacznie mniejsza niz przetwazanie procka
    (choc niby teraz nawet io sa czybkie, no ale nie
    az tak)

    jak wyglada sprawa z takim asynchronicznym api do io?
    czy ktos tego uzywa czy jednak 99% swiata uzywa zwyklego
    synchronicznego inputu jak fread() (ktory jak rozumiem
    po prostu wiesza i marnuje procka) ?

  • 2. Data: 2012-06-05 16:08:33
    Temat: Re: asynchroniczne io ?
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    alter amonu <f...@N...gazeta.pl> napisał(a):
    > w sumie to nigdy sie nad tym nawet nie zastanawialem
    > ani tez nic nie czytalem i nie wiem -
    > czy asynchroniczne io są w uzyciu? czy moze jest jakas
    > wersja pod winde?

    DWORD written;
    OVERLAPPED osReader = {0};
    osReader.hEvent = CreateEvent(NULL, TRUE, FALSE, NULL);
    WriteFile(hCommPort, buf, 1, &written, &osReader);
    WaitForSingleObject(osReader.hEvent, 100);

> [...]
    > czy ktos tego uzywa czy jednak 99% swiata uzywa zwyklego
    > synchronicznego inputu jak fread() (ktory jak rozumiem

    I tak i tak nie ma angażowania procka. Czy programik z funkcją scanf()
    zajmuje Ci 100% czasu procesora? Dzięki asynchrocznemu I/O można coś robić
    podczas operacji I/O bez tworzenia wątku. Startujesz operację, robisz sobie
    coś innego, zbierasz wynik operacji.
    Przy blokującym I/O czas procesora się marnuje w ten sposób, że wątek który
    uruchomił tę operację nic nie robi. Ale to nie znaczy, że procesor nie jest
    dostępny dla innych wątków/procesów. Zastanawiałeś się jak to jest, że
    aplikacje kręcące się w windowsowej pętli komunikatów nie zajmują 100%
    procka? Podobnie jak przy scanfie scheduler w jądrze dba o to, żeby
    udostępniać procesor innym aplikacjom podczas operacji I/O.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2012-06-05 16:34:35
    Od: " " <f...@g...pl>

    Grzegorz Niemirowski <g...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > procka? Podobnie jak przy scanfie scheduler w jądrze dba o to, żeby
    > udostępniać procesor innym aplikacjom podczas operacji I/O.

    ok, no to sie mw wyjasnilo, tnx za odp

    ja poki co pisze aplikacje jednowatkowe (ale charakteryzujace sie
    zapotrzebowaniem na czas procka), podobnie fakt ze jak ja wczytuje
    dane z pliku, to aplikacje w tle moga przejac procka nie specjalnie
    mi sie bezposrednio przydaje - sprowadza sie to wiec w moich prztpadkach
    do przestoju procka, poki co mi to specjalnie nie przeszkadzalo
    (bo i tak nie lubie uzywac duzo dysku, pozatym wole prostote niz
    trdnosci), ale warto zwrocic na to uwage, pewnie i tak sporo
    aplikacji uzywa blokujacego io (np programy do rysowania,
    wiekszosc progsow chyba zalicza zwis az sie zapisze albo
    wczyta etc)

  • 4. Data: 2012-06-06 07:39:23
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    alter amonu <f...@n...gazeta.pl> wrote:

    > czy asynchroniczne io są w uzyciu?

    W większości programów sieciowych do komunikacji z siecią używa się
    asynchronicznego IO. Zwis programu podczas czekania na odpowiedź
    serwera wydaje się dosyć słabym pomysłem, nie sądzisz?

    --
    Gof

  • 5. Data: 2012-06-06 15:37:00
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Wed, 6 Jun 2012 05:39:23 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

    > W większości programów sieciowych do komunikacji z siecią używa się
    > asynchronicznego IO. Zwis programu podczas czekania na odpowiedź
    > serwera wydaje się dosyć słabym pomysłem, nie sądzisz?

    Imho raczej uzywa sie watkow, a tam moze byc polaczenie blokujace i nie
    przeszkadza w normalnej pracy aplikacji.

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 6. Data: 2012-06-06 19:44:46
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    R.e.m.e.K wrote:

    > Imho raczej uzywa sie watkow, a tam moze byc polaczenie blokujace i nie
    > przeszkadza w normalnej pracy aplikacji.

    Rozwiązania na wątkach zwykle są znacznie gorsze: zużywają więcej zasobów,
    oraz wyraźnie komplikują program.

  • 7. Data: 2012-06-06 19:55:25
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Wed, 06 Jun 2012 19:44:46 +0200, Wojciech Jaczewski napisał(a):

    > Rozwiązania na wątkach zwykle są znacznie gorsze: zużywają więcej zasobów,
    > oraz wyraźnie komplikują program.

    W dobie procesorow wielordzeniowych raczej wykorzystuja te zasoby lepiej. Co
    do komplikacji to juz chyba sporo zalezy od przypadku i bibliotek uzywanych
    do obslugi watkow. Choc oczywiscie trzeba wiedziec co sie robi i posiadanie
    tej wiedzy mozna rowniez uznac za komplikacje ;-)

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 8. Data: 2012-06-06 20:12:28
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    R.e.m.e.K wrote:

    > W dobie procesorow wielordzeniowych raczej wykorzystuja te zasoby lepiej.

    Wiele rdzeni, ale połączenie obsługiwane przez jedną sieciówkę. Po co więc
    dzielić coś na wątki, by potem pomagać sobie różnymi mechanizmami, aby
    wykonywało się sekwencyjnie...

    > Co do komplikacji to juz chyba sporo zalezy od przypadku i bibliotek
    > uzywanych do obslugi watkow.

    Program wielowątkowy jest podatny na pewną grupę problemów, które nie mają
    możliwości wystąpić w programie jednowątkowym. I to niezależnie od użytych
    bibliotek.

    > Choc oczywiscie trzeba wiedziec co sie robi i
    > posiadanie tej wiedzy mozna rowniez uznac za komplikacje ;-)

    Z doświadczenia widzę, że częściej ludzie nie wiedzą jak się używa operacji
    asynchronicznych, niż jak się używa wątków (nie wnikając w temat, czy
    używają ich "dobrze", bo ciężko zdefiniować, co to "dobrze" może znaczyć).

  • 9. Data: 2012-06-06 20:15:59
    Od: "alter amonu " <f...@g...pl>

    R.e.m.e.K <g...@d...null> napisał(a):

> [...]
    > do obslugi watkow. Choc oczywiscie trzeba wiedziec co sie robi i posiadanie
    > tej wiedzy mozna rowniez uznac za komplikacje ;-)

    tego typu wielowatkowosc/asynchronicznosc jak tu (czyli zapusc
    asynchronicznie wczytywanie czy zapisywanie powiadom na konic)
    latwo daloby sie wpisac w model eventowy, tj powiadomic eventem
    na koncu (choc cholera wie czy byloby to specjalnie wygodne,
    byloby to jednak dosyc/bardzo proste dla kogos kto umie uzywac
    eventow w winapi

    wogole ta windowsowa evenciarka i wielowatkowosc zachodza
    na siebie w wielu aspektach (mimo ze to niby co innego)

  • 10. Data: 2012-06-07 12:46:46
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    alter amonu <f...@g...pl> wrote:

    > choc cholera wie czy byloby to specjalnie wygodne,

    Na pewno wywołanie funkcji i poczekanie, aż ona wróci, jest wygodniejsze niż
    wywołanie funkcji i później obsłużenie eventa. Pytanie co chcesz osiągnąć.

    > byloby to jednak dosyc/bardzo proste dla kogos kto umie uzywac eventow
    > w winapi

    Programowanie nie kończy się na winapi.

    > wogole ta windowsowa evenciarka i wielowatkowosc zachodza
    > na siebie w wielu aspektach (mimo ze to niby co innego)

    W jakim sensie?

    --
    Gof