  • 31. Data: 2010-08-03 22:20:33
    Temat: Re: historyczne pytanie o przesyłanie wielu sygnałów jednym kablem
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid> napisał w wiadomości
    news:i38mu5$3ta$1@news.net.icm.edu.pl...
    > (w jakimś artykule technicznym wyczytałem o tych prostokątach i
    >
    > Eee yy .. jakiej sinusoidy ? Ani ta 1-bitowa próbka nie musi być
    > sinusoidą ani tym bardziej nie trzeba robić sinusoidy z 16-bitowej.

    Mówię o sytuacji, gdy sygnał użyteczny zostanie zeżarty niemal w całości
    przez szum kwantyzacji.

    --
    ((o))
    ((+))

  • 32. Data: 2010-08-04 16:22:00
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-08-01 01:11, Edwin Wierszelis pisze:

    > Jesli chodzi o rozwiazania koncowe (dla abonentow) to w Polsce byl stosowany
    > system telefonii nosnej 1+1. Pozwalal puscic po jednej parze przewodow dwoch
    > abonentow. Dzialal koszmarnie. :-)

    Czekaj, czekaj... jak długo to funkcjonowało? Bo pamiętam, że w mojej
    miejscowości pięć lat temu TP S.A. wreszcie zdecydowała się
    zmodernizować centralę tak, żeby dało się podłączyć Neostradę. Znajomy
    jednak musiał czekać kolejne ~2 lata, gdyż był jakiś problem. Chyba
    chodziło właśnie o coś takiego - on i sąsiad byli podpięci do jednej linii.

    > Z oryginalnych wynalazkow, byly nawet analogowe wideofony. See: Wikipedia.
    > :-)

    Pod jakim hasłem mam szukać? Bo "analogowy wideofon" nic nie daje. ;)

    > potem tranzystorowych. W 2000 roku jeszcze niektore takie systemy dzialaly.

    Teraz ten cały ruch idzie cyfrowo jak mniemam? ;)

    > A co jeszcze chcesz wiedziec?

    Wyjaśniłeś wszystko dostatecznie szczegółowo - wielkie dzięki. ;)
    BTW nie wiesz przypadkiem jak się u nas miało przesyłanie dodatkowych
    informacji za pomocą sygnału w.cz. po sieciach energetycznych. W prasie
    elektro- i radiotechnicznej z lat dwudziestych i trzydziestych dosyć
    intensywnie rozpisywano się na ten temat, czasem stosując dość
    specyficzne określenia jak "radio przewodowe" (nie pamiętam w tej chwili
    czy dokładnie w takiej formie czy w podobnej).
    Pamiętam, iż w jakiejś gazecie dla elektroników-amatorów na początku lat
    dziewięćdziesiątych pojawił się projekt takiego telefonu (domofonu?)
    wykorzystującego domową instalację 220V w roli medium transmisyjnego.
    Potem pojawił się słynny pomysł z Internetem przez prąd - niektórzy
    uwierzyli w tę utopię taniego i stałego dostępu do Sieci w czasach
    0202122. ;) W zastosowaniach bardziej profesjonalnych korzystano z
    takich rozwiązań?

  • 33. Data: 2010-08-05 06:45:18
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Atlantis" <m...@w...pl>

> [...]
    > dziewięćdziesiątych pojawił się projekt takiego telefonu (domofonu?)
    > wykorzystującego domową instalację 220V w roli medium transmisyjnego.

    Z tego co pamiętam taki domofon był produkowany w Polsce. Poza tym są
    elementy home automation czy tam tego przemysłowego, które tak przesyłają.

  • 34. Data: 2010-08-07 22:42:24
    Od: Edwin Wierszelis <n...@n...to.go>

    On 2010-08-04, Atlantis <m...@w...pl> wrote:
    > Czekaj, czekaj... jak długo to funkcjonowało?

    Nie wiem, nie pracowalem przy tym. Jesli bardzo Tobie zalezy, moge popytac.
    Mysle, ze gdzies do polowy 1990s. W 1994 roku takie systemy byly jeszcze
    stosowane, ale wowczas zaczeto wprowadzac oslawione (nieslawne?) "PCM'ki"
    (PCM4), pozwalajace przeslac po jednej parze sygnal dla 4-ch abonentow. Ale
    to byl juz system cyfrowy, stosujacy kodowanie liniowe 2B1Q (jak styk "U" w
    ISDN) do przeslania 4-ch kanalow rozmownych 32kbit/s (ADPCM) i sygnalizacji.
    Istnial takze wariant PCM2 (2x64kbit/s) i PCM10 (784kbit/s na drucie).

> [...]
    > jednak musiał czekać kolejne ~2 lata, gdyż był jakiś problem. Chyba
    > chodziło właśnie o coś takiego - on i sąsiad byli podpięci do jednej linii.

    Czysta linia to jedno. Aby Neostrada dzialala, na centrali musi sie
    znajdowac DSLAM - urzadzenie zapewniajace drugi koniec dla petli DSL. DSLAM
    ma okreslona pojemnosc i musi byc podlaczony do sieci: ATM, albo innego
    DSLAMa. Te urzadzenia musza byc postawione niezaleznie od centrali. Milo,
    ze w Twojej miejscowosci w koncu zmodernizowano siec. :-)

    > Pod jakim hasłem mam szukać? Bo "analogowy wideofon" nic nie daje. ;)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Videophone
    (bardzo mi sie podoba ten obrazek z 1910 :-)

    > Teraz ten cały ruch idzie cyfrowo jak mniemam? ;)

    Na przyklad w n*STM-16 na DWDM... Analogami zle sie zarzadza zdalnie. ;-)

> [...]
    > elektro- i radiotechnicznej z lat dwudziestych i trzydziestych dosyć
    > intensywnie rozpisywano się na ten temat

    Nie wiem, nie czytalem. ;-)
    (ale patrz nizej)

    > Pamiętam, iż w jakiejś gazecie dla elektroników-amatorów na początku lat
    > dziewięćdziesiątych pojawił się projekt takiego telefonu (domofonu?)
    > wykorzystującego domową instalację 220V w roli medium transmisyjnego.

    To jak widze, Kolega odpowiedzial.

    > Potem pojawił się słynny pomysł z Internetem przez prąd - niektórzy
    > uwierzyli w tę utopię taniego i stałego dostępu do Sieci w czasach
    > 0202122. ;)

    Nie znam. Medium da sie wykorzystac, ale oczekiwania chyba nie daja sie
    pogodzic z realiami. Bo oczekiwano, ze jeden router w stacji
    transformatorowej obsluzy w miare szybki Internet dla calego osiedla, a w
    praktyce dzialaloby to w najlepszym razie w obrebie jednego mieszkania. Nie
    ma sensu, gdy jest WiFi. Moze jeszcze jakas telemetria w rodzaju zdalnego
    odczytu stanu licznikow energii elektrycznej, ale nie wiecej.

    > W zastosowaniach bardziej profesjonalnych korzystano z
    > takich rozwiązań?

    Nie znam takich przypadkow. W teorii istnieja: X-10 itp. ale tam sa bardzo
    male przeplywnosci, rzedu kilkudziesieciu bit/s

    Wiecej teorii:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Powerline_networking

    --
    Pozdrawiam, EdWin