  • 1. Data: 2009-07-31 09:09:40
    Temat: jednoczesne obciążenie sniegiem i wiatrem czy uwzględniać.
    Od: "marcin markowski" <n...@g...pl>

    Obowązująca norma Pn-b-02000 "Obciązenia budowli. Zasady ustalania wartości"
    w P 4.2.2. okresla kombinacje podstawową jako kombinację obciążeń stałych
    oraz obciązen zmiennych pomniejszonych o współczynnik jednoczesności. Ale
    w kolejnym zdaniu jest napisane "w uzasadnionych przypadkach za obciazenie
    podstawowe mozna uznac wiecej niz zjedno obciazenie zmienne ale tylko wtedy
    gdy wspolczynnik czesci długotrwałej obciazenia zmiennego wynosi >=0,8".
    Stad wnioskuje ze obciazenia wiatrem i śniegiem jako w calosci krótkotrwałe
    (p. 2.3.3 tej normy) nie moga byc uwzgledniane jako jednoczesnie działające.
    Skad sie biorą te projekty w których wiatr i snieg jest jednoczesnie? Czy ja
    zle interpretuje czy projekty są złe. Wydaje mi sie ze przy wystepowaniu
    normowego śniegu raz na 50lat oraz wiatru raz na 5lat (chyba takie sa
    załozenia) raczej trudno sobie wyobrazic aby dzialaly razem. Choć normowy
    śnieg i wiatr powiedzmy 50% wartosci normowej juz można....

  • 2. Data: 2009-07-31 12:42:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "marcin markowski" <n...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:h4ucck$bjn$1@inews.gazeta.pl...
    > Skad sie biorą te projekty w których wiatr i snieg jest
    > jednoczesnie?

    Z rozsadku ? :-)

> [...]
    > takie sa
    > załozenia) raczej trudno sobie wyobrazic aby dzialaly razem.

    Mowisz ? Ostatnia zima byla sroga i snieg we wrocku lezal ze dwa
    miesiace.
    Gwarantujesz ze nie trafi sie wichura ?

    No i mamy obszary gorskie - spadl metr sniegu i przyszedl halny nie
    nalezy do rzadkosci :-)

    A propos - jakie nalezy przyjac obciazenie sniegiem dla kratownic ?
    Maszty antenowe konkretnie ..

    J.

  • 3. Data: 2009-07-31 13:08:49
    Od: "marcin markowski" <n...@g...pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > nalezy do rzadkosci :-)
    >

    > A propos - jakie nalezy przyjac obciazenie sniegiem dla kratownic ?

    Jeśli chodzi o śnieg to nic ninnego jak w normie śniegowej nie znajdziesz -
    czyli obciążenie takie samo jak dla dachów np dla 2 strefy 90kg/m2
    charakterystyczne. Ale mysle że tu obciązenie oblodzeniem trzeba brać pod
    uwagę. Co do jednoczesności występowania... Marne szanse aby wystąpiły
    jednocześnie normowe warunki. Tak w górach jak i w "dolinach". Oczywiście
    jakaś szansa zaistnienia takiej sytuacji istnieje (tak samo jak udeżenia
    samolotu, meteorytu itp. Ale to nie znaczy ze należy taką sytuacje
    uwzględniać. Chodzi mi o zgodność takiego postępowania z normą.

  • 4. Data: 2009-07-31 20:36:34
    Od: Slavius <s...@g...com>

    On 31 Lip, 14:08, "marcin markowski" <n...@g...pl>
    wrote:

> [...]
    > samolotu, meteorytu itp. Ale to nie znaczy ze należy taką sytuacje
    > uwzględniać. Chodzi mi o zgodność takiego postępowania z normą.

    Obciążenie wiatrem i śniegiem mogę wystapić jednocześnie i należy to
    uwzględnić. Czasami jednak w celu zmniejszenia ceny wykonania obiektu
    projektant może dopisać, ze po opadach śniegu należy śnieg natychmiast
    usunąć.

    Inną sprawą jest właśnie rozsądek i dobranie odpowiednich kombinacji
    (można zrobic kombinacje wszystkich obciążeń wraz z wartościami
    maksymalnymi minimalnymi i charakterystycznymi, ale myślący projektant
    stworzy tylko kilka) i stworzenie odpowiedniej obwiedni momentów.
    Co do normy, to podaje ona mnóstwo wzorów, wsp bezpieczeństwa itp. ,
    ale nie trzeba się do niej sztywno stosować. Są one przeważnie stare i
    niektóre nowsze technologie nie są uwzględniane, a stosowane
    rozwiązania są często ograniczone do konkretnych przypadków.

  • 5. Data: 2009-07-31 20:38:07
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 31 Jul 2009 13:08:49 +0000 (UTC), marcin markowski wrote:

> [...]
    >czyli obciążenie takie samo jak dla dachów np dla 2 strefy 90kg/m2
    >charakterystyczne. Ale mysle że tu obciązenie oblodzeniem trzeba brać pod

    No wlasnie cos takiego kiedys zobaczylem:

    http://jfox.republika.pl/images/dsc113a.jpg

    J.

  • 6. Data: 2009-08-03 11:36:42
    Temat: Re: jednoczesne obcišżenie sniegiem i wiatrem czy uwzględniać.
    Od: jureko <j...@p...fm>

    On 31 Lip, 22:38, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No wlasnie cos takiego kiedys zobaczylem:
    >
    > http://jfox.republika.pl/images/dsc113a.jpg

    to sadź, w normie do projektowania podpór linii energetycznych np.
    wspomniana.
    --
    jureko