  • 1. Data: 2011-12-06 15:15:05
    Temat: kulki2d
    Od: " profesor fir" <f...@g...pl>

    (im back - ostatnio mialem zreszta pare zaskakujaco dobrych dni,
    mimo zwyklych ciezkich problemow, nabralem troche otuchy i
    zaczalem nawet bardziej kojarzyc podstawowe zgadnienie, co ja w
    ogole powinienem robic - choc perspektywy nie sa calkiem dobre)

    m.in. zapragnalem zrobic sprezyste kulki w 2d i zrobilrm je
    czesciowo

    http://dl.dropbox.com/u/42887985/no_thing.zip

    (spacja mozna przelaczyc grawitacje miedzy 'w dol' a 'do srodka'

    aczkolwiek pojawily sie pewne tematy do rozwazenia, chcialbym
    zrobic kulki dokladnie precyzyjnie, do wyboru pojawily sie
    opcje albo liczyc dokladnie punkty zderzen z rownania kwadratowego

    distance(kulka1.x, kulka1.y, kulka2,x, kulka2.y) = r+R

    albo liczyc z grubsza (tj co iteracje sprawdzac czy distance < r+R)
    za to zagescic np 10 razy krok iteracji (a spokojnie moge np puscic petle
    z iteracjami/update'ami pozycji np rzedu 1/10 pixela)

    Druga opcja okazala sie w praktyce o wiele lepsza, aczkolwiek i tak
    obawiam sie ze sa jakies niedokladnosci;

    PYTANIE: CZY KTOS POTRAFI ZNALEZC/PRZEWIDZIEC NIEDOKLADNOSCI W TYM
    ALGORYTMIE?

    algorytm:

    jade po wszystkich kulkach i obliczam nowa pozycje kulki (typu nx=x+vx;
    ny=y+vy dla vx, vy rzedu czesci piksela), sprawdzam czy wystapilo zderzenie:

    dla kazdej kulki jade (petla zderzen) po wszystkich kulkach jesli distance
    miedzy nx ny a jakas kulka jest mniejsza rowna niz r+R (tj 10 pixeli bo
    srednica kazdej kulki ma 5 pix) to wymieniam rownolegle do osi zderzenia
    skladowe predkosci kulek np -5-> <-2- przed <-2- -5-> po; (tak jest chyba w
    fizyce acz nie sprawdzalem), skladowe predkosci zmieniam bez przypisania
    kulce nowych wspolrzednych nx, ny bo nie chce dopuscic do sytuacji gdy
    jedna kulka wniknelaby w drugą

    boje sie ze w niektorych sytuacjach ten 'algorytm' moze jednak nie dzialac
    dobrze i wprowadzac bledy, np kulka po nowym kroku moze byc zderzona
    z wiecej niz jednna kulka - zmienilem to i odbijam teraz skladowe dla
    wszystkich zderzonych ale i tak nie jest dla mnie jasne czy to dziala
    bezblednie, bo m,in. wydaje mi sie ze moze dzialac zle jesli kulka zaklinuje
    sie miedzy kulkami tj nie bedzie mogla sie poruszyc ani do przodu ani do tylu
    tylko bedzie zmienieac i wymieniac wektor predkosci z sasiadami, to moze
    dzialac ok fizycznie tj ta predkosc rozprowadzi sie na boki ale nie jestem
    pewien, pozatym moga byc inne sytuacje gdy to zadziala cos nie ok
    a moim celem byloby zrobienie tego tak by symulacja byla po prostu ok -
    dobra

    m.in. nie jestem pewien czy w tej wersji programiku to widac ale czasem
    jesli kulek bylo duzo a grawitacja dzialala w gol to tworzyly sie
    z tych kulek spoczynkowe ale nie realistyczne drzewka, gdzie
    gorne kulki opieraly sie na dolnych, realistycznie takie kulki zjechalyby
    w dol

    kto potrafi znalezc bledy w tym opisanycm wczesniej prostym 'algorytmie'
    i jak go poprawic?

  • 2. Data: 2011-12-06 18:13:31
    Temat: Re: kulki2d
    Od: "M.M. " <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    profesor fir <f...@g...pl> napisał(a):

    > aczkolwiek pojawily sie pewne tematy do rozwazenia, chcialbym
    > zrobic kulki dokladnie precyzyjnie, do wyboru pojawily sie
    > opcje albo liczyc dokladnie punkty zderzen z rownania kwadratowego

    Czyli kulki nie maja masy, nie maja grawitacji, nie wytracaja predkosci z
    powodu tarcia i sa doskonale twarde?

    A jakby wyznaczyc dla kazdej kulki pol-prosta ruchu, potem sprawdzic w
    ktorych przecieciach prostych kulki sie zdarza i ostatecznie wybrac
    to zderzenie ktore nastapi najszybciej?

  • 3. Data: 2011-12-06 18:37:07
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 6 Dec 2011 18:13:31 +0000 (UTC), "M.M. "
    <m...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:

> [...]
    >
    >A jakby wyznaczyc dla kazdej kulki pol-prosta ruchu, potem sprawdzic w
    >ktorych przecieciach prostych kulki sie zdarza i ostatecznie wybrac

    A co bedzie jak zderzenie nastapi dokladnie w tym samym czasie?

    A.L.

  • 4. Data: 2011-12-06 18:38:17
    Od: "identifikator: 20110701" <N...@g...pl>

    > A co bedzie jak zderzenie nastapi dokladnie w tym samym czasie?

    bo to wszystko trzeba oprzeć na bazie danych...

  • 5. Data: 2011-12-06 19:20:37
    Od: " M.M." <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    A.L. <l...@a...com> napisał(a):

    > A co bedzie jak zderzenie nastapi dokladnie w tym samym czasie?
    Slyszalem od kogos ze to w nastrecza sporo problemow. W sumie to nie
    wiem co oznacza "ten sam czas". Jesli uzyjemy w symulacji komputerowej
    liczb 64-bitowych to mozemy sie nie doczekac zderzania 3 kulek w tym samym
    czasie. Moze w rzeczywistosci jeszcze nigdy nie doszlo do zdrzenia trzech
    obiektow w tym samym czasie? Nie wiem.

  • 6. Data: 2011-12-06 19:47:15
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    W dniu 2011-12-06 20:20, M.M. pisze:

> [...]
    > czasie. Moze w rzeczywistosci jeszcze nigdy nie doszlo do zdrzenia trzech

    Jeśli kulka leci po skosie do narożnika, to zderzy się z dwiema ścianami
    jednocześnie, niezależnie od precyzji. Jeśli zderzenie będzie z kilkoma
    obiektami, to chyba wystarczy zsumować cząstkowe wektory z każdego
    zderzenia. Metodę z półprostą kiedyś zastosowałem w prototypie pinballa,
    nie było szansy, żeby kulka wyleciała za bandę :-)

    artur

  • 7. Data: 2011-12-06 20:05:38
    Od: " M.M." <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl> napisał(a):

> [...]
    > zderzenia. Metodę z półprostą kiedyś zastosowałem w prototypie pinballa,
    > nie było szansy, żeby kulka wyleciała za bandę :-)

    Wiadomo, mozna rozwiazac zderzenia na jeden z wielu sposobow i uzyskac
    ladny efekt. Zastanowilo mnie cos troche innego. Bierzemy np. 3 albo 4
    kulki, rozpedzamy je w okreslonym kierunku, z okreslona predkoscia, itd.
    Mierzymy warunki poczatkowe i wrzucamy do komputera. A potem obserwujemy
    jak dlugo i jak czesto symulacja komputerowa przypomina ta z rzeczywistosci.
    Jaka mozna uzyskac dokladnosc gdy zderzaja sie 3 albo 4 kulki na raz
    w tym samym czasie? Cokolwiek oznacza ten sam czas.

  • 8. Data: 2011-12-06 20:26:49
    Od: "Jordan Szubert" <u...@j...us.to>

    Dnia 06-12-2011 o 20:20:37 M.M. <m...@g...skasuj-to.pl> napisał(a):

> [...]
    > samym
    > czasie. Moze w rzeczywistosci jeszcze nigdy nie doszlo do zdrzenia trzech

    to bardziej zależy od stanu początkowego, np.:

    [{p=(0,0),v=(0,0)},{p=(10,0),v=(-1,0)},{p=(-10,0),v=
    (1,0)}]

    --
    Jordan Szubert

  • 9. Data: 2011-12-06 21:20:44
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    M.M. <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    > Jaka mozna uzyskac dokladnosc gdy zderzaja sie 3 albo 4 kulki na raz
    > w tym samym czasie? Cokolwiek oznacza ten sam czas.

    ja akurat dokladnym modelowaniem czasu sie specjalnie tu nie
    przejmowalem (poniweaz wszystko w jednej klatce leci sekwencyjnie
    kolejno w petli to nawet nie mozna powiedziec ze jedna klatka
    jest w tym samym czasie raczej nalezy chyba przyjac ze kazda kulka
    w odzielnym momencie i sekwencyjnie to sie zawija w kulko)

    bardziej zalezy mi na tym by nie bylo jakichs dziur w 'algorytmie'
    np wczesniej mialem taka dziure ktora polegala na tym ze czasem kulki
    wbijaly sie w siebie a i teraz sa jeszcze resztki tego zachowania,
    nie iwem dlaczego (jak np wszystkie spadna na dol to pozniej niektore
    sie wzajenie jakby klinuja) Moze jutro sam pomysle jaka jest tego
    przyczyna albo cos, dzis jeseme jednak jakos dziwnie zmeczony

  • 10. Data: 2011-12-06 22:23:33
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 6 Dec 2011 19:20:37 +0000 (UTC), " M.M."
    <m...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:

> [...]
    >czasie. Moze w rzeczywistosci jeszcze nigdy nie doszlo do zdrzenia trzech

    Zanim sie zabierze do symulacji komputerowej, tzreba miec jakie takie
    pojecie o fizyce zjawiska. Zas wiadomo ze jezeli kulka uderza
    JEDNOCZESNIE w dwie takie same kulki, ruchu tych kulek nie da sie
    wydedukowac z praw Newtona. Istnieje sporo zjawisk dla ktorych
    rownania ruchu nie maja jednoznacznego rozwiazania.

    Patrz na przyklad

    http://www-personal.umich.edu/~dsbaero/library/BhatI
    ndeterminacy.pdf

    Mozna znalezc wiecej papierow na ten temat

    A.L.