    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Tue, 4 Nov 2014 03:41:11 -0800 (PST)
    <d...@g...com>
    <X...@1...0.0.1>
    <a...@g...com>
    <545791e4$0$18084$65785112@news.neostrada.pl>
    <a...@g...com>
    <5458b054$0$12627$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: fotografowanie w museum cd
    From: XX YY <f...@g...com>

    > Ale w tym przypadku szkodzi temperatura. A ona
    > a) jest umiarkowana,
    > b) tak sa oswietlone od lat i widac ze nie szkodzi :-)
    >
    > J.

    tutaj masz sklad spektralny swiuatla halogenu.
    b duzy udzial bliskiej podczerwieni.
    to jest promieniowanie elektromagnetycze , ktore jest absorbowane np przez obraz. Pod
    wplywem tego promieniowania nastepuje przyspieczenie procesow starzenia.
    https://www.google.at/search?q=spektrum+lampy+haloge
    nowej&rls=com.microsoft:de-at&source=lnms&tbm=isch&s
    a=X&ei=8rhYVKWSPNXcaqzrgfAC&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1680
    &bih=935#facrc=_&imgdii=_&imgrc=1ceOXpH_J4js7M%253A%
    3BZgGgRVYD9MVlgM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.fotonowy.p
    l%252F_d%252Foferta%252Fhalogen%252Fhalogen_spectrum
    .png%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.fotonowy.pl%252Findex.
    php%253Fmain_page%253Dindex%2526cPath%253D38_25_21%3
    B478%3B333

    wielokrotnie widzialem podsiwetlanie obrzow z niewielkiej odlegloci , tak by byly
    dobrze widoczne. nikt nie myslal , ze caly czas dostaja sora dawke bliskiej
    podzerwieni.

    jest nawet odpowiedni opis :

    http://www.krulen.com.pl/publikacje/sposoby-wlasciwe
    go-oswietlania-wnetrz-muzealnych-i-ekspozycyjnych-30
    3.html

    cytat z tej strony:

    SPRZĘT I SYSTEMY OŚWIETLENIOWE

    Oświetlenie w muzeum ma decydujące znaczenie dla właściwej prezentacji wystawianych
    eksponatów, tworzy nastrój i klimat we wnętrzu oraz umożliwia skupienie uwagi na
    oglądanych przedmiotach. Światło nie tylko eksponuje obiekt, ale również prowadzi
    zwiedzającego przez wystawę, zwiększa jego gotowość do estetycznych przeżyć oraz
    podkreśla architekturę wnętrza. Muzea i galerie obrazów były wcześniej oświetlane
    niemal wyłącznie światłem naturalnym. Dziś natomiast oświetlenie sztuczne stwarza
    dużo lepsze warunki ekspozycji i daje większą możliwość wykorzystania istniejącej
    przestrzeni. Oświetlenie powinno współgrać z architekturą wnętrza muzealnego, tak aby
    go nie zdominować. Dobre oświetlenie muzeum, czy też galerii, powinno być
    zaprojektowane z myślą o wygodzie zwiedzających, jak i o bezpieczeństwie eksponatów.

    W tym opracowaniu, nie wyczerpując zagadnienia, zasygnalizowane zostały
    najistotniejsze problemy związane z projektowaniem oświetlenia w prezentowanych
    obiektach. Przedstawiono kryteria doboru parametrów oświetlenia, zaprezentowano
    przykłady sprzętu i oświetlenia typowych eksponatów muzealnych.

    CZYNNIKI MAJĄCE WPŁYW NA BEZPIECZEŃSTWO I TRWAŁOŚĆ EKSPONATÓW

    Promieniowanie widzialne i niewidzialne pochodzenia naturalnego i sztucznego może
    wpływać niszcząco na oświetlane przedmioty. Szkodliwość działania tych czynników jest
    tym większa, im:

    czas wystawiania na promieniowanie jest dłuższy;
    moc źródła światła jest większa;
    równomierność natężenia napromieniowania jest mniejsza;
    promieniowanie zawiera więcej promieni niebieskich, fioletowych, nadfioletowych i
    podczerwonych;
    promieniowanie nadfioletowe jest o mniejszej długości fali (tzw. średni i daleki
    nadfiolet);
    temperatura, wilgotność i zanieczyszczenie otoczenia są większe od dopuszczalnych;
    obiekty są bardziej wrażliwe na światło.
    Uszkodzenia eksponatów mogą polegać na zmianie

    Kazdy sie pogodzil z mysla ze lampy blyskowej nie nalezy uzywac , a jestem czesto
    swiadkiem podswietlania halogenami , ktore jest dalece bardziej szkodliwe ze wzgledu
    na ciagle naswietlanie.
    Jakos nikt o tym nie mysli.