    From: Rafal <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: kanały(koryta) instalacyjne do biura
    Date: Fri, 16 Oct 2009 10:05:41 +0200

    Wojciech Penar pisze:

    > Przy każdej reorganizacji zamierzacie wzywać elektryka, by zrobił nowy
    > projekt, przełożył gniazdka w nowe miejsce i od nowa ułożył sieć? IMHO
    > bez sensu...
    Nie, bardziej wskazana była by tu nadmiarowość gniazdek. Jeżeli zestawy
    gniazdek były by po obwodzie pomieszczenia co załóżmy 2..3m + kilka w
    kluczowych miejscach w podłodze to będzie OK.

    > Teoretycznie należą się dwa gniazdka dla komputera (+ ewentualnie
    > trzecie dla drukarki) + co najmniej jedno ogólnego przeznaczenia
    > (lampka, ładowarka do komórki itp) - jeśli projektant proponuje mniej -
    > przemyśleć, jeśli więcej - jako "informatyk" uważam to za dobry pomysł.
    No właśnie..
    Czy zakładać że przy komputerze będzie listwa zasilająca, albo UPS?
    To są pytania z którymi muszę się zmierzyć, obecnie przy każdym
    komputerze jest UPS oraz listwa, więc 2 gniazda są wystarczające.
    Czy będzie centralny UPS, raczej wątpię. Więc można założyć że będą
    UPS'y przy kompach, do każdego stanowiska 2 monitory, czasem głośniki,
    telefon też czasem potrzebuje zasilanie... temat przemyślę jeszcze.

    > To już zależy od pomieszczeń i możliwości aranżacji. Pytać architekta
    > i projektanta. Możliwość różnego ustawienia stanowisk nie oznacza
    > konieczności uwzględnienia wszystkich możliwości - niektóre będą bez
    > sensu i można je na dzień dobry odrzucić. Duże pomieszczenie wymusi
    > konieczność sensownego doprowadzenia instalacji na środek.
    > Zarówno spuszczenie kabli z sufitu jak i wpusty w podłodze mają swoje
    > wady, szczególnie warto o tym pamiętać planując umieścić tani wpust
    > na środku głównego ciągu komunikacyjnego...
    Raczej nie widzę "kabli wiszących z sufitu"...
    Wpusty raczej nieuniknione. Pytanie uzupełniające... Kable do tych
    wpustów prowadzi się w rurkach w wylewce? Czy też są do tego jakieś inne
    wynalazki?

    > Rybki albo akwarium, nie kojarzę w tym momencie żadnego systemu kanałów
    > do montażu podtynkowego. Zapewne projektant będzie bardziej na bieżąco
    > jeśli chodzi o dostępne technologie oraz widząc projekt tak zaplanuje
    > trasy okablowania, by nie trzeba było wieszać na ścianach najszerszych
    > dostępnych kanałów.

    Pytam tu, bo liczę że właśnie nie kto inny jak Wy, będziecie bardziej na
    bieżąco:)

    > 48 kabli na pomieszczenie to dużo. Proponowałbym rozważenie rozproszenia
    > sieci - szafy dystrybucyjne w większych pomieszczeniach, szkielet
    > o odpowiednio dobranej przepustowości i wykorzystanie vlanów.
    > Zastanowić się nad telefonią IP - stanowczo uprości budowę sieci
    > telekomunikacyjnych (może korzystać z tych samych kabli co sieć
    > komputerowa, nie ma potrzeby doprowadzania tylu par/czwórek/kabli co
    > gniazdek telefonicznych w pomieszczeniu).
    48 kabli to max. Liczyłem od 4 do 16 zestawów gniazdek na pomieszczenie.
    W każdym zestawie 3 kable UTP.
    Kable do telefonów to będą takie same jak do komputera, nawet gniazda
    będą takie same na rj-45 bo pasuje do wtyczki rj-11. Kable telefoniczne
    będą wyprowadzone na inny zestaw patchpaneli w serwerowni.
    Telefonia VOIP tak, ale infrastruktura w biurze j.w. będę mógł wtedy
    zamiennie stosować aparaty, wiązać się to będzie tylko z przepięciem
    kabla w szafie.
    Bryła budynku raczej zwarta, serwerownia zlokalizowana mniej więcej w
    środku, jeżeli chodzi o koszty, taniej będzie kupić
    kilka(naście/dziesiąt)kartonów kabla niż zapewniać miejsca dla
    rozdzielni, a i wszystko w jednym miejscu będę miał.

    > Jeśli główny ciąg ma biec powyżej sufitu podwieszanego - rozważcie
    > wykorzystanie stalowych rynien/tacek zamiast zamkniętych kanałów
    > instalacyjnych. Upraszcza wykonawstwo, utrzymanie i potem ewentualną
    > przebudowę sieci. Inna sprawa, że to wszystko broszka projektanta.
    To jest jasne, kable w suficie czy podłodze nie będą zamknięte w
    kanałach, ale tutaj też nie jestem zdecydowany co do konkretnego
    rozwiązania, chodzi o zachowanie dostępu i porządku w kablach.

> [...]
    > łączy się grubym kablem (popularnie "pyta"). Ma to to gumowy płaszcz,
    > jest z grubsza elastyczne i trwałe. Na jednym końcu znajduje się złącze
    > wielopinowe lub wiecheć do podłączenia do sprzętu "stacjonarnego"
    > (konsoleta, krosownica studyjna), na drugim skrzynka z wyprowadzonymi
    > gniazdkami. Producenci tego typu kabli zarzekali się, że przy sensownym
    > zamówieniu są w stanie złożyć dowolną konfigurację (wśród typowych
    > rozwiązań były takie, które poza przewodami sygnałowymi miały wplecione
    > grubsze i lepiej zaizolowane żyły dla głośników lub zasilania).
    Myślałem nad podobnym rozwiązaniem. W każdym pomieszczeniu zainstalować
    patchpanel, ale pomysł upadł, kosztem nadmiarowość gniazdek, łatwiejsze
    w obsłudze.

    > Jeśli podłoga w pomieszczeniach biurowych była by podniesiona i złożona
    > z "kafli" (jak podłogi w starych serwerowniach, pamiętających czasy
    > Odry), kafelki "dostępowe" można sobie dowolnie przekładać...
    > O kosztach rozwiązania wolę nie myśleć.
    Nie, podłoga podniesiona w biurach odpada.

    > I jeszcze jedna refleksja - może sieć bezprzewodowa?
    Jako dodatek - tak, ale nie na główną infrastrukturę.

    > Pozdrawiam
    > Wojtek
    Dziękuję za odpowiedzi.
    Cały czas główne pytanie jest aktualne: czy ktoś gdzieś widział
    podtynkowe systemy kanałów do biur?

    Pozdrawiam
    Rafał