-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!go
blin2!goblin1!goblin.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrad
a.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
References: <d...@g...com>
<oajd8r$hhv$1@node1.news.atman.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<8...@g...com>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<oapbml$dpc$1@node2.news.atman.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<oapm2c$o8p$1@node2.news.atman.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<oars92$r3i$1@node2.news.atman.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<oas6ne$fa9$1@node1.news.atman.pl>
<0...@g...com>
<58d26e84$0$15208$65785112@news.neostrada.pl>
<7...@g...com>
<58d27fb6$0$5157$65785112@news.neostrada.pl>
<7...@g...com>
<58d2945c$0$5151$65785112@news.neostrada.pl>
<1...@g...com>
In-Reply-To: <1...@g...com>
Subject: Re: co zamiast "polskiego samochodu elektrycznego"
Date: Fri, 24 Mar 2017 12:18:00 +0100
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="utf-8"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
Importance: Normal
X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 16.4.3528.331
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V16.4.3528.331
Lines: 200
Message-ID: <58d50068$0$658$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.7.234.84
X-Trace: 1490354281 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 658 83.7.234.84:58828
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:38157
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:16620636-c59a-417f-a966-7bcc29df9a8b@go
oglegroups.com...
W dniu czwartek, 23 marca 2017 00:13:18 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> >> >> >Wydaje mi się że to nie jest problem programów nauczania.
> >> >> >Zawsze
> >> >> >będą w każdym społeczeństwie głąby który w życiu niczego się
> >> >> >nie nauczą, nawet obsługi klucza. Ja bym się nimi nie
> >> >> >przejmował.
> >> >> Eee - i co zrobisz, jak sie okaze, ze rosnie ? [...]
>> >Ja niczego nie zamierzam. Opowiadam Ci jak było/jeszcze
>> >gdzieniegdzie
>> >jest w welfare states.
>> >Ustala się jaki procent społeczeństwa lepiej jest odstawić na
>> >zasiłek, niż uporczywie próbować edukować.
>> >To ustalenie zależy od aktualnego budżetu, więc nie jest stałe.
>>
>> Tylko, ze w pewnym momencie stwierdzasz np, ze tych glabow masz 25%
>> i
>> budzet tego nie zniesie.
>No więc po to regularnie robisz przegląd kryteriów, żeby ten procent
>mieć taki jak założyłeś.
Ale ciagle omijasz meritum problemu. To "takie glaby, ze w zyciu
niczego nie naucza".
A ty robisz przeglad, wychodzi, ze jest ich za duzo ... i teraz co:
-zlikwidowac glabow,
-jednak czegos nauczyc,
-zagonic do zamiatania ulic
>> >Kiedyś Ci tu opowiadałem jak Nokia wycofywała się z rynku,
>> >zabezpieczając sobie ewentualny powrót. Ja akurat życzę im
>> >powodzenia.
>> >W kraju Samsungów i LG, każdy mnie pyta co to takiego leży u mnie
>> >na
>> >biurku: CAT?
>> popatrza, popatrza i wypuszcza takie same. Tylko lepsze.
>> O ile juz tego nie zrobili, bo Samsung mial jakies "wzmocnione"
>> modele.
>Z kamerą termowizyjną?
Jesli bedzie takie "zapotrzebowanie spoleczne" to czemu nie...
>> >> >> >A wcześniej przyglądałem się Danii, oni mają system przyjęty
>> >> >> >przez wiele krajów UE jako model.
> > >
>> >> >> A jak to tam wyglada, o te zawodowki mi chodzi ?
> >
>> >> >System cechowy, przy czym to już XXI wiek, więc rolę cechów
>> >> >przejął przemysł.
> >
>> >> Ale w jakim sensie cechowy - ze pracownik musi 10 lat terminowac
>> >> u
>> >> pracodawcy, zanim samodzielne uprawnienia dostanie ?
>
>> >A czemu 10 lat?
>
>> Bo w cechu chyba jakos tak to trwalo.
>> Ale moze w przemysle wystarczy mniej.
>No więc zdefinuj kryteria tego wystarczania. Pomyśl kiedy potrzeba
>więcej, kiedy mniej i skąd wiadomo że już jest dobrze.
No to stop - wrocmy do poczatku.
Jak dokladniej wyglada ten system w Danii ?
Bo jesli Cie dobrze zrozumialem, to przemysl przyjmuje mlodych,
edukuje, oni w tym przemysle dalej pracuja.
Dobrze zrozumialem ? To czemu Ci sie nie podoba likwidacja zawodowek w
Polsce :-)
>> >> Ale jak to sie ma do do tego co pisales ?
>> >> Ze u nas przemysl nie chce wyksztalcic pracownika ... a tam
>> >> chce ?
>> >> Moze dlatego, ze im odpowiednio placi, wiec nie sp* do lepszej
>> >> pracy
>
>> >Dokładnie tak. Tu w kodeksie pracy nie ma rozwiązania stosunku
>> >pracy
>> >na mocy porozumienia stron,
>> Ale zwolnic sie chyba jakos pracownik moze ?
>Jak go odwiążą od kaloryfera :-)
Czyli co - nie moze ? Podpisal umowe na 10 lat i nie moze ?
>> >> >W Danii szkolnictwo zawodowe (zasadnicze i średnie) jest
>> >> >zorganizowane przez uniwersytety techniczne.
>> >> Podobnie ponoc w Niemczech ... ale czy my aby na pewno o tym
>> >> samym
>> >> mowimy ?
>> >> Kafelki wykladac tam ucza, sciany tynkowac, czy bardziej
>> >> ambitnych
>> >> rzeczy, ktore pasuja do TU.
>> >> U nas politechniki spawaczy np ucza. Inzynierow spawaczy.
>
>> >Chyba chciałeś powiedzieć inżynierów spawalników. To nie ma
>> >niczego
>> >wspólnego ze spawaczem.
>
>> Tak chcialem napisac.
>> A w Danii ksztalca tez zwyklych spawaczy ?
>A myślisz że nie?
Nie wiem. Przez polska rzeczywistosc wydaje mi sie troche dziwne, aby
politechnika robila tez za "zwykla zawodowke".
>> >> >> Bo tak z drugiej strony ... ile trzeba do kursu spawacza ?
>> >> >> Dwa
>> >> >> tygodnie ?
>> >> >No ale jakieś wstępne wymagania są. Humanisty w dwa tygodnie
>> >> >nie
>> >> >nauczysz.
>> >> Glowy nie dam. Jesli mozna nauczyc kogos po podstawowce, to
>> >> chyba
>> >> da sie i humaniste.
>> >> Oczywiscie mowie o jakis podstawowych umiejetnosciach
>
>> >No to trzeba by zdefiniować tę podstawowość. Bo wiesz, spawacz ma
>> >w
>> >WPS-ie całą listę zmiennych, do każdej jakiś zakres wartości,
>> >jednak
>> >tam jest dużo wiedzy potrzebnej w ramach tych podstaw.
>> Tym niemniej po paru dniach powinno sie okazac czy proste prace
>> potrafi zrobic.
>Czyli wciąż za mało żeby stwierdzić czy będzie dobrym spawaczem.
No to ile taki spawacz "studiuje" na dunskiej uczelni, i kto za to
placi ?
>> >Po paru dniach będziesz produkował smarki, kluski, napsujesz
>> >elektrod, namarnujesz gazu, skończą Ci się opłacone kawałki blachy
>> >do
>> >próbowania i dalej
>> niczego się nie dowiesz.
>
>> Zlom tani, a elektrody chyba nie takie znow drogie.
>> No dobra, po paru dniach sie nie dowiem, to po ilu sie dowiem ?
>> Kiedys trzeba rzucic ten kurs, jesli sie naprawde nie nadaje.
>> Zawodowki tez to dotyczy.
>Już Ci powiedziałem: po kilku miesiącach.
>W większości przepisów jest okres 6 miesięcy, po którym trzeba
>spawacza ponownie zakwalifikować jeśli miał przerwę.
Ale zupelnie co innego.
I ponowna kwalifikacja na pewno nie trwa 6 miesiecy, tylko ... pare
godzin ? :-)
>> >> Ale co proponujesz w zamian ?
>> >> Srednia szkole zawodowa, 2-3-letnia, gdzie sie dowiem po 2
>> >> latach,
>> >> choc oczywiscie dadza mi swiadectwo/dyplom i bede spawaczem i
>> >> pojde
>> >> szukac pracy :-)
>
>> >Ale ja nie jestem od martwienia się niespełnionymi lub niedoszłymi
>> >spawaczami.
>> >Ja jestem przemysł, ja chcę żeby do mnie przychodzili zawodnicy
>> >przebrani, nauczeni, zdyscyplinowani.
>
>> I myslisz, ze narzekanie i pisanie petycji do ministra rozwiaze
>> twoje
>> problemy ?
>W przemyśle są ludzie których zadaniem jest rozwiązywanie problemów.
>I rozwiązują, każdy tak jak sam sobie wymyśli. Jakoś nie spotkałem
>się jeszcze żeby narzekanie było najskuteczniejszym sposobem.
Rozwiazuja. Tylko ciekawe jak:
-wysylaja chetnych na kurs spawacza/sami organizuja,
-przenosza biznes do kraju, gdzie minister edukacji placi ..
>> No coz, jak minister poslucha, to moze i rozwiaze, ale i w szkole
>> zawodowej trzeba sobie kiedys powiedziec "spawacza ze mnie nie
>> bedzie".
>> A to tylko panstwowa szkola, darmowa, wiec sie tak nie mowi :-)
>Co kto sobie powie to jest jedna rzecz, a druga to są formalne rygory
>każdej szkoły. Są oceny, są promocje do kolejnej klasy, jest egzamin.
ze spawania 3-, z polskiego 5 (teraz 2- i 6), razem "dobry" :-)
>> >> A skad sie biora w Danii ?
>> >Z Polski.
>
>> I to ma byc przyklad na wyzszosc dunskiego szkolnictwa zawodowego ?
>
>A gdzie ja tutaj porównuję poziomy szkolnictwa?
Pisales, ze dunski system jest "wzorcowy", i teraz nie wiem - nabijasz
z tymi polskimi spawaczami, czy w Danii tak dobrze ucza, ze potem duzo
zarabiaja, wiec prosci spawacze to sami do nich przyjezdzaja, czy ten
wzorcowy system produkuje bezrobotnych :-)
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 24.03.17 12:40 Konrad Anikiel
- 24.03.17 14:23 J.F.
- 24.03.17 14:34 Jarosław Sokołowski
- 24.03.17 16:41 WM
- 25.03.17 01:26 Konrad Anikiel
- 25.03.17 01:53 Konrad Anikiel
- 25.03.17 09:44 WM
- 26.03.17 12:18 J.F.
- 26.03.17 14:41 WM
- 26.03.17 15:32 Robert Wańkowski
- 26.03.17 15:34 Konrad Anikiel
- 30.03.17 10:06 robot
- 30.03.17 10:48 Jarosław Sokołowski
Najnowsze wątki z tej grupy
- Metrologia
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Komin do wiaty
- Ryby i kawitacja
- Ekspres do kawy i glony
- popcorn polymer
- Manualny wtrysk paliwa...
- Szafka
- Domowy koncentrator tlenu
- Od słoika po rakiety
- Rewolucja
- Synchronizacja zegarów miejskich w XIX wieku
- Zbieraczka do wkrętów lub gwoździ
Najnowsze wątki
- 2024-05-20 Fiat wymyślił i zaprojektował Citroena Ami? ;)
- 2024-05-20 Nowe obowiązkowe wyposażenie samochodów
- 2024-05-20 Telewizor przestał widzieć sygnał z anteny
- 2024-05-20 Opole => Consultant/Implementer Comarch ERP XL <=
- 2024-05-20 Białystok => Starszy inżynier oprogramowania (Rust) <=
- 2024-05-20 Warszawa => Java Engineer <=
- 2024-05-20 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-05-20 Zielona Góra => Engineer R&D Mechanic <=
- 2024-05-20 Zabrze => Junior HelpDesk <=
- 2024-05-20 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-05-20 Warszawa => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-05-20 Kraków => Senior .Net Programmer <=
- 2024-05-20 Kraków => Programista .Net - Senior <=
- 2024-05-20 Fiat 125p wer. pikup - w PRL moszna było, w III Reczy [pospolitej] nie moszna
- 2024-05-19 Pożar salonu z chińskimi elektrykami