  • Data: 2018-07-26 02:05:45
    Temat: Re: na jakiej zasadzie działają suwmiarki cyfrowe
    Od: "HF5BS" <h...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:67pqoarlk483.z9cxc6zanikc.dlg@40tude.net...

    > Ale to jednak 0.01mm, wiec ja doceniam dokladnosc czujnika.

    Jasne, ja też. Ale, nie będę mierzył dodatkowej średnicy, bo mi pod szczękę
    pomiarową wpadł jakiś zabłąkany atuo, lub cząsteczka i powiększy wynik...

    > Ale Ziemia to wiesz jak wyglada - zmierzyc dokladnie do mm to troche
    > trudno.
    > Nawet oceany faluja.

    O, WIDZISZ! O TO MI CHODZI!
    Jasne jest, że można dokonać takiego pomiaru i wyciagnąć średnią, tylko czy
    arytmetyczną, czy geometryczną, czy harmoniczną (znaną z obliczania np.
    dwóch rezystorów połączonych równolegle)?
    Ale właśnie, nie mamy pewności, ze kolejna średnia wypadnie podobnie. Że w
    ogóle to jest tyle. Ale, jeśli umiemy zmierzyć globus co do mm, czy nawet um
    i wiemy, że TO zmierzyliśmy, to dobrze, warto takie rzeczy umieć.

    > Jakos starali sie to dopasowac mozliwie dokladnie.

    Wiadomo, im dokładniej, tym mniej problemów potem.

    > Na ile rozumiem - problemem dla geodetow sa lokalne odchylki
    > grawitacji. Rozciagaja powierzchnie Bałtyku prostopadle do pionu ... i
    > im pod Tatrami wychodzi cos 45m roznicy w stosunku do elipsody GPS.
    > Ktora z kolei na Atlantyku sie sprawdza.
    > (undulacja).

    Niech uśrednią między powierzchnią Oceanu Arktycznego, a szczytem góry
    Huascaran... :)
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Przyspieszenie_ziemski

    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.