    From: ptoki <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: miekki start silnika dc
    Date: Fri, 16 Jul 2010 04:50:10 -0700 (PDT)

    A to wiem. i wiem ze napisalem po barbarzynsku. :)

    > I dlatego mi sie lampka alarmowa w glowie swieci. i chcialbym sie go
    > stamtad pozbyc.
    >
    > I dac uC na napiecie 5V?
    Tak, ale oczywiscie odpowiednio zasilany i pewnie przez dodatkowy
    tranzystor odpowiednio polaryzujacy ten tranz mocy. I wtedy by sie
    dalo zrobic ladny pwm.

    > Zeby dzieciak depczac po "gazie" nauczyl sie nie katowac silnika. Albo
    > przynajmniej go nie katowal silnika.
    >
    > Przy takich obciazeniach (mocach) i traktowaniu (dziecko) jedynie sterowanie
    > PWM.

    Jestem swiadom. Ale to narazie prototyp wiec sie ucze.

    > Mam "fabryczna" taka zabawke. Silnik zasilany przez przycisk bezposrebio z
    > akumulatora, bez regulacji. Wedlug mnie sprawuje sie to przyzwoicie.
    > Moze nie warto bawic sie komplikowanie ukladu?

    Ale tam pewnie masz silnik 6v czy cos kolo tego. W tym autku tez bylo
    6V i nawet po dywanie jezdzilo kiepsko.
    A tu robie wersje 18V bo tylko taka wkretarke mam (znaczy sie tylko
    taki silnik).
    No i silnik ma cala glowice z wkretarki ze sprzeglem co powoduje ze
    jak nie ma zasilania to hamuje. Ale nie wymyslilem jak zrobic zeby
    kola sie toczyly i mozliwa byla jazda przod-tyl...

    > Ok dzieki. Myslalem inicjalnie ze ten 555 najpierw czeka 5s a potem
    > generuje jakis przebieg ktory zmienia sie od "0" do "100" w 5 sekund.
    > Obadam jak calosc bedzie dzialac.
    >
    > 555 tylko czeka.
    >
    > Jezeli to ma byc Hi-End to proponuje regulator PWM na 555 (pelno tego w
    > sieci) sterowany potencjometrem (napieciem). Dolozyc tylko kondensator (plus
    > pewnie jakis opornik) w okolicach potencjometru coby silnik nie byl zbyt
    > "wyrywny".
    > Zabawa oczywiscie z mechanika zamocowania potencjometru.

    No tu jest wlasnie pies pogrzebany bo proste rzeczy sa trudne do
    dostania.
    Nie znalazlem nigdzie ladnego pedalu z potencjometrem. To by duzo
    uproscilo.
    Ale nie wykluczam ze takie cos zrobie jak tylko znajde i uda sie
    kupic.

    --
    Lukasz Sczygiel