    From: "marcin markowski" <n...@g...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: jednoczesne obciążenie sniegiem i wiatrem czy uwzględniać.
    Date: Fri, 31 Jul 2009 09:09:40 +0000 (UTC)

    Obowązująca norma Pn-b-02000 "Obciązenia budowli. Zasady ustalania wartości"
    w P 4.2.2. okresla kombinacje podstawową jako kombinację obciążeń stałych
    oraz obciązen zmiennych pomniejszonych o współczynnik jednoczesności. Ale
    w kolejnym zdaniu jest napisane "w uzasadnionych przypadkach za obciazenie
    podstawowe mozna uznac wiecej niz zjedno obciazenie zmienne ale tylko wtedy
    gdy wspolczynnik czesci długotrwałej obciazenia zmiennego wynosi >=0,8".
    Stad wnioskuje ze obciazenia wiatrem i śniegiem jako w calosci krótkotrwałe
    (p. 2.3.3 tej normy) nie moga byc uwzgledniane jako jednoczesnie działające.
    Skad sie biorą te projekty w których wiatr i snieg jest jednoczesnie? Czy ja
    zle interpretuje czy projekty są złe. Wydaje mi sie ze przy wystepowaniu
    normowego śniegu raz na 50lat oraz wiatru raz na 5lat (chyba takie sa
    załozenia) raczej trudno sobie wyobrazic aby dzialaly razem. Choć normowy
    śnieg i wiatr powiedzmy 50% wartosci normowej juz można....