  • Data: 2015-07-27 08:53:23
    Temat: Re: kids react to walkmans
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:slrnmrakrp.u1j.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Co do prababcinej racji, to ja nie śmiem mieć innego zdania. Ucichliśmy
    > szybko, i choć swoje na temat przeszkadzanie wiedzieliśmy, to nijak było

    Pewne podstawy wydają mi się uniwersalne. O czym dziś się zapomina, lub
    wręcz, jawnie się pamiętać NIE CHCE.

    > mieć inne zdanie. Ale programy telewizyjne w tamtym czasie też wyglądały
    > inaczej -- "ja panu nie przerywałem" jeszcze nie weszło w modę, a że nie

    W dyskusji czasem trzeba przecież wejść w słowo, nawet przerwać wywód
    rozmówcy. I obie strony mają wtedy coś do zrobienia. Tego, pamiętam, nawet
    trochę usiłowano nas nauczyć w szkole (podstawowej), choć wtedy wydawało mi
    się to abstrakcją. Co zrobią strony w rozmowie... To już od kindersztuby, od
    SV wiele zależy.

    > było też koloru i stereo, to tylko szczegół. Zaś sam program, to był ten
    > -- https://youtu.be/VvawZOnC-iI

    Całkiem nieźle mówił, akcentu tyle, że można przypuszczać, iż dałby sobie
    radę samodzielnie bez tłumacza, w podstawowych sprawach. Kilku francuzów,
    których słyszałem, czy niekiedy rozmawiałem (znany z TV Pascal chociażby,
    mówi strasznie), mówiąc po polsku, daleko bardziej kaleczy fonetykę, niż
    ChdG.
    Co do programów - chyba to było też wymuszone, mniej było mozliwości
    rejestracji, technika też na daleko niższym poziomie (nie wiem, czy mieli
    już do rejestrowania Ampexy w TV, i/lub coś innego, niż telerecording?),
    niejako wymuszało to zarówno "nie przerywaj pan", jak i "streszczaj się
    pan", a nawet "mów pan wyraźnie(j)". Także nie było mnogości nadawców
    wszelakich, więc nie było gdzie pójść, jak się Jaśnie Pan Dyskutant obraził.
    Jeśli tak, to automatycznie przepadał, bo kto inny go weźmie wtedy? A dziś,
    można się na dziesięciu kolejnych obrazić i u jedenastego wypłakać, jacy to
    oni są źli, a my dobrzy. Więc czasem mi się marzy wrócić do czasów ze
    smużącymi ekranami, z rozjechanymi torami przesyłowymi gdzie nawet SECAM
    ledwo sobie dawał radę, jeśli w ogóle był, gdzie czasem trzeba było piąchą
    przywalić w odbiornik (zamiast zajrzeć i usunąć zły styk... heh... nawet w
    dobranockach dla dzieci było walenie w telewizor), z ikonoskopami, czy ich
    pierwszymi następcami, co przy ślepieniu kamery na światła dawało efekty
    mocno kosmiczne, już litościwie pominę ich zapotrzebowanie na światło...
    Więcej bym chyba skorzystał, z ówczesnego poziomu programów, gdzie też przed
    ekran nie dostawał się każdy, kto chciał, niż dziś, gdzie spiker często nie
    zna nawet zasad języka, którym się posługuje, bądź może zna, ale kaleczy...
    Ilu już np. powiedziało coś w stylu "...w roku dwutysięcznym piętnastym...",
    to nie zliczę, za takie coś kiedyś by z hukiem wyleciał.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100