  • Data: 2015-07-28 15:58:43
    Temat: Re: kids react to walkmans
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil> szukaj wiadomości tego autora

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Przecież w podręcznikach szkolnych są również rysunki z globalnym
    > rozkładem. Nigdy nie miałem problemu ze zrozumieniem.

    I nie zastanawiało Cię, dlaczego pasaty i antypasaty wieją
    w przeciwne strony "ocierając się" o siebie, zamiast się
    wzajemnie o siebie rozładować? Myślący dzieciak to zauważy. :-)

    > Podobnie myślę o umiejetności
    > prowadzenia obliczeń w pamięci (jeśli ktoś to ogranicza tylko do wykucia
    > tabliczki mnożenia, to niedobrze z nim).

    Jest dokładnie odwrotnie: nieznajomość tabliczki mnożenia nie
    implikuje umiejętności sprawnego prowadzenia obliczeń w pamięci.
    Nigdy jej nie znałem, a obroniłem na 5 dyplom na wydziale mającym
    w nazwie "matematyki" na porządnej uczelni państwowej. Tylko ja się
    już w podstawówce połapałem, że to jest jakiś absurd, bo tabliczka
    mnożenia to technicznie tylko lookup-tabelka dla wyjątkowo kiepskiego
    algorytmu mnożenia długich liczb i bez niego nie ma racji bytu.
    Zamiast niej wystarczy zapamiętać tylko przekątną (kwadraty)
    i chwilę pomyśleć nad najkrótszym sposobem dojścia do zadanego kwadratu.
    7*8==8*8-8. Jeśli ktoś chce jeszcze bardziej bezmyślnie, to
    (x+y)^2-(x-y)^2=4xy. Zamiast znajomości tabliczki mnożenia po prostu
    umiem mnożyć...

    > Tu akurat kryteria są jasne i proste. Rybosom jest elementem świata,
    > który nas otacza, a wpływu na niego nie mamy.

    Podobnie jak kwarki, o których się chyba na poziomie ogólnym LO nie
    wspomina.

    > Ale same fale elektromagnetyczne -- to znów co innego.

    Teorii elektromagnetyzmu na poziomie choćby 19-wiecznego dziadka
    Maxwella też tam nie ma.

    Pozdrawiam, Piotr