  • 1. Data: 2015-12-13 16:10:01
    Temat: lornetka
    Od: nano <n...@g...pl>

    Lekki offtop ale licze że są tu spece znający się na rzeczy.
    Otóż kupiłem w lidelku lornetke, blesler czy cuś takiego.
    Jakość fatalna, oczywiście zwrot.

    ale problem pozostał, potrzebuje lornetkę żeby gałek ocznych mi nie
    pokrzywiła jak ten lidlowski bresler

    kwota 300zł ale jak ktoś mi powie że ta za 700 to przepaść do tej za 300
    to też...

    10x50 12x50

  • 2. Data: 2015-12-13 20:19:24
    Temat: Re: lornetka
    Od: "antypis" <a...@a...org>

    Użytkownik "nano" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pokrzywiła jak ten lidlowski bresler
    >
    > kwota 300zł ale jak ktoś mi powie że ta za 700 to przepaść do tej za 300

    To miałeś pecha.
    Ja kupiłem chyba taką samą lornetkę w Lidlu Bresser 10-30x60 i jakość jest
    bardzo dobra.
    Albo nie potrafisz jej ustawić, albo rzeczywiście trafiłeś na felerny
    egzemplarz.

    Pozdrawiam
    Pawik

  • 3. Data: 2015-12-14 11:09:35
    Od: Tomek <t...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-12-13 o 16:10, nano pisze:
> [...]
    > pokrzywiła jak ten lidlowski bresler
    >
    > kwota 300zł ale jak ktoś mi powie że ta za 700 to przepaść do tej za 300

    Delta Optical Entry 10x50

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2015-12-19 09:25:53
    Od: user <f...@f...pl>

> [...]
    > pokrzywiła jak ten lidlowski bresler
    >
    > kwota 300zł ale jak ktoś mi powie że ta za 700 to przepaść do tej za 300

    Podobno Nikony, tanie modele od 200 zł

    ---
    Avast.

  • 5. Data: 2015-12-19 20:20:10
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    Podstawowa zasada. NIE KUPUJ LORNETKI Z ZOOMEM! "Stalopowiekszeniowe"
    oferuja lepsza jakosc obrazu, na dodatek pole widzenia zoomow na ogol jest
    bardzo zawezone.

    Dawno temu Lidl sprzedawal dobre lornetki Meade (oraz Bresser - to samo)
    10x50 z pryzmatami BaK4 (pozniej pojawily sie BK7, ktore sa gorsze!).
    www.betelgeza.ziomber.eu/photo/14/Bresser_10x50B.jpg
    www.betelgeza.ziomber.eu/photo/14/Bresser_10x50.jpg

    Mozesz poszukac starej, rosyjskiej BPC Tento (bodajze pryzmaty dawaly
    mniejsze winietowanie obrazu od serii Sotem) 10x50. Jesli bedzie dobrze
    skolimowana i nieuszkodzona - okaze sie o wiele lepsza od tanich badziewi z
    supermarketu.

    Z nowych, godne uwagi sa Nikon Action EX 10x50 CF (czasami uzywana mozna
    kupic za ~350-400zl).
    www.optyczne.pl/index.php?test=lornetki&test_l=68
    Nie myl z Nikon Action VII 10x50 CF, ktore sa nieco gorsze. Szukaj napisu
    "EX" na obudowie.

    Czytalem tez pochlebne opinie o Ecotone Kamakura 10x50 WP2.

    Podobno swietne (i drogie) sa klony lornetki Fujinon FMTR-SX, np Delta
    Optical Extreme 10x50 ED
    www.optyczne.pl/266-Test_lornetki-Delta_Optical_Extr
    eme_7x50_ED.html
    czy William Optics 10x50 ED
    www.optyczne.pl/95-Test_lornetki-William_Optics_10x5
    0_ED.html
    Sa raczej lepsze od legendarnej Carl Zeiss Jena Dekarem 10x50.

    Wiele wspolczesnych lornetek mozna kolimowac samodzielnie.
    www.oberwerk.com/support/collimate.htm

    Przy zakupie osobistym sprawdz poprawnosc kolimacji lornetki. Mozna to
    zrobic, kierujac ja na odlegly obiekt (jasna gwiazde, latarnie...) i powoli
    oddalajac okulary od oczu. Obraz nadal nie powinien sie rozdwajac - widok z
    jednego okularu powinien nakladac sie na drugi.
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 6. Data: 2015-12-20 00:39:41
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-12-13 o 16:10, nano pisze:

    > kwota 300zł ale jak ktoś mi powie że ta za 700 to przepaść do tej za 300 to też...

    Kup starą, rosyjską (albo "made in USSR") lornetkę z prawdziwą szklaną
    optyką. Kupiłem taką: BPC5, 8x30. Obraz bez porównania lepszy od współczesnych
    lornetek (chociaż z takimi za 1000 zł nie porównywałem). Bardzo ostry,
    bez żadnych podkolorowań. Wygląda jak naturalnie oglądana scena,
    granicą widoczności szczegółów są możliwości oka, a nie lornetki.
    Mechanicznie lornetka też jest bardzo solidna - nie ma żadnych luzów,
    osie równoległe.

    Mam też kilka współczesnych lornetek. Obraz niestety dają mało
    kontrastowy, z niebieskim odcieniem. Ostrość niby jest, ale z wrażeniem
    lekkiego rozmycia i mgiełki. A przy brzegach obrazu z ostrością jest gorzej.
    Zdarzają się też podkolorowania. Mechanicznie słabo, plastikowa i mało
    sztywna obudowa.

    Akurat w tej chwili jest na Allegro taka rosyjska lornetka, tzn. 10x50,
    za 299 zł (5859356000).

    P.

  • 7. Data: 2015-12-21 18:59:53
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

> [...]
    > pokrzywiła jak ten lidlowski bresler
    >
    > kwota 300zł ale jak ktoś mi powie że ta za 700 to przepaść do tej za

    Nie znam się na lornetkach i kupowałem w życiu raz, jako prezent. Wśród
    "tanich" a markowych na korzyść zaskoczyły mnie dwie - nikon za ponad
    500 oraz olympus za prawie 500. Ta druga nawet bardziej, bo obraz był po
    prostu lepszy. Nie wiem jak mają się do lidlowych czy rosyjskich (nie
    miałem w rękach), ale tego olympusa z czystym sumieniem poleciłbym, bo
    naprawdę widać bardzo dobrze, ostro, kontrastowo i wyraźnie.
    Mowa o takiej:
    http://allegro.pl/lornetka-olympus-dps-i-10x50-i5833
    992024.html
    W moim mieście do pomacania i obejrzenia w MediaMarkcie (kilkanaście
    modeli). Naprawdę nie ustępuje dwa razy droższym (poza np.
    przybliżeniem), przynajmniej w sztucznym świetle, kupiłem ją na prezent,
    przed wręczeniem sprawdziłem również na zewnątrz. Naprawdę, warta tych
    pieniędzy. Co oczywiście nie wyklucza, że inne będą lepsze, że trafiłem
    na świetny egzemplarz itp., nie implikuje też, że inny egzemplarz, albo
    inne lornetki tej firmy będą równie dobre czy lepsze. Ale kupując dla
    siebie zacząłbym od tej właśnie. Zresztą wybierz się do sklepu, pomacaj,
    pooglądaj okolicę i będzie wszystko jasne.
    --
    Yogi(n)

  • 8. Data: 2015-12-22 21:33:40
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    Piotrne wrote in <news:n54prt$8s2$1@node1.news.atman.pl>
    > Akurat w tej chwili jest na Allegro taka rosyjska lornetka, tzn. 10x50,
    > za 299 zł (5859356000).

    Zgadzam sie, ze BPC sa bardzo dobre, choc IMHO 300zl to troche za duzo za
    nia. Czasem na www.olx.pl czy www.gumtree.pl mozna je dostac za < 200zl.
    Ludzie sprzedaja je, jako starocie ze strychu...

    Uzywane, wspolczesne (i lepsze) lornetki sa tez niewiele drozsze.

    Porownywalem kiedys BPC Tento 10x50 z Meade 10x50 z Lidla za... 89zl (stara
    wersja z lepszym szklem pryzmatow BaK4). Meade byl nieco mniej ostry, za to
    mniej zazolcal obraz. Chyba tez dawal nieco wiekszy zasieg gwiazdowy
    (dzieki lepszej sprawnosci optycznej).

    Seria Berkut podobno jest gorsza od Tento.

    Nie dajmy sie w kazdym razie nabrac na opisy aukcyjne "z optyka Zeiss" w
    stosunku do rosyjskich lornetek.

    Podobno jedynie limitowana seria 7x50 wyprodukowana na Olimpiade w Moskwie
    (posiadala znaczek olimpijski) posiadala rzeczywiscie szkla zrabowane z
    niemiec po II wojnie.

    I jeszcze raz... unikajmy lornetek z zoomem.
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 9. Data: 2015-12-23 00:41:45
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu wtorek, 22 grudnia 2015 21:10:40 UTC+1 użytkownik astro napisał:
> [...]
    > nia. Czasem na www.olx.pl czy www.gumtree.pl mozna je dostac za < 200zl.
    > Ludzie sprzedaja je, jako starocie ze strychu...

    Kiedyś się kupowało za 50 zł.Tyle że podaży nie ma a popyt jednak istnieje.
    Choćby ze względu na solidność mechaniczną

    > Uzywane, wspolczesne (i lepsze) lornetki sa tez niewiele drozsze.

    Te faktycznie lepsze - optycznie a zwłaszcza mechanicznie - są dużo droższe.

> [...]
    > wersja z lepszym szklem pryzmatow BaK4). Meade byl nieco mniej ostry, za to
    > mniej zazolcal obraz. Chyba tez dawal nieco wiekszy zasieg gwiazdowy

    Zwyczajnie, rusek musiał zostać przegrzany i balsam zżółkł.
    Widywałem to samo zjawisko w Nikkorach, Zuiko i Takumarach.

> [...]
    > (posiadala znaczek olimpijski) posiadala rzeczywiscie szkla zrabowane z

    Bujda. 7X50 z długim pryzmatem to specyficzny produkt sowiecki, w założeniach
    wzorowany na Dekaremie, ale nie tożsamy. I bynajmniej nie wypuszczony w całości jako
    "olimpijski" - ze znaczkiem olimpiady było dużo więcej 7x50 z krótkim pryzmatem (
    czyli zwykłych Tento ) niż z długim - nie różniących się niczym poza konstrukcją.

    > I jeszcze raz... unikajmy lornetek z zoomem.

    Bezsprzecznie.

    > --
    > Pozdrawiam
    > Radoslaw Ziomber