  • 1. Data: 2010-07-16 07:16:23
    Temat: miekki start silnika dc
    Od: ptoki <s...@g...com>

    Mam silnik z wkretarki 18V. Chce zrobic mu miekki start.
    Znalazlem to:
    (wyglada najlepiej z tego co przegladalem).
    tutaj sam schemat:
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/moto
    r_5_1945.gif

    I moje pytania:

    -Jakie stany ma miec punkt oznaczony "3"? czy mozna tam podpiac jakas
    attiny czy potrzeba dodatkowego tranzystorka?
    -jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?
    -Jak zmienic parametry komponentow aby uzyskac inicjalne opoznienie
    1s? (autor pisze o 5s opoznienia a potem 5s startu)

    Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym. Mechanike mam
    a silnik wymienilem bo fabryczny nie mial odpowiedniej mocy.
    Na moje oko w punkcie 3 bedzie jakies 10-13V ale wole sie dopytac.
    Elektronik ze mnie kiepski, raczej majster-klocek.

    Pomoze ktos?
    Ewentualnie jakis inny uklad miekkiego startu do wykonania
    wlasnorecznie.
    --
    Lukasz Sczygiel

  • 2. Data: 2010-07-16 09:06:45
    Temat: Re: miekki start silnika dc
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Znalazlem to:
    > http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic506897.html
    > (wyglada najlepiej z tego co przegladalem).
> [...]

    Mam mieszane uczucia

    > I moje pytania:
    >
    > -Jakie stany ma miec punkt oznaczony "3"? czy mozna tam podpiac jakas
    > attiny czy potrzeba dodatkowego tranzystorka?

    Mozna podpiac dowolne wyjscie push-pull.

    > -jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?

    Przeciez narysowalo 15V. Sprawdz czy 18V to nie graniczne napiecie 555.

    > -Jak zmienic parametry komponentow aby uzyskac inicjalne opoznienie
    > 1s? (autor pisze o 5s opoznienia a potem 5s startu)

    A do czego potrzebne to inicjalne opóznienie? Nie mozna sekunde pózniej
    zalaczac?

    > Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym. Mechanike mam
    > a silnik wymienilem bo fabryczny nie mial odpowiedniej mocy.
    > Na moje oko w punkcie 3 bedzie jakies 10-13V ale wole sie dopytac.

    Bedzie Ucc przed wlaczeniem silnika i 0V po wlaczeniu. Caly 555 robi tutaj
    za opóznienie startu. Kondensatory przy IRF-ie daja powolny/miekki start.
    Ten silnik nie bedzie mial regulacji obrotów? bo w tym ukladzie nie ma
    mozliwosci regulacji obrotów. W przypadku duzego obciazenia potrzebny jest
    radiator o duzej pojemnosci cieplnej (prawie to samo co duzy radiator) -
    szczególnie w przypadku czestych wlaczen.

    > Ewentualnie jakis inny uklad miekkiego startu do wykonania
    > wlasnorecznie.

    Latwiej wykonac regulator PWM. Miekki start dodac przez dodanie generatora
    piloksztaltnego. Czesto da sie to zrealizowac poprzez dolozenie gdzies
    kondensatora do istniejacego ukladu.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2010-07-16 09:58:39
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 16 Lip, 11:06, "Desoft" <N...@i...pl> wrote:

    > Mozna podpiac dowolne wyjscie push-pull.

    eee? Attiny takie ma? Pytam bo myslalem ze tam porty sa na napieciu
    zasilania lub masy uC.

    > Przeciez narysowalo 15V. Sprawdz czy 18V to nie graniczne napiecie 555.

    I dlatego mi sie lampka alarmowa w glowie swieci. i chcialbym sie go
    stamtad pozbyc.

    > A do czego potrzebne to inicjalne opóznienie? Nie mozna sekunde pózniej
    > zalaczac?

    Zeby dzieciak depczac po "gazie" nauczyl sie nie katowac silnika. Albo
    przynajmniej go nie katowal silnika.

> [...]
    > radiator o duzej pojemnosci cieplnej (prawie to samo co duzy radiator) -
    > szczególnie w przypadku czestych wlaczen.

    Ok. rozumiem.
    Ten miekki start zrobie na przekazniku - to umiem.

    Te 5s startu wydaje mi sie sensowne bo i po domu dac sie bedzie
    jezdzic i po podworku. A radiator mam naszykowany. Ze spawarki :)

    > Latwiej wykonac regulator PWM. Miekki start dodac przez dodanie generatora
    > piloksztaltnego. Czesto da sie to zrealizowac poprzez dolozenie gdzies
    > kondensatora do istniejacego ukladu.

    Ok dzieki. Myslalem inicjalnie ze ten 555 najpierw czeka 5s a potem
    generuje jakis przebieg ktory zmienia sie od "0" do "100" w 5 sekund.
    Obadam jak calosc bedzie dzialac.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 4. Data: 2010-07-16 10:24:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal
    > Mam silnik z wkretarki 18V. Chce zrobic mu miekki start.
    > http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/moto
    r_5_1945.gif

    Ten uklad to jest jakies pomieszanie z poplataniem :-)

    > -Jakie stany ma miec punkt oznaczony "3"? czy mozna tam podpiac
    > jakas
    > attiny czy potrzeba dodatkowego tranzystorka?

    Zeby ten tranzystor zupelnie otworzyc potencjal bramki musi byc
    ~12-15V nizszy od potencjalu zrodla, a zrodlo przylaczone jest do
    plus zasilania,
    czyli tu trzeba zejsc prawie do potencjalu masy, przy 18V moze byc
    nawet 6V, a przy 24V zasilania .. trzeba uwazac, bo ten tranzystor
    wytrzymuje tylko 20V Ugs.

    Zeby go zamknac trzeba dojsc z bramka prawie do potencjalu zrodla -
    czyli powinno byc tam prawie napiecie zasilania.

    Sa to parametry dosc typowe dla "zwyklych" tranzystorow mosfet
    mocy.

    W sumie - potrzeba jakis 15V zakresu, attiny czy inny uC nie
    wyrobi, trzeba jakos "wzmocnic sygnal"

    > -jakim napieciem jest tutaj zasilany ten 555?

    A nie widac ? 15V.

    > -Jak zmienic parametry komponentow aby uzyskac inicjalne
    > opoznienie
    > 1s? (autor pisze o 5s opoznienia a potem 5s startu)

    Dzialanie jest przeciez proste - po wlaczeniu zasilania 555
    startuje impuls, ktorego czas trwania zalezy od stalej ladowania na
    nodze 6.
    100k*47uF = ~5s. Dasz 10uf, bedzie sekunda.

    W czasie trwania impusu na wyjsciu 3 jest stan wysoki, czyli
    niewiele mniej niz napiecie zasilania i tranzystor pozostaje
    zamkniety. Po zakonczeniu impulsu wyjscie 3 przechodzi na potencjal
    masy, kondensator 4.7u w bramce tranzystora laduje sie laduje sie
    przez opor ~1M, a tranzystor puszcza stopniowo coraz wiekszy prad.
    Calosc trwa tez ok 5s.

    > Uklad bedzie zamontowany w samochodziku akumulatorowym.

    I co - ty mu w gaz, a on czeka sekunde ? Co to ma byc, symulator
    dziadka za kierownica ? :-)

    To w ogole nie tak powinno byc zrobione, jak juz myslisz o uP, to
    zastosuj PWM.

    J.

  • 5. Data: 2010-07-16 10:28:54
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Mozna podpiac dowolne wyjscie push-pull.

    eee? Attiny takie ma? Pytam bo myslalem ze tam porty sa na napieciu
    zasilania lub masy uC.

    Mylisz pojecia. Wyjscia maja stany 0V - Zasilanie bez stanów posrednich. Aby
    taki stan uzyskac mozna dac dwa tranzystory i naprzemian je zalaczac. Jeden
    zwiera do zasilania drugi do masy. Mozna dac jeden tranzystor i rezystor
    który symuluje podciaganie. Poszukaj w dokumentacji uC slowa pull-up.

    > Przeciez narysowalo 15V. Sprawdz czy 18V to nie graniczne napiecie 555.

    I dlatego mi sie lampka alarmowa w glowie swieci. i chcialbym sie go
    stamtad pozbyc.

    I dac uC na napiecie 5V?

    > A do czego potrzebne to inicjalne opóznienie? Nie mozna sekunde pózniej
    > zalaczac?

    Zeby dzieciak depczac po "gazie" nauczyl sie nie katowac silnika. Albo
    przynajmniej go nie katowal silnika.

    Przy takich obciazeniach (mocach) i traktowaniu (dziecko) jedynie sterowanie
    PWM.

    Mam "fabryczna" taka zabawke. Silnik zasilany przez przycisk bezposrebio z
    akumulatora, bez regulacji. Wedlug mnie sprawuje sie to przyzwoicie.
    Moze nie warto bawic sie komplikowanie ukladu?

    Ok dzieki. Myslalem inicjalnie ze ten 555 najpierw czeka 5s a potem
    generuje jakis przebieg ktory zmienia sie od "0" do "100" w 5 sekund.
    Obadam jak calosc bedzie dzialac.

    555 tylko czeka.

    Jezeli to ma byc Hi-End to proponuje regulator PWM na 555 (pelno tego w
    sieci) sterowany potencjometrem (napieciem). Dolozyc tylko kondensator (plus
    pewnie jakis opornik) w okolicach potencjometru coby silnik nie byl zbyt
    "wyrywny".
    Zabawa oczywiscie z mechanika zamocowania potencjometru.

    --
    Desoft

  • 6. Data: 2010-07-16 10:30:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal w
> [...]
    > pózniej
    > zalaczac?
    >
    >Zeby dzieciak depczac po "gazie" nauczyl sie nie katowac silnika.

    Przeciez efekt bedzie odwrotny - on w gaz, a auto nie rusza .. wiec
    co robimy ?
    Mocniej w gaz :-)

    Wstaw mu pod pedal jakis amortyzator z pralki czy z bramy - to sie
    nauczy ze im szybciej sie wciska tym bardziej noga sie meczy :-)
    Oczywiscie musialaby byc plynnna regulacja obrotow.

    >Te 5s startu wydaje mi sie sensowne bo i po domu dac sie bedzie
    >jezdzic i po podworku. A radiator mam naszykowany. Ze spawarki :)

    Moze nie wystarczyc, bo tu tranzystor liniowo pracuje.

    J.

  • 7. Data: 2010-07-16 11:44:24
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 16 Lip, 12:24, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal

    or_5_1945.gif

    > Ten uklad to jest jakies pomieszanie z poplataniem :-)

    mozliwe, innego sensownego nie znalazlem zeby mozna bylo czesci kupic
    u mnie w kiosku :)

> [...]
    > czyli tu trzeba zejsc prawie do potencjalu masy, przy 18V moze byc
    > nawet 6V, a przy 24V zasilania .. trzeba uwazac, bo ten tranzystor

    czyli przy tych 18V jest calkiem zatkany a przy 6V calkowicie
    przewodzi?

> [...]
    > mocy.
    >
    > W sumie - potrzeba jakis 15V zakresu, attiny czy inny uC nie

    No, ja jestem "klockowacz", nie widzialem :)

    > Dzialanie jest przeciez proste - po wlaczeniu zasilania 555
    > startuje impuls, ktorego czas trwania zalezy od stalej ladowania na
    > nodze 6.
    > 100k*47uF = ~5s.  Dasz 10uf, bedzie sekunda.

    O! i fajnie.

> [...]
    > masy, kondensator 4.7u w bramce tranzystora laduje sie laduje sie
    > przez opor ~1M,  a tranzystor puszcza stopniowo coraz wiekszy prad.

    Pieknie wyjasnione. Dziekuje.

    > I co - ty mu w gaz, a on czeka sekunde ? Co to ma byc, symulator
    > dziadka za kierownica ? :-)

    Widzialem jak to dziala. Albo wymysle inna mechanike albo taki tryb to
    mus.
    Naped mam lancuchowy a calosc to troche drutowanina wiec wazne aby
    pracowalo spokojnie. Ta wkretarka ma dobry kop. Samochodzik ze mna w
    srodku jest w stanie zabuksowac :) na mniej czepnym podlozu :)

    > To w ogole nie tak powinno byc zrobione, jak juz myslisz o uP, to
    > zastosuj PWM.

    I w tym kierunku kombinuje ale magia tranzystora niestety jest dla
    mnie dalej magia. Ale juz wiecej rozumiem.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 8. Data: 2010-07-16 11:50:10
    Od: ptoki <s...@g...com>

    A to wiem. i wiem ze napisalem po barbarzynsku. :)

    > I dlatego mi sie lampka alarmowa w glowie swieci. i chcialbym sie go
    > stamtad pozbyc.
    >
    > I dac uC na napiecie 5V?
    Tak, ale oczywiscie odpowiednio zasilany i pewnie przez dodatkowy
    tranzystor odpowiednio polaryzujacy ten tranz mocy. I wtedy by sie
    dalo zrobic ladny pwm.

> [...]
    > przynajmniej go nie katowal silnika.
    >
    > Przy takich obciazeniach (mocach) i traktowaniu (dziecko) jedynie sterowanie

    Jestem swiadom. Ale to narazie prototyp wiec sie ucze.

    > Mam "fabryczna" taka zabawke. Silnik zasilany przez przycisk bezposrebio z
    > akumulatora, bez regulacji. Wedlug mnie sprawuje sie to przyzwoicie.
    > Moze nie warto bawic sie komplikowanie ukladu?

    Ale tam pewnie masz silnik 6v czy cos kolo tego. W tym autku tez bylo
    6V i nawet po dywanie jezdzilo kiepsko.
    A tu robie wersje 18V bo tylko taka wkretarke mam (znaczy sie tylko
    taki silnik).
    No i silnik ma cala glowice z wkretarki ze sprzeglem co powoduje ze
    jak nie ma zasilania to hamuje. Ale nie wymyslilem jak zrobic zeby
    kola sie toczyly i mozliwa byla jazda przod-tyl...

> [...]
    > "wyrywny".
    > Zabawa oczywiscie z mechanika zamocowania potencjometru.

    No tu jest wlasnie pies pogrzebany bo proste rzeczy sa trudne do
    dostania.
    Nie znalazlem nigdzie ladnego pedalu z potencjometrem. To by duzo
    uproscilo.
    Ale nie wykluczam ze takie cos zrobie jak tylko znajde i uda sie
    kupic.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 9. Data: 2010-07-16 13:17:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > tranzystor
    > wytrzymuje tylko 20V Ugs.
    >
    >czyli przy tych 18V jest calkiem zatkany a przy 6V calkowicie

    "calkowicie" to nie jest najlepsze slowo w tak plynnym przypadku
    :-)
    Spojrz na charakterystyki w karcie katalogowej
    przy Ugs=-10V sie nasyca na pradzie 50A. Dopuszczalny ciagly
    przypominam 23A. z kolei przy 20A wplyw na Uds wyzszych napiec
    bramkowych jest i to wcale nie taki maly. Wiec czasem jest sens
    wysterowac wiekszym napieciem, szczegolnie jesli bez problemu
    mozesz to zrobic.

    Z kolei przy Ugs=-4.5V on puszcza jeszcze calkiem spory ulamek
    ampera. I tu znow kazdy wolt sie liczy ..

    >Pieknie wyjasnione. Dziekuje.

    Szczerze mowiac to zupelnie niepotrzebnie - w miedzyczasie moc sie
    wydziela powazna i tranzystor zaczyna dymic :-)

> [...]
    >pracowalo spokojnie. Ta wkretarka ma dobry kop. Samochodzik ze mna
    >srodku jest w stanie zabuksowac :) na mniej czepnym podlozu :)

    Soft start tak, opoznienie nie - po co ci opoznienie ?

    W dodatku wez pod uwage co sie bedzie dzialo po chwilowym
    puszczeniu pedalu i wcisnieciu z powrotem - autor nie zadbal o
    rozladowanie kondensatora bramkowego, no ale tez samochodzik w
    miejscu nie stanie :-)

    J.

  • 10. Data: 2010-07-19 08:04:36
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 16 Lip, 09:16, ptoki <s...@g...com> wrote:
> [...]
    > Elektronik ze mnie kiepski, raczej majster-klocek.
    >
    > Pomoze ktos?
    > Ewentualnie jakis inny uklad miekkiego startu do wykonania

    Z wrodzonego lenistwa wyszperalem ten spust co byl fabrycznie we
    wkretarce i zajrzalem do srodka.
    Nie rozebralem calkiem bo zobaczylem tam co najlmniej dwa scalaki smd
    i potencjometr na laminacie.
    Do tego jest jakis mosfet z radiatorem. Chyba zrobie z tego pedal i
    zamontuje omijajac calkowicie problem montowania wlasnego rozwiazania
    narazie.

    --
    Lukasz Sczygiel