    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: miekki start silnika dc
    Date: Fri, 16 Jul 2010 15:17:50 +0200

    Uzytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisal w
    On 16 Lip, 12:24, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Zeby ten tranzystor zupelnie otworzyc potencjal bramki musi byc
    > ~12-15V nizszy od potencjalu zrodla, a zrodlo przylaczone jest do
    > plus zasilania,
    > czyli tu trzeba zejsc prawie do potencjalu masy, przy 18V moze
    > byc
    > nawet 6V, a przy 24V zasilania .. trzeba uwazac, bo ten
    > tranzystor
    > wytrzymuje tylko 20V Ugs.
    >
    >czyli przy tych 18V jest calkiem zatkany a przy 6V calkowicie
    >przewodzi?

    "calkowicie" to nie jest najlepsze slowo w tak plynnym przypadku
    :-)
    Spojrz na charakterystyki w karcie katalogowej
    przy Ugs=-10V sie nasyca na pradzie 50A. Dopuszczalny ciagly
    przypominam 23A. z kolei przy 20A wplyw na Uds wyzszych napiec
    bramkowych jest i to wcale nie taki maly. Wiec czasem jest sens
    wysterowac wiekszym napieciem, szczegolnie jesli bez problemu
    mozesz to zrobic.

    Z kolei przy Ugs=-4.5V on puszcza jeszcze calkiem spory ulamek
    ampera. I tu znow kazdy wolt sie liczy ..

    >Pieknie wyjasnione. Dziekuje.

    Szczerze mowiac to zupelnie niepotrzebnie - w miedzyczasie moc sie
    wydziela powazna i tranzystor zaczyna dymic :-)

    > I co - ty mu w gaz, a on czeka sekunde ? Co to ma byc, symulator
    > dziadka za kierownica ? :-)
    >
    >Widzialem jak to dziala. Albo wymysle inna mechanike albo taki
    >tryb to
    >mus.
    >Naped mam lancuchowy a calosc to troche drutowanina wiec wazne aby
    >pracowalo spokojnie. Ta wkretarka ma dobry kop. Samochodzik ze mna
    >srodku jest w stanie zabuksowac :) na mniej czepnym podlozu :)

    Soft start tak, opoznienie nie - po co ci opoznienie ?

    W dodatku wez pod uwage co sie bedzie dzialo po chwilowym
    puszczeniu pedalu i wcisnieciu z powrotem - autor nie zadbal o
    rozladowanie kondensatora bramkowego, no ale tez samochodzik w
    miejscu nie stanie :-)

    J.