    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: na jakiej zasadzie działają suwmiarki cyfrowe
    Date: Fri, 27 Jul 2018 00:42:43 +0200
    <pjb38r$eco$1@node1.news.atman.pl> <pjbuf0$7oj$1@node1.news.atman.pl>

    Użytkownik "BQB" <a...@s...com.invalid> napisał w wiadomości
    news:pjbuf0$7oj$1@node1.news.atman.pl...
    (...)
    > na "pająka". Podczas gdy woda płynie, włókno światłowodu delikatnie się
    > ugina, przez co światło w tym światłowodzie biegnie wolniej bo droga się
    > wydłuża. Układ mierzy czas, w jakim światło przebiega przez światłowód i
    > na podstawie różnicy informuje o tym, że woda płynie, lub nie. Można ten
    > układ nieco rozbudować i wyskalować, aby mierzyć prędkość płynięcia wody w
    > układzie chłodzenia. Jak o tym przeczytałem, to dla mnie było wielkie WOW,
    > że potrafimy mierzyć różnice w prędkości światła na tak krótkim odcinku i
    > nie potrzeba do tego nie wiadomo jakich pieniędzy i technologii.

    Teoretycznie, jak włókno się ugnie, to jego długość rośnie (inna sprawa - o
    ile). Ale nie sądzę, by to akurat prędkość światła się zmieniała, bo OIDP, w
    jednorodnym ośrodku, jakim niewoątpliwie jest włókno szklane, prędkość jest
    stała. Natomiast ja bym się doszukał raczej drobnych zmian w postaci
    zależności fazowych, wykrywanych np. przez interferowanie wiązki
    bezpośredniej i tej z włókna. Ale nie powiem, czy to się zmieni o ułamek
    kąta, czy o kilka rzędów wielkości. Prostszym rozwiązaniem i nie tak
    "delikatnym", wydaje mi sie zwykły hydrostat, bądź inny czujnik,
    wykorzystujący fakt, że najprawdopodobniej przy a. braku krążenia, ciśnienie
    w układzie będzie zerowe, albo b. przy krążeniu, ciśnienie, z racji choćby
    lepkości cieczy (w końcu to nie nadciekły hel), wywiera wpływ na ścianki
    naczynia. Wystarczy ten wpływ wykryć, co wydaje mi się banalne i pewniejsze,
    od macania "światełka". Ale jak ktoś chce światełkiem, niech się bawi, co,
    nie wolno? Byle nie czynił z tego kultu złotocielcowego. Inna wersja -
    zastosowanie mechanizmu wodomierza w miniaturze... Da się, czy nie da się?
    Przecież wodomierze mamy od dawna. Jak ktoś chce, niech sobie sondą
    ultradźwiękową z badaniem efektu Dopplera zadziała, nie zgłaszam sprzeciwu.
    A właściwie, są też przecież od dawna czujniki tensometryczne, czymże innym
    jest to "światełko", niż pewną wersja takiego czujnika? Więc tak, jak widzę,
    może jakieś drobne zalezności fazowe wynikłe ze zmiany długości, albo przez
    zmianę kształtu włókna zmiana siły strumienia światła po stronie
    odbiorczej... Tylko czasem zastanawiam się, czy bawiąc się w takie
    cudowanie, nie zgubimy informacji użytecznej gdzies głęboko w szumie? No,
    ale jak ktoś się chce bawić i zaprzęgać do tego IBM Deep Blue do obliczeń,
    ja mu się nie sprzeciwiam.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.