  • 31. Data: 2013-03-16 15:37:00
    Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2013-03-16 13:38:42 +0100, Michoo <m...@v...pl> said:

    > Zdrowy rozsądek to zbiór przesądów.

    OK - rozważmy to:

    1/ musisz ruszyć natychmiast, bo tak każe instrukcja
    1a/ musisz ruszyć natychmiast, bo grozi ci mandat
    1b/ musisz ruszyć natychmiast, bo twierdzą ludzie, że robisz krzywdę
    autu, gdy nie jedziesz i musisz jechać, jechać, nie stać
    2/ grzejesz kwadrans, godzinę, bo inaczej będzie źle; kierowcy, bo
    zimno, auto, bo zimno
    99/ używasz zdrowego rozsądku - o czym później

    To co zrobisz?
    Bo IMO idioci ruszą natychmiast, albo będą grzać kwadrans.
    A normalni? Odpalą silnik, włączą radio, szybę/szyby, nadmuch,
    popatrzą w lusterka, poprawią się jeszcze, sąsiadkę przechodzącą
    pozdrowią skinieniem głowy, niektórzy papierosa zapalą, inni telefon
    podepną...
    ...i ruszą, bo niby po co mieliby już nie jechać?

    To co? Głupki ci normalni, czy niegłupki?

    > Ja bym wolał go nie mieć w płucach ;)

    Kurcze - to chyba miał być diwodorek tlenu - przyznam szczerze, że
    gubię się jeszcze w tej nowej terminologii. :-)

    > Rozum mówi niska prędkość obrotowa + łożyska ślizgowe = większe
    > zużycie. Ustosunkujesz jakoś przemyślenia swojego rozumu do przemyśleń
    > mojego?

    Patrz wyżej.
    :-)

    --
    Bydlę

  • 32. Data: 2013-03-16 15:38:33
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2013-03-16 14:14:25 +0100, Michoo <m...@v...pl> said:

    > Jak już pisałem - nie moja działka, żeby określić, że "tak jest", ale
    > wg mnie są przesłanki za tym, że grzanie na luzie nie musi być
    > "logicznie/na zdrowy rozsądek" mniej szkodliwe.

    A w sportach motorowych nikt nie startuje na zimnym silniku.
    ;-)

    (wiem, wiem, inna para kaloszy)
    --
    Bydlę

  • 33. Data: 2013-03-16 23:05:04
    Od: nazgul <x...@w...pl>

    > Nie zgadzam się. W skrócie, po chłopsku tłumacząc, im większe obciążenie silnika
    > przy niedoborach smarowania, tym szybsze zużycie.

    to ok

    > Silnik nie jest smarowany ciśnieniem, a przepływem oleju (inaczej mówiąc,
    objętością przepływającego oleju w czasie).

    noo.. ryzykowne, czyli jak luzy na panewkach duże to przpływ większy i
    smarowanie lepsze?

    > 1/ Zimny olej jest cholernie lepki, więc
    > 2/ przy tym samym przepływie (wynikającym z obrotów pompy) na zimnym oleju
    > będzie wyższe ciśnienie (bo opory przepływu większe),

    ha ha ha
    ciśnienia nie będzie, bo pompa nie przetłoczy lepkiego oleju
    wiec wyższe obroty -> wiksza szansa na odpowiednie ciśnienie

    > 3/ zwykle system smarowania zaprojektowany jest tak, by _w temperaturze pracy_
    > uzyskać maksymalny przepływ oleju przy maksymalnych obrotach silnika,

    maksymalny?
    optymalne ciśnienie przy średnich obrotach

    > 4/ czyli jeśli zwiększysz lepkość (zimny olej), wzrośnie ciśnienie przy tym
    > samym przepływie

    skąd! - pompa słabo tłoczy lepki olej.

    > Dlatego też nie powinno się wysoko kręcić zimnego silnika.

    konkluzja słuszna.

  • 34. Data: 2013-03-16 23:45:21
    Od: nazgul <x...@w...pl>

    > A normalni? Odpalą silnik, włączą radio, szybę/szyby, nadmuch,

    <Bydlę mode on>
    a u mnie szyby są od razu, nie trzeba włęczać
    <Bydlę mode off>

> [...]
    > podepną...
    > ...i ruszą, bo niby po co mieliby już nie jechać?

    chodzi o teoretyczne rozważania
    i tak pewnie 99% ludzi "jedzie jak jedzie"

  • 35. Data: 2013-03-17 13:09:43
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>

    Dnia Fri, 15 Mar 2013 09:02:06 +0100, h.w.d.p. napisał(a):

    > no wlasnie, czyli obciazasz silnik smarowany zimnym olejem bardziej niz
    > na jalowym, z drugiej strony szybciej ten olej robi sie cieply.

    Na postoju obciążenie silnika jest bardzo niewielkie i dlatego zużycie
    podczas rozgrzewania praktycznie nie występuje.

    Natomiast nawet najdelikatniejsza jazda to już obciążenia dziesiątki razy
    wyższe i wtedy już zużycie elementów może występować.

    > i teraz
    > trzeba by to poobliczac co sie bardziej oplaca :) czy mniejsze tarcie w
    > dluzszym czasie, czy wieksze w krotszym :)

    Z punktu widzenia mechaniki zawsze mniejsze tarcie w dłuższym, natomiast
    jest jeszcze ekonomiczny punkt widzenia gdzie płacisz za paliwo, a jest i
    ekologiczny punkt widzenia :)

  • 36. Data: 2013-03-17 13:12:55
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>

    Dnia Fri, 15 Mar 2013 06:25:27 -0700 (PDT), Konfabulator napisał(a):

    > W instrukcjach obsługi posiadanych przeze mnie pojazdów (wszystkie po 2007) stoi
    jak byk, że w zimie należy natychmiast ruszać, a postój na zimnym silniku powyżej
    półtorej minuty jest szkodliwy i należy pojazd unieruchomić. Może dodam, że to
    diesele, od 1.3 do 2.2.

    Napisanie tego w instrukcji jest to wymóg "prawny", nie mający nic
    wspólnego z techniką.

    Wymóg jedynie ekologiczny mający na celu ograniczenie zużycia paliwa i
    emisji spalin na parkingach.

  • 37. Data: 2013-03-17 21:11:57
    Od: megrims <m...@i...pl>

    On 03/15/2013 10:21 AM, a...@p...pl wrote:

    > zamontowac webasto i odpalac wstepnie podgrzany silnik. Pewnie
    > zaoszczedzimy na zuzyciu silnika i na jezdzie na tzw. ssaniu. Ale
    > trzeba doliczyc koszt webasta i paliwa do niego....Ale wsiadamy od
    > razu do cieplego odmarznietego auta.

    Ale dupa zimna nadal.

    --
    http://www.pobralem.pl
    I'm still clean....

  • 38. Data: 2013-03-18 15:57:21
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2013-03-17 21:11:57 +0100, megrims <m...@i...pl> said:

    > Ale dupa zimna nadal.

    Drugi akumulator i podgrzewane siedzenia.
    W takich ekstremalnych warunkach jak w Polsce, to aż dziw (człowieka
    bierze), że nie montują fabrycznie...
    ;>

    --
    Bydlę

  • 39. Data: 2013-03-19 09:45:25
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 17 Mar 2013 21:11:57 +0100, megrims

    > Ale dupa zimna nadal.

    Mniej niz normalnie -- bo po 30 minnutach grzania najsłabszym piecykiem
    przy -10 ma około 5-10 stopni, a nie -10. Po załączeniu grzania tyłka,
    naturalnie po uruchomieniu silnika, chwila moment i dupa jest gorąca.

    Ja sobie ustawiam nawiew na kierownicę, gałkę skrzyni biegów, i siedzisko.
    Siedzenie się słabo grzeje bo jest bardzo daleko, ale i tak się grzeje i
    nie jest lodowate. Podobnie z gałką która jest za blisko konsoli i choć
    blisko nawiewu, to pęd powietrza jej nie obejmuje idealnie. :P Natomiast
    kierownik, znajdujac się blisko wylotów powietrza, jest wręcz gorący.

    Ja mogę tylko polecić to rozwiązanie, bo to zajebista sprawa -- nawet jeśli
    ktoś ma garaż, a zwłaszcza gdy, tak jak moja stodoła, jest podgrzewany w
    zasadzie tylko przez biegnący w ścianie komin.

    --
    Pozdor Myjk

  • 40. Data: 2013-03-19 17:09:57
    Od: "h.w.d.p." <h...@i...yfd>

    "[...]Po uruchomieniu zimnego silnika należy go najpierw odpowiednio
    nagrzać, aby olej za­czął prawidłowo krążyć w całym układzie smarowania,
    a następnie do­piero wolno ruszać samochodem z miejsca.[...]"