  • 21. Data: 2009-01-06 08:05:51
    Temat: Re: hala katowice
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Użytkownik Brkzzz napisał:

    > Mam na mysli mnoznik wartosci charakterystycznej, po ktorym uzykujemy
    > wartosc obliczeniowa.

    Czyli właśnie współczynnik obciążenia.

    > Czyli: Projektujemy nosnosc 1,5 raza wieksza niz jest potrzebna w
    > rzeczywistosci.

    A to nie to samo. Na konstrukcję działają różne obciążenia, każde z nich
    może mieć przyporządkowany inny współczynnik obciążenia. A projektuje
    się na kombinację obciążeń. I nie zawsze jest tak że jedno obciążenie
    jest decydujące a pozostałe można pominąć.

    --
    Michał Grodecki
    Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy

  • 22. Data: 2009-01-06 18:30:22
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    Brkzzz napisał(a):

    > Mam na mysli mnoznik wartosci charakterystycznej, po ktorym uzykujemy
    > wartosc obliczeniowa.
    > Czyli: Projektujemy nosnosc 1,5 raza wieksza niz jest potrzebna w
    > rzeczywistosci.

    Michał już odpowiedział, ale ja może jeszcze trochę uściślę.

    Stosowanie współczynników do przeliczania wartości obciążeń z
    charakterystycznych na obliczeniowych nie oznacza bynajmniej,
    że konstrukcja jest liczona na obciążenie większe niż
    rzeczywiście trzeba.

    Wszystkie obciążenia charakterystyczne (ciężary materiałów,
    wiatru, śniegu, itp itd) są ustalane na podstawie pewnych
    danych statystycznych - ale jak wiadomo, "bywają kłamstwa,
    duże kłamstwa i... statystyki" - innymi słowy szansa na
    to, że wartości charakterystyczne obciążeń odpowiadają
    rzeczywistym obciążeniom konstrukcji, jest raczej niewielka.
    Współczynnik obciążeń służy do zmniejszenia szans na to, że
    w obliczeniach przyjmie się wartości korzystniejsze od tych
    które faktycznie wystąpią, stosuje się więc współczynniki
    zwiększające lub zmniejszające (tam, gdzie dla konstrukcji
    będzie gorzej, jeśli będzie lżejsza - np. w wypadku liczenia
    podrywania dachu wiatrem, ciężar dachu mnoży sie przez 0.9 )

    Zazwyczaj jednak ten współczynnik jest większy od 1.0, np.
    dla materiałów produkowanych fabrycznie różnice mogą być
    raczej niewielkie (stosuje sie współczynnik 1.1), dla
    materiałów wytwarzanych na budowie większe (dla betonu
    wylewanego na miejscu - współczynnik ciężaru 1.2), dla
    wiatru współczynnik 1.3, a dla śniegu - do 2006r. 1.4,
    teraz 1.5. Ponadto, przy łączeniu różnych obciążeń, np.
    ciężar konstrukcji, parcie wiatru, ciężar śniegu - tylko
    główne obciążenie przyjmuje się w pełnej wielkości, a na
    pozostałe stosuje się pewną redukcję wartości (bo szansa
    na to że wartość wszystkich obciążeń równocześnie znacznie
    przekroczy wartości charakterystyczne jest mała) - ale w
    praktycznych obliczeniach większość projektantów ignoruje
    tę redukcję, chyba że obliczenia muszą być bardzo dokładne.

    Pozdr,
    --
    ŁK