    From: Roman W <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: odchylenie standardowe online
    Date: Sat, 4 Feb 2012 05:38:22 -0800 (PST)

    On Thursday, February 2, 2012 6:23:30 PM UTC, slawek wrote:

    > Typowym przykładem jest np. regresja liniowa. O, to proste! A potem ktoś
    > przychodzi i wprowadza sekwencję (0, 1), (0, 2), (0, 3).

    Pozwole sobie skomentowac dyskusje odpowiadajac na oryginalny post ktory ja zaczal,
    bo straszne bzdury tam padaly, i sluchac hadko.

    Regresja liniowa nie wymaga, zeby dane ukladaly sie w wykres funkcji
    jednowartosciowej. Regresja liniowa modeluje problem jako model deterministyczny +
    czynniki losowe. Obecnosc w zbiorze danych par (X,Y1), (X,Y2) itd. oznacza, ze masz
    kilka realizacji czynnika losowego dla tej samej wartosci X. To jest OK.

    W podanym przez Ciebie przykladzie problem nie polega na tym, ze dla jednego X masz
    wiele Y, tylko ze masz tylko jeden X. Jezeli wprowadzisz zbior danych:

    to masz jednoznaczna funkcje, ale regresja liniowa tez nie zadziala, bo wymaga co
    najmniej dwoch roznych wartosci X.

    Natomiast taki zbior danych

    jest poprawny.

    RW