  • 1. Data: 2015-11-23 02:25:41
    Temat: O fotografii produktowej, autofokusie i innych... slow kilka
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    #8: (fotografia produktów, makro, Tokina, Eizo CX240, packshoty) Fotografia
    nieśmiertelna
    www.youtube.com/watch?v=_q2BIhb-pa0

    #11: (autofokus, autofocus, ostrość, łapanie) Jak brzytwa z automatu
    www.youtube.com/watch?v=Ql1p_UrCUfo

    i inne filmy na kanale DR5000com
    www.youtube.com/user/DR5000com

    Przy okazji, 20-lecie GIMPa, nowe wydanie i dalsze plany rozwoju programu.
    www.gimp.org/news/2015/11/22/20-years-of-gimp-releas
    e-of-gimp-2816/
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 2. Data: 2015-11-24 07:09:45
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > #11: (autofokus, autofocus, ostrość, łapanie) Jak brzytwa z automatu
    > www.youtube.com/watch?v=Ql1p_UrCUfo

    plaszczyzna ostrzenia nigdy nie jest idealna plaska , jest jakos tam bardziej lub
    mniej pofaldowana. Wystepuja tzw bledy pod- i nadkorkty ( od ktorych zalezyn np
    ksztalt bokey) Ale waznym jest, ze to pofalowania zmniejsza sie przymykajac
    przyslone - to jest zwiazane z tzw bledami otwarcia.
    Nastawiajac ostrosc na otwartej przyslonie , rzeczywiscie nastawimy uwzgledniajac to
    pofalowanie , ale przymykajac przyslone na czas expozycji to pofalowani sie
    wyprostuje. Zdjecie moze okazac sie nieostre , nawet jesli na LV nastawilismy ostrosc
    idealnie. Niektorzy nazywaja to "focusshift" ale to nie jest nazwa scisla - ogniskowa
    w mysl definickj ogniskowej sie nie zmienia , nalezaloby raczej mowic o " plywajacej
    plaszczysnie".
    Sa takie obiektywy zidentyfikowane- do nich nalezy m.inn. nowy canan 24-70/4 L .
    Sa meldunki w sieci i pomiary wykonane przez ktorys z serwisow wskazujace na ten
    wlasnie "focusshift".
    W takim przypadku nastwa dokladnie na plaszyzne faldy nie gwarantuje idealnej
    ostrosci jesli przymkniemy obiektyw.

    ale generalnie warto wiedziec , ze plszczyzna ostrzenia jest pofaldowana - dla
    obiektywu jednosoczewkowego jest powierzchnia kulista.

  • 3. Data: 2015-11-24 08:58:16
    Od: "J.R." <j...@g...pl>

    W dniu 2015-11-24 o 07:09, XX YY pisze:

    > ale generalnie warto wiedziec , ze plszczyzna ostrzenia jest pofaldowana - dla
    obiektywu jednosoczewkowego jest powierzchnia kulista.

    Nie jest. Z równania soczewki i prostych rysunków wynika, że dla obiektu
    jednosoczewkowego płaszczyzna ostrzenie jest... no właśnie, jest
    płaszczyzną.
    W wypadku bardziej skomplikowanych konstrukcji z tą płaskością może być
    różnie, ale i tak odchylania mierzy się od płaszczyzny, nie od kuli.

    http://www.fotografuj.pl/Article/Glebia_ostrosci_w_p
    raktyce/id/35/page/4

    Oczywiście nie wierzymy autorytetom, ale to akurat można dość łatwo
    sobie rozrysować i wyliczyć.

    Zresztą gdyby było inaczej, reguła Scheimpfluga nie miałaby sensu...

    --
    Pozdrowienia
    J.R.

  • 4. Data: 2015-11-24 09:09:17
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 24.11.2015 o 08:58, J.R. pisze:

> [...]
    > sobie rozrysować i wyliczyć.
    >
    > Zresztą gdyby było inaczej, reguła Scheimpfluga nie miałaby sensu...

    Artykuł jest nie na temat. Mowa o krzywiźnie pola obrazu. A ta jak
    najbardziej występuje dla pojedynczej soczewki. Dawniej, w prostych,
    tanich aparatach kompensowano częściowo to zjawisko w ten sposób, że
    film nie leżał płasko, a na powierzchni walca.

  • 5. Data: 2015-11-24 09:13:18
    Od: "J.R." <j...@g...pl>

    W dniu 2015-11-24 o 09:09, trolling tone pisze:

> [...]
    > tanich aparatach kompensowano częściowo to zjawisko w ten sposób, że
    > film nie leżał płasko, a na powierzchni walca.

    Oczywiście, że artykuł jest na inny temat, ale w pierwszym rysunku
    wyraźnie narysowano płaszczyznę ostrości.

    Ogólnie rzecz biorąc soczewka dokonuje przekształcenia świata w dość
    dziwny sposób, jednak prosta przekształcana jest na prostą.

    --
    J.R.

  • 6. Data: 2015-11-24 10:47:53
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2015-11-24 o 08:58, J.R. pisze:

    > Nie jest. Z równania soczewki i prostych rysunków wynika, że dla obiektu
    > jednosoczewkowego płaszczyzna ostrzenie jest... no właśnie, jest
    > płaszczyzną.
    [...]

    Niby tak, ale warto pamiętać, że równanie soczewki uzyskano przy
    założeniu, że wszystkie promienie padają na soczewkę prostopadle (lub
    prawie prostopadle) do jej powierzchni. Równanie soczewki poprawnie
    opisuje więc tylko soczewki o małej krzywiźnie i tylko w przypadku
    dużych odległości przedmiotowej i obrazowej. Gdyby opisywało poprawnie
    wszystkie soczewki, nie byłoby sensu produkowanie soczewek asferycznych.

    P.P.

  • 7. Data: 2015-11-24 10:51:55
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > >

    > Nie jest. Z równania soczewki i prostych rysunków wynika, że dla obiektu
    > jednosoczewkowego płaszczyzna ostrzenie jest... no właśnie, jest

    nioe chce mi sie dyskutowav na oczywiste tematy , talko tak jest , ze jesli czegos
    optyczne nie napisza w poradniku to ludzie op tym nuie wiedza.

    tutaj narysowalem programem do konstrukcji , obliczania i optymalizowania optyki
    przebieg promieni swietlnych przez cala powierzchnie , dla 3 roznych dlu´gosci fal i
    pojedynczej soczewki

    czeronym zaznaczylme obszar w ktorym przecinaja sie promienie - to jest obszar hmmm
    ... najmniejszej nieostrosci.
    reysunek jest tutaj:

    http://spherapan.vot.pl/CF/l1.jpg

    dokladam do niego 2 soczewki korygujace , powstaje prosty trioplan , ktory wyraznie
    zaczyna korygowac kulistosc i splaszyzc powierzchnie obrazowania:

    http://spherapan.vot.pl/CF/l2.jpg

    jest duuuzo lepiej , juz gdzies ostrosc mozna nastawic choc tak na prawde ciagle
    korekcja daleka od doskonalosci w powiekszeniu wyglada tak:

    http://spherapan.vot.pl/CF/l3.jpg

    wyrazna podkorekta, skutek - piersciniowy bokeh
    promienie o roznej dlugosci fali przecinaja sie w roznych punkach i to roznie dla
    roznych powierzchni soczewek , inaczej w plaszczyznie pionowej , inaczej poziomej .
    skutkiem jest niezbyt wysoka rozdzielczosc i specyficzne rozmycie.

    takie obiektywy daja specyficzny bokeh , jeden z mozliwych przykladwo jakie zrobilem
    dokladnie tym obiektywem :

    http://apsik1.flog.pl/wpis/10599177#w

    lub inny przyklad z tego obiektywu:

    http://apsik1.flog.pl/wpis/10599177#w

    domykajac przyslone , bledy otwarcia sie zmniejszaja , plaszczyzna ostrzenia staje
    sie coraz bardziej plaska.

    rownanie soczewki ? - wszystko staje sie jasne jesli zrozumiemy definicje ogniskowej
    - jest to granica ciagu , tak , granica ciagu.

    i tyle w temacie dziekuje za uwage.

  • 8. Data: 2015-11-24 10:55:43
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > >

    > Nie jest. Z równania soczewki i prostych rysunków wynika, że dla obiektu
    > jednosoczewkowego płaszczyzna ostrzenie jest... no właśnie, jest

    nie chce mi sie dyskutowac na oczywiste tematy , tylko tak jest , ze jesli czegos
    optyczne nie napisza w poradniku, to ludzie o tym nie wiedza, gdyz nikomu nie chce
    sie zagladnac do podrecznika .

    tutaj narysowalem programem do konstrukcji , obliczania i optymalizowania optyki
    przebieg promieni swietlnych przez cala jej powierzchnie , dla 3 roznych dlugosci fal
    i pojedynczej soczewki

    czerwonym zaznaczylem obszar, w ktorym przecinaja sie promienie - to jest obszar hmmm
    ... najmniejszej nieostrosci.
    rysunek jest tutaj:

    http://spherapan.vot.pl/CF/l1.jpg

    dokladam do niego 2 soczewki korygujace , powstaje prosty trioplan ( cena 1500 euro
    aktualnie , he , he , he ) , ktory wyraznie zaczyna korygowac kulistosc i splaszyzc

  • 9. Data: 2015-11-24 11:04:23
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]

    przebieg promieni swietlnych przez cala powierzchnie , dla 3 roznych dlugosci fal i

    czerwonym zaznaczylme obszar w ktorym przecinaja sie promienie - to jest obszar hmmm

  • 10. Data: 2015-11-24 11:12:09
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]

    , ktory wyraznie zaczyna korygowac kulistosc i splaszyzc powierzchnie obrazowania:

    - zitierten Text ausblenden -

[...]

    https://sites.google.com/site/panosaurus2/_/rsrc/144
    3082457704/bokeh/bo54.jpg