  • 1. Data: 2018-02-22 23:34:53
    Temat: fale w swietlowce
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Jade sobie tramwajem, i widze w lampie dziwne prazki, ktore w dodatku
    sobie wolno plyna.
    W lampie na oko zwykla swietlowka, dluga na metr, prazki co pare cm,
    plyniecie sie zmienia, ale ogolnie dosc stabilne.
    Dwie lampy taki efekt prezentowaly, i w dodatku kawalek od siebie.

    Widzieliscie take cuda, czy w oczach mi mroczki lataly ?
    Bo jakies zewnetrzne zaklocenia magnetyczne ... chyba nie daly by
    takiego efektu.

    J.

  • 2. Data: 2018-02-22 23:52:56
    Temat: Re: fale w swietlowce
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 22/02/18 22:34, J.F. wrote:

> [...]
    >
    > Widzieliscie take cuda, czy w oczach mi mroczki lataly ?
    > Bo jakies zewnetrzne zaklocenia magnetyczne ... chyba nie daly by

    Taki przewod nad tramwajem...

    c.

  • 3. Data: 2018-02-23 00:01:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 22 Feb 2018 22:52:56 +0000, cezar napisał(a):

    > Taki przewod nad tramwajem...

    Tam prad staly. I zaklocalby wszystkie.

    Chyba ze jakis regulator PWM na dachu ... albo nadajnik od systemu
    monitoringu :-)

    J.

  • 4. Data: 2018-02-23 00:48:00
    Od: Bombardier Dąs vel Karbonylek <b...@g...com>

    użytkownik J.F. napisał:

    > Widzieliscie take cuda, czy w oczach mi mroczki lataly ?
    > Bo jakies zewnetrzne zaklocenia magnetyczne ... chyba nie daly by
    > takiego efektu.
    >
    > J.

    W tzw. ekologicznych zdaje się widać takie prążki.
    Co do zasilania DC, wątpię.

    Paczaj ile tych ciemni:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wy%C5%82adowanie_jarze
    niowe

  • 5. Data: 2018-02-23 03:45:26
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2018-02-22 o 23:34, J.F. pisze:

> [...]
    >
    > Widzieliscie take cuda, czy w oczach mi mroczki lataly ?
    > Bo jakies zewnetrzne zaklocenia magnetyczne ... chyba nie daly by

    Te prążki widać też w budynkowych świetlówkach z elektronicznym
    zapłonem. Zwykle chwilę po starcie i znikają po paru minutach. Dlatego
    obstawiam niedogrzanie jako przyczynę. W tramwaju było ciepło czy zimno?
    Jeśli oprawa wpuszczona w sufit, to może być nieizolowana od zimnego dachu.

  • 6. Data: 2018-02-23 07:43:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 22 Feb 2018 15:48:00 -0800 (PST), Bombardier Dąs vel
    Karbonylek napisał(a):

    > W tzw. ekologicznych zdaje się widać takie prążki.
    > Co do zasilania DC, wątpię.

    Tramwaj jest zasilany DC. Swietlowka zapewne AC z przetwornicy.

    > Paczaj ile tych ciemni:
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Wy%C5%82adowanie_jarze
    niowe

    Trop ciekawy, ale
    -w swietlowce zachodzi jarzeniowe ? wydaje mi sie, ze łukowe.
    No dobra - słabe łukowe.
    -czemu w innych swietlowkach nie ma tych stref ?

    -jesli to to ... to jak spowodowac "płynięcie" stref ?

    J.

  • 7. Data: 2018-02-23 07:56:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    J.F. jedzie sobie tramwajem, i widzi w lampie dziwne prazki, ktore
> [...]

    > Dwie lampy taki efekt prezentowaly, i w dodatku kawalek od siebie.
    >
    > Widzieliscie take cuda, czy w oczach mi mroczki lataly ?

    Widziałem w na lekcji fizyki w VIII klasie. Nawet sam osobiście
    podłączałem pompę próżniową i cewkę Ruhmkorffa do rury wyładowczej.
    Przy pewnych zakresach ciśnienia i napięcia takie płynące prążki
    są zjawiskiem znanym (co nie znaczy, że mają trywialne wyjaśnienie).

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wy%C5%82adowanie_jarze
    niowe
    https://fizyka.umk.pl/~marta_985/Klopoty_z_powietrze
    m/wyladowania_elektryczne_w_rozrzedzonym_gazie.html

    Jarek

    --
    Zawsze myślałem, że rano w tych tramwajach
    jest wesoluśko, że radość was upaja

  • 8. Data: 2018-02-23 15:25:45
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    To byly moze tradycyjne z lat 80 tramwaje Konstal Chorzów? Czy raczej juz
    cos wspólczesnego?
    W Konstalach czesto taki efekt byl widoczny na grubych wtedy rurach 40W.
    Przewaznie na tych oprawach gdzie swietlówki nie pracowaly na pelnej mocy (a
    raczej w wiekszosci wozów te rury jakies takie przecietne swiatlo emitowaly
    jakby gdzies na kilkunastu W pracowaly), tylko z mniejszym pradem.
    Byc moze chodzi wtedy o efekt niedogrzanej rury pracujacej na zmniejszonej
    mocy i pojawiaja sie te plynace mroczki- zebry.
    Ten efekt plywajacych prazków prostopadlych do linii rury znany tez w
    niektórych zwyklych oprawach zaraz po starcie rury, a po kilku minutach
    ustepuje, jak rura sie nagrzeje do znamionowej temperatury.
    Czasami na swiezych rurach to sie dzialo, a po paru godzinach "przepalenia"
    znamionowa moca ustepowal.
    A znowu w innych egzemplarzach rur pojawialo sie takie punktowe pulsowanie
    (efekt jakby sie cos w rurze krecilo w tym miejscu - cos jak pranie w pralce
    i tak sie ten blyski przewalaly -pompowaly na obszarze kilkunastu cm2.

  • 9. Data: 2018-02-23 15:50:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup
    >To byly moze tradycyjne z lat 80 tramwaje Konstal Chorzów? Czy raczej
    >juz cos wspólczesnego?

    Skoda nowka sztuka, no moze nie taka nowka, ale gora kilka lat.

> [...]
    >Byc moze chodzi wtedy o efekt niedogrzanej rury pracujacej na
    >zmniejszonej mocy i pojawiaja sie te plynace mroczki- zebry.

    Cos w tym moze byc.

> [...]
    >pulsowanie (efekt jakby sie cos w rurze krecilo w tym miejscu - cos
    >jak pranie w pralce i tak sie ten blyski przewalaly -pompowaly na

    A mnie to jeszcze interesuja swietlowki kompaktowe.
    Rura zlozona na 4, albo na 6 czesci, albo zwinieta w spiralke.

    Jak zaswieci, to pewnie jakos tam dziala, ale jak rozniecic
    wyladowanie w rurze, gdy pole elektryczne najsilniejsze w miedzy
    elektrodami i w ogole w poprzek rury.

    J.

  • 10. Data: 2018-02-23 21:12:21
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2018-02-23 o 15:25, jedrek pisze:
> [...]
    > pulsowanie (efekt jakby sie cos w rurze krecilo w tym miejscu - cos jak
    > pranie w pralce i tak sie ten blyski przewalaly -pompowaly na obszarze
    Mam identyczny efekt na 37W rurach 2 szt podłączonych do inwertera
    chińskiego za 9zł w garażu w zimę gdy jest na minusie.
    Zaraz po odpaleniu występuje ten efekt i utrzymuje się ok 5-15 minut
    gdy rury się nagrzeją znika nawet przy - 20 stopniach.
    --
    pzdr, j.r.