    From: Slavius <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: jednoczesne obciążenie sniegiem i wiatrem czy uwzględniać.
    Date: Fri, 31 Jul 2009 13:36:34 -0700 (PDT)

    On 31 Lip, 14:08, "marcin markowski" <n...@g...pl>
    wrote:

    > Jeśli chodzi o śnieg to nic ninnego jak w normie śniegowej nie znajdziesz -
    > czyli obciążenie takie samo jak dla dachów np dla 2 strefy 90kg/m2
    > charakterystyczne. Ale mysle że tu obciązenie oblodzeniem trzeba brać pod
    > uwagę. Co do jednoczesności występowania... Marne szanse aby wystąpiły
    > jednocześnie normowe warunki. Tak w górach jak i w "dolinach". Oczywiście
    > jakaś szansa zaistnienia takiej sytuacji istnieje (tak samo jak udeżenia
    > samolotu, meteorytu itp. Ale to nie znaczy ze należy taką sytuacje
    > uwzględniać. Chodzi mi o zgodność takiego postępowania z normą.

> [...]

    Obciążenie wiatrem i śniegiem mogę wystapić jednocześnie i należy to
    uwzględnić. Czasami jednak w celu zmniejszenia ceny wykonania obiektu
    projektant może dopisać, ze po opadach śniegu należy śnieg natychmiast
    usunąć.

    Inną sprawą jest właśnie rozsądek i dobranie odpowiednich kombinacji
    (można zrobic kombinacje wszystkich obciążeń wraz z wartościami
    maksymalnymi minimalnymi i charakterystycznymi, ale myślący projektant
    stworzy tylko kilka) i stworzenie odpowiedniej obwiedni momentów.
    Co do normy, to podaje ona mnóstwo wzorów, wsp bezpieczeństwa itp. ,
    ale nie trzeba się do niej sztywno stosować. Są one przeważnie stare i
    niektóre nowsze technologie nie są uwzględniane, a stosowane
    rozwiązania są często ograniczone do konkretnych przypadków.