  • Data: 2017-02-26 11:53:21
    Temat: Re: duży cyfrowy zegar. po co mu AC?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 25 Feb 2017 22:57:38 +0100, JaNus napisał(a):
    > Ja nie ekspert, ani nawet "fachowiec", ale coś tam słyszałem. Mianowicie
    > praca turbin energetycznych podłączonych do sieci wymaga synchronizacji
    > z nią, i aby to zapewnić uzgodniono rozwiązanie oparte na b.
    > precyzyjnych zegarach (chyba były już wtedy {dość dawno temu!} zegary
    > atomowe?).

    Nic takiego.
    Synchronizowac generator z siecia (czyli z reszta generatorow) musisz
    w momencie podlaczenia. To sie robi raz, a potem elektrownia pracuje
    godziny/dni/tygodnie/miesiace bez odlaczania i pozostaje w
    synchronizmie - sama fizyka o to dba.

    Synchronizacja wymaga odpowiedniego przyrzadu, ale nie zegara
    atomowego, w wersji najprostszej wystarczy zarowka :-)

    Natomiast energetycy dbaja, aby sieci byla stabilna czestotliwosc,
    m.in. dba sie o to, aby sredniodobowa czestotliwosc byla 50Hz ... z
    dokladnoscia zegara atomowego. No moze niekoniecznie az taka, ale
    zegarki chodza dokladnie - nawet jak w jedna dobe zdryfuja,, to w
    druga nadrobia.
    W zachodniej Europie to bylo od dawna, w PRL nie bylo.

    J.