eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikakasowanie RTG › Re: kasowanie RTG
  • Data: 2019-08-27 21:36:07
    Temat: Re: kasowanie RTG
    Od: mk <lp.pw@myzskm> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 26.08.2019 o 19:35, d...@g...com pisze:
    > użytkownik mk napisał:
    >
    >> No to bierzemy duży piksel i ciach go pionowo, i jeszcze raz ciach go
    >> poziomo. Był jeden, mamy cztery. Czemu owe cztery piksele mają być
    >> gorsze w pozyskiwaniem fotonów niż duży przed podziałem?
    >
    > Czemu wysokoczuły film srebrowy ma duże kryształy w emulsji, a nie małe?

    Mam pewne robocze wyobrażenia na ten temat, ale krótko: nie wiem. Jeśli
    masz odpowiednią wiedzę i cierpliwość coś napisać, to chętnie poczytam.

    > Weź sobie porównaj obraz przy iso 3200 czy 6400 z matrycy
    > 1/2,5" z matrycą 1" czy full frame, testów masz w sieci dużo
    > i wszystko stanie się jasne.
    >
    > Masz przejrzyj sobie:
    > https://clarkvision.com/articles/does.pixel.size.mat
    ter/
    >

    Dobrze, że nie każesz mi robić porównania np. puszek Sony, wszystkie
    full-frame: A7S* (12 Mpix), A7* (24 Mpix), A7R1 (36 Mpix), A7R(2 i 3)
    (42 Mpix) i A7R4 (61 Mpix). O dziwo najlepsze parametry szumowe ma ta
    ostatnia! Moim zdaniem takie właśnie porównanie byłoby uczciwsze w
    temacie: "duży piksel vs mały".

    Z artykułu który podesłałeś:
    "Small versus large pixels matter less in modern sensors: with the low
    noise (read noise and camera electronics noise) available in many of
    today's cameras (circa 2014+) one can synthesize large pixels from a
    sensor with small pixels obtaining similar (or even better) performance."

    Zatem przenosisz dyskusję w stronę "duża matryca vs mała". Ok!

    Weźmy dla wygody full frame vs micro 4/3 i załóżmy roboczo stosunek
    powierzchni 4:1. Mam porównać zdjęcia FF i M4/3 przy tym samym ISO?
    Sorry... ale nie idę na takie warunki! Jeśli fotografujemy tą samą
    scenę, ten sam kadr (to samo pole widzenia), oświetloną identycznym
    światłem, czas migawki taki sam i użyjemy obiektywów o tej samej
    *aperturze*, to obraz na matrycy micro 4/3 będzie bardziej
    skoncentrowany (4 razy jaśniejszy). Więc w takich warunkach, by uzyskać
    tą samą ekspozycję sceny, to w micro 4/3 należy ustawić czułość 4 razy
    mniejszą niż w FF. Więc ISO 3200 micro 4/3 należy porównać z ISO 12800 z
    FF (wcześniej wziąwszy ISO z pomiarów np. dxomark, bo co producent, czy
    nawet produkt, to inaczej). "I wszystko stanie się jasne".

    Przeczytałem uważnie artykuł polecony przez Ciebie gdzieś do połowy, a
    resztę przeleciałem wzrokiem i... uznaję go za dość dobry i to jednak
    Tobie polecam go uważnie przeczytać!

    Mam kilka drobnych uwag do tego artykułu, ale skupię się na dwóch:

    Uwaga 1:
    <cytat>
    Different Sized Pixels in the Same Sized Sensor
    <...>
    In high signal parts of an image this argument is correct except for one
    factor: smaller pixels have lower dynamic range (see Figure 7, above).
    </cytat>

    Na dxomark pośród kamer FF to Sony A7R4 jest aktualnie nr 1 jeśli chodzi
    o zakres dynamiki i jest to jednocześnie kamera FF o najwyższej
    rozdzielczości (czyli najmniejszych pikselach)...

    Uwaga 2:
    Kwestia pojemności kubełków. Tak, duża matryca "zliczy" więcej fotonów
    nim się nasyci i przez to jest w stanie dać lepszy stosunek
    sygnał-szum... ale to problem po zupełnie drugiej stronie, tj. tam gdzie
    światła jest pod dostatkiem, a nie w deficycie! Zmiana ISO nie reguluje
    czułości matrycy (jeśli tak jest, to proszę o przykłady takich!), ale
    wzmocnienie przed przetwarzaniem ADC (coraz rzadziej), czy wręcz odbywa
    się całkowicie w domenie cyfrowej (coraz częściej)! Czyli mowa o
    sytuacji, gdy trzeba redukować światło, bo mamy prześwietlenia przy ok.
    ISO 100 (czy ile tam natywnie rzeczywiście jest)!
    Ale i tu jeszcze w zanadrzu jest technika multiekspozycji: tj. czas
    naświetlania dzielimy na kilka krótszych odcinków co zapobiegnie
    nasyceniu i dalej serię zdjęć składamy w jedno w domenie cyfrowej
    (używając do tego: od prostego uśredniania, w najprymitywniejszej
    wersji, do zaawansowanego AI -- ale takie rzeczy prędzej u Googla i
    Huaweia... niż u niemot takich jak Canon czy Nikon).

    pzdr
    mk

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: