  • 1. Data: 2017-02-24 21:47:48
    Temat: duży cyfrowy zegar. po co mu AC?
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    mam potrzebę posiadania dużego cyfrowego zegara. kupiłem taki lata temu
    i wszystko byłoby świetnie, gdyby nie moje nowe hobby (wzmagane
    wyskokimi rachunkami) - energooszczędność. nie wiem ile dziadostwo
    bierze prądu, ale średniej wielkości zasilacz jest ciepły (zegar ma
    20na50 cm i jest ledowy -znaczy świeci własnym światłem non stop).
    pierwsze na co wpadłem to zamiana oryginalnego zasilacza na inpulsowy,
    najlepiej o nieco niższym napięciu, żeby zegar tak mocno nie świecił.
    okazuje się że nie działa. dałem identyczne napięcie - dalej nie działa.
    no i zacząłem sprawdzać miernikeim i włosy mi się na glacy zjeżyły.
    Zegar działa na napiecie przemienne. dobrze działał na 50Hz i na 60 hz
    też działa. do czego mu napięcie przemienne?
    wymyśliłem ze będę wyłączał zegar jak mnie niema w pomieszczeniu.
    Zegar ma możliwość zainstalowania baterii, w celu podtrzymania...
    zegara. po odłączeniu zasilania, baterie podtrzymują ustawienia zegara,
    ale po przywróceniu napięcia, zegar "miga" aby poinformować że był zanik
    napięcia. więc po co takie podtrzymanie bateryjne? Dziwne jest też to,
    ze 4 baterie AA zostały wyczerpane w miesiąc, mimo że symulowany zanik
    napięcia był tylko jeden.....
    Teraz liczę na Waszą pomoc, wskazówki. czy można by przerobić ten zegar
    na napięcie stałe? tu bym miał mniej kłopotów z wyłączaniem. Może są na
    rynku tanie zegary LCD/led które mogę kupić i używać? Alliexperes
    sprawdzony - niema. a może jakiś zdechły tablet? Pytanie czy jest
    program który będzie wyświetlał zegar w określonych godzinach, włączając
    i wyłączając ekran? Myślałem juz o rzutniku, ale miałem coś takiego i
    niebardzo się sprawdza. w dzien kompletnie nie widać, a kształt i
    wielkość cyfr są mocno zależne od umeblowania pomieszczenia

    Dziękuję za wszelkie sugestie i pozdrawiam
    ToMasz

  • 2. Data: 2017-02-24 22:04:15
    Temat: Re: duży cyfrowy zegar. po co mu AC?
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-02-24 o 21:47, ToMasz pisze:

    > Dziękuję za wszelkie sugestie i pozdrawiam

    Skoro stary to może nie ma kwarcu ani odbiornika DCF a synchronizuje się
    siecią.
    Kiedyś w zamierzchłych czasach były popularne.

  • 3. Data: 2017-02-24 22:30:16
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    ToMasz pisze tak:

    > wymyśliłem ze będę wyłączał zegar jak mnie niema w pomieszczeniu.

    wyłaczaj tylko zasilanie wyświetlaczy.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 4. Data: 2017-02-25 00:40:01
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-02-24 o 21:47, ToMasz pisze:
    > mam potrzebę posiadania dużego cyfrowego zegara

    > energooszczędność

    Nie napisałeś "jak" duży on ma być. Za 22 złocisze nabyłem taki
    "mniejszy-średni", który jest z wyświetlaczem LCD, oraz samoczynnie
    załączającym się podświetleniem: wystarczy nieco głośniejszy dźwięk,
    ciche klaśnięcie, czy lekkie puknięcie w stół na którym stoi.

    Opisane przez Ciebie próby przerobienia tego, co to "kupiłem taki lata
    temu" - wskazują na spory namiar... wolnego czasu ;-)

  • 5. Data: 2017-02-25 09:03:43
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 25.02.2017 o 00:40, JaNus pisze:

    > Nie napisałeś "jak" duży on ma być.
    racja. bo przy 50cm możesz mieć czas i pierdylion zbędnych informacji,
    wtedy cyfry czasu mają 5cm, albo same cyfry czasu które mają 15cm. I
    skłaniam się do cyferek o wielkości 15cm.

> [...]
    > załączającym się podświetleniem: wystarczy nieco głośniejszy dźwięk,
    > ciche klaśnięcie, czy lekkie puknięcie w stół na którym stoi.
    pokaż proszę jaki to zegar.

    > Opisane przez Ciebie próby przerobienia tego, co to "kupiłem taki lata
    > temu" - wskazują na spory namiar... wolnego czasu ;-)
    błędnie to zinterpretowałeś. chodziło mi o fakt, ze przez 15 lat
    technika poszła do przodu a ceny powinny były spaść. już w zeszłym roku
    zabierałem się za projekt zegara, w którym cyferki będą poskładane z
    taśmy led.
    w tym roku "odkryłem" taśmy w których każda dioda ma swój adres, wiec
    można by z taśmy ułożyć cztery ósemki, podłączyć to do arduino i mamy
    zegar za "grosze" o wielości... dowolnie dużej

    ToMasz

  • 6. Data: 2017-02-25 09:16:41
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 25 lutego 2017 09:03:45 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
    > w tym roku "odkryłem" taśmy w których każda dioda ma swój adres, wiec
    > można by z taśmy ułożyć cztery ósemki, podłączyć to do arduino i mamy
    > zegar za "grosze" o wielości... dowolnie dużej

    Ale pisałeś o energooszczędności, a to nie będzie za cholerę
    energooszczędne, przynajmniej w odniesieniu do zwykłego zegara ;)

    L.

  • 7. Data: 2017-02-25 09:38:48
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2017-02-25 09:03, ToMasz wrote:
    (ciap)
    > w tym roku "odkryłem" taśmy w których każda dioda ma swój adres, wiec
    > można by z taśmy ułożyć cztery ósemki, podłączyć to do arduino i mamy
    > zegar za "grosze" o wielości... dowolnie dużej

    Powstanie kolejny superkiczowaty zegar?
    https://www.youtube.com/watch?v=dANsWZ2awww&ab_chann
    el=Atnel-mirekk36

    Włodek

  • 8. Data: 2017-02-25 10:37:17
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" <"WBodzimierz Wojtiuk"> napisał w
    wiadomości news:58b14297$0$15200$65785112@news.neostrada.pl...
    > Powstanie kolejny superkiczowaty zegar?
    > https://www.youtube.com/watch?v=dANsWZ2awww&ab_chann
    el=Atnel-mirekk36

    Dla mnie przerost formy nad treścią...
    Zastanawia mnie jedno - tu też wystąpiło, ale spotyka się to niemal
    wszędzie - Dlaczego cyfry sa pochylone?
    Małe, duże - w 99% chyba, pochylone. Więcej... na miniaturce jednego z
    filmów pod spodem, były pochylone w drugą stronę, nieco w lewo.

    Mnie interesują cyfry duże, ale proste. Chcę się tym pobawić, choć same
    segmenty składac będę raczej z pojedynczych diodek, kwarc z naciskiem na
    stabilność i dokładność, dzielniki, zero dodatkowej logiki, tyle. Jak ruszy,
    pobawię się z logiką i wtedy może jakieś funkcje. Ma być dokładny, widoczny,
    pokazywać aktualną godzinę, na razie nic więcej, może ewentualnie data, w
    podobny sposób zrobiona - dzielniki.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 9. Data: 2017-02-25 11:04:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 24 Feb 2017 21:47:48 +0100, ToMasz napisał(a):
> [...]
    > bierze prądu, ale średniej wielkości zasilacz jest ciepły (zegar ma
    > 20na50 cm i jest ledowy -znaczy świeci własnym światłem non stop).

    Taki duzy wyswietlacz LED oczywiscie sporo mocy bierze.

    Ale jesli zasilacz jest cieply ... to znaczy, ze zasilacz kiepski jest
    i ma duze straty.
    Bo cieple to w tym zegarze powinny byc wyswietlacze i sciana na
    przeciwko :-)

    > Zegar działa na napiecie przemienne. dobrze działał na 50Hz i na 60 hz
    > też działa. do czego mu napięcie przemienne?

    Mam stary radiobudzik, tam
    a) zegar karmiony czestotliwoscia sieci, ale u ciebie jest bateryjka,
    wiec pewnie i kwarc

    b) wyswietlacz multipleksowany dwiema polowkami z sieci.
    Musialbys zobaczyc, czy

    > Teraz liczę na Waszą pomoc, wskazówki. czy można by przerobić ten zegar
    > na napięcie stałe? tu bym miał mniej kłopotów z wyłączaniem. Może są na
    > rynku tanie zegary LCD/led które mogę kupić i używać?

    a) kup sobie zwykly wskazowkowy, bedzie ci bral jedna bateryjke R6 na
    2 lata

    b) lcd nie ma ? Takich po pol metra to moze i nie ma, ale
    http://allegro.pl/duzy-efektowny-cyfrowy-zegar-scien
    ny-lcd-dcf-temp-i6629310917.html

    A jak uznasz, ze zakup sie nie zamortyzuje, to sa mniejsze :-)
    P.S. Za DCF bym nie przeplacal

    c) wyswietlacz e-paper, to malo pradu bierze.
    Zegarow takich chyba nie ma, trzeba by robic, albo uzyc np czytnika
    e-bookow.
    Tylko zeby procesor tez malo pradu bral :-)

    d) moze wystarczy transformator zmienic, na taki co sie nie grzeje na
    jalowo, i z odczepami do regulacji napiecia/jasnosci. Albo obnizyc
    napiecie autotransformatorem.

    e) przerobic na DC pewnie sie da. Moze trzeba bedzie dorobic falownik
    na 4 tranzystorach, moze wystarcza 2, jesli to tylko multipleksowany
    wyswietlacz.

    f) zegar nie ma regulacji jasnosci ? Moze tam cos trzeba pogmerac,
    zeby ciemniejszy byl.

    J.

  • 10. Data: 2017-02-25 12:32:13
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2017-02-24 21:47, ToMasz wrote:
    > mam potrzebę posiadania dużego cyfrowego zegara.

    Może to niekoniecznie zgodne z oczekiwaniami, ale zerknij na to:

    https://www.youtube.com/watch?v=ZnowLQBnE0I&t=686s