    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: jak sie robi kwarce
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Thu, 5 Mar 2015 09:09:03 +0100

    Dnia Wed, 4 Mar 2015 19:41:45 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Pisząc o "zapomnieniu" miałem na myśli to, że nie ma już *tych* elementów,
    > nikt ich nie potrzebuje, nikt nie produkuje. Niegdysiejsze kwarce miały
    > wielkość monety, robiono je ręcznie z naturalnych minerałów. Później
    > kryształ górski zastąpiono hodowlanym, nizinnym. A teraz rżnie się z niego
    > takie maleństwa, że nawet małe chińskie rączki by były dla nich zbyt wielkie.

    A to nie drga na grubosci ?

    Co do czestotliwosci .. nie spodziewalbym bym sie wiekszych zmian,
    kiedys byly potrzebne do krotkich fal, na MHz, jak sie pozniej zrobilo
    zapotrzebowanie na dziesiatki MHz, to musialy na overtonie chodzic.
    Teraz procesory maja GHz, ale generatory przy nich nadal MHz, a kwarce
    w nich ....

    No i sa kwarce do zegarkow, ciagle 32kHz, a tez coraz mniejsze

    J.