eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingkulki2d › Re: kulki2d
  • Data: 2011-12-13 21:45:40
    Temat: Re: kulki2d
    Od: "slawek" <s...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]


    Użytkownik "A.L." <l...@a...com> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:hjtud7tdmoj59slo0t1hlisb2ariio1av6@4ax.
    com...
    > Jest wiecej papierow i przykaldow, neistety nie sa dostepne free.
    >
    > Jak idzie o kulki, ich zdrrzenia moga byc skomplikowane dosyc,
    > proponuje pogoglowac pod Birkhoff billiards; dostanie sie to

    Podczepiam się pod dyskusję w tym miejscu (nota bene, jest bardzo wiele
    rzeczy w temacie "free" - każda dobra biblioteka uniwersytecka - ale trzeba
    wiedzieć, czego i dlaczego szukać).

    Zderzenia ogólnie biorąc mogą być sprężyste (zachowujące energię) i
    niesprężyste (te pozostałe). Zderzenia niesprężyste są "za trudne" dla
    prostej symulacji, bo w ich trakcie "coś dzieje się z kulkami" (np. ulegają
    zgnieceniu, rozpadają się, nagrzewają, emitują fale... co tylko chcecie) - i
    bez wiedzy nt. tego "coś" nic się nie zrobi.

    Zderzenia sprężyste, tzn. oddziaływanie, ok, niech będzie kulek - ale jakie
    oddziaływanie? Bo są trzy do wyboru. Ok, nie zagłębiamy się w samą istotę
    zderzenia, ale po prostu chcemy zachowania energii, pędu i momentu pędu, też
    tak można.

    Ile jest zmiennych, tj. stopni swobody "na wejściu"? Ile jest na "wyjściu"?
    Ile jest równań? Równań jest za mało, aby, w 3D, z inputu policzyć output -
    bez dodatkowych założeń. Na przykład "o nieskończonej gładkości kulek".

    Kwestia samej symulacji. Takie rzeczy się robi, robiło i robić będzie. Nic
    trudnego - odcinki do zderzenia, parametry przed zderzeniem, model
    zderzenia, parametry po zderzeniu. Wic w tym, że dla dwóch kulek głupio, a
    dla 1000 to już jest 1000 razy 999 przez 2 - i jeszcze sprawdzanie, co
    najpierw z czym się zderzy. A do tego trzeba mieć pomysł na sensowne
    podsumowanie wyników - tzn. umieć odpowiedzieć sobie "po co to komu".


    Osobna sprawa to Lapunow i te rzeczy... które de facto nic nie mają do
    rzeczy.

    Tzn. owszem, symulacja przepięknie się rozjedzie z rzeczywistością (gdyby
    np. ktoś chciał 49 kulek w Lotto symulować). Ale jak rozumiem nie chodzi o
    to, aby przewidzieć każde zderzenie i każdą pozycję każdej kulki... nawet po
    10^10 wcześniejszych kolizji... (tak, to powinno być niemożliwe, inaczej
    byłoby bardzo nieciekawie np. z Wolną Wolą)... Chodzi raczej o to, aby
    całość wyglądała "naturalnie", do czego wystarczy bardzo prosty
    model/algorytm nie faworyzujący np. pewnych szczególnych prędkości czy kątów
    rozpraszania. Taki model może nawet nie mieć nic a nic wspólnego z
    rzeczywistością, wiele rzeczy może być po prostu generowane przez rand(),
    byle bilanse (pęd, moment pędu, energia, ew. masa) się zgadzały. (Tak,
    rand() to kiepski generator, ale po co lepszy?! 99.99% oglądających nie
    zauważy różnicy.)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: