    From: " M.M." <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: odchylenie standardowe online
    Date: Sat, 4 Feb 2012 12:35:25 +0000 (UTC)
    <jg573t$glv$1@inews.gazeta.pl> <jg57nu$6bg$1@node2.news.atman.pl>
    <4f296d0d$0$1268$65785112@news.neostrada.pl>
    <jgcjb1$8pk$1@node2.news.atman.pl>
    <4f2ad4a1$0$1209$65785112@news.neostrada.pl>
    <jgga8c$3ht$1@node2.news.atman.pl>
    <4f2c2271$0$1232$65785112@news.neostrada.pl>
    <jghahj$77l$1@node2.news.atman.pl>
    <4f2c45b9$0$1232$65785112@news.neostrada.pl>
    <jgihb1$dog$1@node2.news.atman.pl> <jgioan$lg3$1@inews.gazeta.pl>
    <4f2d0599$0$1267$65785112@news.neostrada.pl>

    slawek <s...@h...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "M.M." <m...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    >
    > Problem nie jest w tym, że można. Problem jest w tym, czy to co się znalazło
    > ma jakikolwiek sens.
    Tez tak uwazam.

    > Dla przykładu podaje się zwykle korelację pomiędzy liczbą bocianów a liczbą
    > urodzeń. Czyli dzieci przynosi bocian. Bingo!
    Zdaje sie ze ostatnio na te okolicznosc podawales jak statystycznie
    probowano ustalic co powoduje raka szyjki macicy :) Zgadzam sie ze wyniki
    moga niewiele roznic sie od wrozenia z fusow.

    > Podstawą jest dobry model (wymaga znajomości danej gałęzi wiedzy). Potem
    > można dopasowywać, szukać współczynników, stosować metody. Ale wydaje mi
    > się, że 90% "badaczy" nie ma pojęcia, jak taki model mógłby wyglądać. Stąd
    > próbują z wynikami "coś zrobić". Wybierają regresję liniową, bo taka opcja
    > jest w programie którym rysowali dane (często jest to Excel, ambitniejsi
    > robią to w Matlabie).
    A no wlasnie ja z reguly nie wiedzialem nic o modelu.

    Od pewnego czasu uzywam regresji liniowej do tuningu programu
    szachowego (a dokladnie do parametrow funkcji oceniajacej).

    Najpierw recznie wpisuje funkcje nieliniowa ktora zamienia plansze
    na wektor 15-50 liczb calkowitych. Czyli kazdy uklad ma przypisany
    wektor E[1..N]. Nastepnie szukam wektora parametrow P[1..N], takiego aby
    suma E[i] * P[i] najlepiej oszacowala czy uklad jest wygrany czy
    przegrany.

    Poczatkowo program ma losowe wartosci w P i rozgrywa okolo 20-30 gier.
    Uklady z gier zamieniam na wektory E. Jesli wygraly biale, to kolejnym
    ukladom z rozgrywki przypisuje wartosci od 0 do +1000, jesli czarne,
    to od 0 do -1000. No i potem wiadomo, uklad rownan normalnych, wyliczam
    P, nastepne 20-30 gier... i tak w kolko.

    Obserwuje ze metoda bardzo szybko znajduje rozsadne wartosci P. Czasami
    juz po 300 grach program osiaga swoj szczyt sily. Potem sila gry lekko
    spada i utrzymuje sie na stalym poziomie, chocbym nawet milion gier
    rozegral.

    No i coz to wszystko ma wspolnego z tym czy model znamy czy nie znamy?
    Otoz jesli jeden model uzyskal wynik 100elo a drugi 200elo to uznaje ze
    ten 200elo jest bardziej dokladny :) Co moge zrobic wiecej? Praktycznie
    kazdy sposob poszukiwania zaleznosci nieliniowych zawiodl, a wyprobowalem
    ich bardzo duzo. Regresja liniowa przynajmniej ma taka zalete ze wyniki
    dla pliku 1GB mam w 30 sekund.

    > Sens urywa się już przy kilkunastu parametrach.
    Na szachach tez cos takiego obserwuje. Zastosowanie 10-20 parametrow daje
    ogromny i wyrazny przyrost sily gry. Dodanie nastepnych 30 parametrow
    zwieksza sile gry o jakies ulamki procenta na parametr. Nie zaobserwowalem
    jeszcze nigdy aby uzycie wiekszej ilosci parametrow niz 50 dawalo
    jakiekolwiek polepszenie.