    From: "Desoft" <N...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: miekki start silnika dc
    Date: Fri, 16 Jul 2010 11:06:45 +0200

    > Znalazlem to:
    > http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic506897.html
    > (wyglada najlepiej z tego co przegladalem).
    > tutaj sam schemat:
    > http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/moto
    r_5_1945.gif

    Mam mieszane uczucia

    > I moje pytania:
    >
    > -Jakie stany ma miec punkt oznaczony "3"? czy mozna tam podpiac jakas
    > attiny czy potrzeba dodatkowego tranzystorka?

    Mozna podpiac dowolne wyjscie push-pull.

    > -jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?

    Przeciez narysowalo 15V. Sprawdz czy 18V to nie graniczne napiecie 555.

    > -Jak zmienic parametry komponentow aby uzyskac inicjalne opoznienie
    > 1s? (autor pisze o 5s opoznienia a potem 5s startu)

    A do czego potrzebne to inicjalne opóznienie? Nie mozna sekunde pózniej
    zalaczac?

    > Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym. Mechanike mam
    > a silnik wymienilem bo fabryczny nie mial odpowiedniej mocy.
    > Na moje oko w punkcie 3 bedzie jakies 10-13V ale wole sie dopytac.

    Bedzie Ucc przed wlaczeniem silnika i 0V po wlaczeniu. Caly 555 robi tutaj
    za opóznienie startu. Kondensatory przy IRF-ie daja powolny/miekki start.
    Ten silnik nie bedzie mial regulacji obrotów? bo w tym ukladzie nie ma
    mozliwosci regulacji obrotów. W przypadku duzego obciazenia potrzebny jest
    radiator o duzej pojemnosci cieplnej (prawie to samo co duzy radiator) -
    szczególnie w przypadku czestych wlaczen.

    > Ewentualnie jakis inny uklad miekkiego startu do wykonania
    > wlasnorecznie.

    Latwiej wykonac regulator PWM. Miekki start dodac przez dodanie generatora
    piloksztaltnego. Czesto da sie to zrealizowac poprzez dolozenie gdzies
    kondensatora do istniejacego ukladu.

    --
    Desoft